Hejsan.

Var hemma hos en kompis i helgen och kollade på hennes toalettgolv.
(Låter inte det där lite skumt.. "Skall du följa med hem och kolla på mitt toalettgolv")

Hursom. Under plastmattan finns en bula, ca 7cm i diameter och kanske 3cm hög.
Hon hävdar att den växer och jag har åtminstonde aldrig lagt märke till den tidigare. Den ligger strax framför handfatet och känns inte som något jag skulle ha missat i normalfallet, renoveringsskadad som man är.

Så, vad skulle det kunna vara?
Lägenhetshus från (ca) 40-talet, toalett med dusch, plastmatta på vad som verkar vara betongbjälklag.

Det enda jag kan tänka mig är läckande avlopp, som reagerar med något i betongen.
Brunnen ligger ca 20 cm från bulan, men inte på någon självklar linje från toastol eller handfat.

Lägenheten skall ombildas till bostadsrätt, vilket innebär att det vore ekonomiskt fördelaktigt att få ett nytt badrum nu. Samtidigt är fastighetsägaren inte särskilt intresserad av skötsel, så argument vore bra.

/ Fredrik
 
kan det vara tjälen månntro, ....
 
Mja, andra våningen..
 
Låter som i min gamla hyresätt fast det var en bula tvärs över golvet..
Vatten läckte från diskmaskinen och reste mattan

Så jag tror på vattenskada...
 
Värt att påpeka är att bulan är hård som sten, eller åtminstonde som betong.

/ Fredrik
 
Det är inte så att det ligger spånskivor under plastmattan? Vatten kan få spån att svälla och ev. orsaka en bula. Jag har aldrig varit med om att det bildas bulor i betong.
 
jag hade inte kunnat hålla mig från att sprätta upp och kontrollera.
 
@eviljava: Fast det känns för hårt för att vara svullet spån.. En hammare låter precis som om man slår den mot betong/sten.

@Dawwe74: Inte jag heller - om det varit hemma hos mig. I en tjejkompis hyreslägenhet, däremot..

/ Fredrik
 
harry73
Armeringsjärn som börjad rosta och sväller upp betongen, eller så finns det material i betongen som sväller när det drar åt sig vatten och härdar (cement, slagg, e.d.)

Men det är i alla fall ett väldigt tydligt tecken på en vattenskada och betongen hålller på att gå sönder. Hur ser taket på bottenvåningen ut?
 
Har ingen aning vad det är och beror på men har bulan växt så hade jag tveklöst undersökt saken vidare innan lgh blir bostadsrätt dvs tagit dit någon besiktningskontrollant, mögelhund via försäkringsbolaget..
Dålig på att veta på vems försäkring men det går väl att ringa hyresrättsföreningen eller liknande och höra sig för.
 
gör ingenting i en hyresrätt!!!

det måste ägaren göra, eller ett ombud från denne, anmäl detta till dom skriftligen och kräv att dom kollar.
 
Det är nog snarare hyresvärden du (eller din kompis) skall kontakta i första hand.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.