E
Vi vill ha 3 sovrum, 2 arbetsrum, vardagsrum, kök, toa och badrum i ett plan på 150 kvm innermått. Sovrum helst i norr, ingång och arbetsrum i öster. Det verkar svårt att pussla ihop. Kan det vara möjligt?:S

Sedan kan det bli ett halvplan och källare till förvaring, gästrum, ev. pool och garage om det inte blir för dyrt.
 
Vi har 4 sovrum, 1 allrum, 2 badrum (1 med bad, 1 med dusch, båda ca 6 kvm) + såklart kök och vardagsrum på 144 kvm så det är klart att det går att få det. Finns massor av hus på 132-150 kvm hos hustillverkare som har det. Då är visserligen allrummet genomgångsrum.

Kolla t.ex. Lb-hus lyckan. Vårgårda hus bo 140, myresjöhus stallgården och tenor, fiskarhedenvillan talgoxen, ekeforshus ekonomen 144(?).
 
Det hänger ju helt och hållet på vilka yttermått som funkar, tomtförhållanden och framförallt storlek på rummen.
 
Föräldrahemmet var på 130-140 och hadde 3 sovrum, två arbetsrum., vardagsrum, litet badrum, tvättstuga och bastu. Så visst går det men man får glömma dagens 30-40m2 vardagsrum.
 
Jag håller med föregående talare (samtliga) om att det "går", men det finns ju självklart begränsningar. De förslag som byggankan föreslår har det "sjätte" rummet som genomgångsrum och det blir förmodligen väldigt små rum om det ska bli ett rum som går att stänga om. Jag har själv försökt mig på detta (fyra sovrum, ett arbetsrum, två bad och vardagsrum på 150 kvm i en våning) och det går, men det blir inte riktigt bra. En hel del saker måste man göra avkall på. Rummen kommer snitta på under 12kvm och det fungerar väl, men det är kanske inte optimalt. Vardagsrum/kök kommer tillsammans att landa på max 45 kvm vilket också är OK, men antingen känns köket eller vardagsrummet liiiite trångt. Man kan spara en del plats på små badrum och minimal tvättstuga, på t ex 4, 4, 4, men då måste alla ytor i dessa rum planeras ordentligt. Till dessa rum har det alltså försvunnit 117 kvm och innerväggarna kommer att plocka åt sig ca 6 kvm, du har då 27 kvm kvar till entré och kommunikationsytor. Man ska inte underskatta kommunikationsytornas utrymme, men rätt planerat så räcker kanske 10-15 kvm, men då kommer också en del yta i vardagsrum och kök att bli omöblerbara eftersom det blir dörrar därifrån.

Slutsats: det går, men det kräver en del kompromisser med annat.
 
Vi har öppen planlösning med dryga 55 kvm för kök, vardagsrum och hall på våra 144. Barnsovrummen är 9,5; arbetsrum 9; vårt sovrum ca 15 inkl klädkammare. Allrummet är 12 men planerat så att en 3-sitssoffa ska få plats och att det ska vara bra tv-avstånd från den till motsatt vägg. Vi har 2,6 i tak vilket gör mycket för rymden i rummen. Mittendelen med kök och vardagsrum har dessutom ryggåstak. Det som kan saknas är förrådsytor men det visste vi från början. Vi har en städskrubb på ca 1,4x1,4 för städgrejer, skor, verktyg som används ofta o.dyl. Däremot så kommer vi ha 18 kvm "rent" förråd i anslutning till garaget och en del "smutsig" förvaring inne i garaget. Arbetsrummet är också tänkt att ha delvis som förråd och även vårt sovrum så kommer vi ha "förrådsgarderob".
 
Redigerat:
Jag byggde hus med tre sovrum, ett arbetsrum, förråd, tvättstuga, två badrum, kök och vardagsrum på ca 130m² innermått utan några som helst problem, så du ska väl kunna klämma in ytterligare ett arbetsrum på din överskjutande 20m². Och jo, sovrummen var åt norr och ingången i öster.
 
Mikael_L
andersmc skrev:
Jag byggde hus med tre sovrum, ett arbetsrum, förråd, tvättstuga, två badrum, kök och vardagsrum på ca 130m² innermått utan några som helst problem, så du ska väl kunna klämma in ytterligare ett arbetsrum på din överskjutande 20m². Och jo, sovrummen var åt norr och ingången i öster.
Planlösningen då????
:)
 
Jag glömde önska lycka till och det vore också kul om fler gjorde som byggankan och ingående berättade hur de löst sina planlösningar på 6 rum under 150kvm. Jag tror dock att byggankan har en optimal planlösning för TS de 6 "extra" kvm (från 144 till 150) går kanske att använda för att stänga till allrummet (om det behövs 5 rum som går att stänga om). Väderstreck kan vara lite kluriga att laborera med om vi inte vet hur TS tomt ser ut.
 
Mikael_L
Jag skissade ihop ett förslag.
Sovrummen är små, 10kvm.
Arbetsrummen ännu mindre, 72 kvm.

Väggar går ju att disponera om lite, till ett par sovrum som blir mindre och ett större.
Men även de små arbetsrummen är hyggligt möblerbara, då väggarna är 2,2 meter resp 3,3. Så en säng går att ställa även längs kortsida.
 
  • 150m2-6rum.gif
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
E
Tack det var kul med en ritning också, ritat med vad?

Lite tråkigt ser det ut men kan bli fint IRL och alla våtutrymmen tillsammans. Vi får lägga på 10% här så det räcker till väggar och trappor till halvplan/källare.
Nu har vi hittat ett renoveringsobjekt i den storleken nästan så man kan tänka sig det som ett skalhus.
 
Mikael_L
Sketchup. Gratis från google.

Ja korridorerna är ju inte så jättekul direkt, men jag tror det är lite mer yteffektivt när vi snackar om så många rum som möjligt. (svårt att trolla med knäna, typ).

Frågan är lite vad man ska göra för att lätta upp det. Ljustråk genom är bra.
Så därför har jag ritat ett fönster mellan arbetsrummet och badrummet. Sen gör sig nog en entrédörr med fönster eller ett rejält överljus sig bra.
 
Redigerat:
Mikael_L
Personligen gillar jag att ha uppsikt över infarten till huset från köket, och är den på samma sida som entrén så blir det ju inte så med denna plan.
Men det är inget absolut krav för mig.
 
Håller med om ljusinsläpp, men vill man istället använda ytan i den södra korridoren kan man ju göra slutet av den (där fönstret sitter) till en del av ett rum. Byter du plats på (södra) bad och tvätt kan du också få en grovingång från syd med fortsättning in till köket och då kan du ta bort halva korridoren (väggen mellan de två arbetsrummen förlängs rakt ut i korridoren) och göra det sydöstra rummet större än sovrummen. Jag lyckas inte spara ner bilden och rita i den så jag hoppas det framgår vad jag menar.
 
Har TS redan skaffat tomt? Då måste man förstås ta avgörande hänsyn till hur den ser ut, med omgivning, utsikt, insyn, utfart och infart.

Det finns massor av sätt att fylla den allmänna kravsepcen på 150 kvm. Den här varianten är ganska lättplacerad på det flesta tomter. Stomme av liggande timmer -
 
  • setomkal-06.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.