Vi har ett nytt hus med golvvärme. Dels har vi en värmepump med jordvärmeslang.
Vi satte även in en vattenmantlad kamin på 16 kwh som ger 10 på vattnet och 6 på luften.

Frågan är lite hur man eldar effektivt. Kaminen öppnar vattnet lite vid 60 grader och för fullt vid 75 grader.
Jag har provat med en stor brasa med mycket ved och och då kommer tempen upp till 75- 78 rätt snabbt. Ända problemet är att det blir väldigt varmt runt kaminen och i huset. Vi får oftast öppna fönster. Men det ger mycket snabbare varmt vatten i acctanken.

Sedan har jag provat att elda lite men betydligt längre tid. Då kommer kaminen aldrig upp i 75 grader och det tar timmtal att få upp vattentempen i acctanken men det blir mer behagligt varmt i huset.

Hur gör man bäst tro? Några förslag?
 
Jag håller på med samma igångkörning .
Vattenmantlad kamin = Olymberyl HFB 443 Aidan 16 Kw/h på vatten 6 till luft .
eldar mot 500 L tank . Inskaffat och igångkört under 2011 . Uppstart på hösten .

Detta dockat mot husets frånluftsvärmepump som matar vattenburna radiatorer .


Då jag eldar och ska fylla tanken så ser jag till att vattenburna radiatorerna varit kalla en tid och att man får använda kaminen till att värma tanken och rummet där den står d^_^b

Man slipper då få bastu inne d^_^b

Tex kan jag göra så här . På morgonen innan jag far till jobbet så ser jag till att värmepumpen slutar skicka ut värme på elementen .
På em då jag kommer hem så eldar jag och då tanken är varm är det även varmt inne av eldningen . När vi går och lägger oss så ställer jag in så värmepumpen och acktanken skickar värme på radiatorerna under natten . På morgon när jag kommer upp så slår jag från detta .. Så eldar jag när jag kommer hem i gen .

Tex Man får prova sig fram :cool:

Här är min kamin . Just uppstartad här .
Ska göra en bättre film senare är tanken . Var mest ett test detta :wow:
http://www.youtube.com/watch?v=r_sRHMroXbc
 
Får du inte låg rökgastemperatur och skorstenskondens vid den försiktiga eldningen?
Kanske kan du få kaminen att öppna till tanken helt redan vid 60 grader och med en kraftigare laddpump föra bort värmen snabbare.
Något slags kanalfläkt som blåser in överskottsvärmen i andra rum?
 
Kan berätta att jag de senaste gångerna nu testat att fylla tanken varmare och varmare .
Just nu är den laddad med 100 c från topp till tå d^_^b

Jag har ett slutet system och då blir kokpunkten högre . Var den är vet jag ännu inte . Men rekordet nu är 102 c ut ur kaminen utan problem :cool:

Slutade elda vid 19 tiden . och innan jag går och lägger mig vrider jag upp värmekurvan på värmepumpen . Denna kurvan är på 0 nu och radiatorerna kalla .
 
rörkillen sa att den ska inte öppna för fullt vid 60 för då blir den för kall med kondens som följd.

Som det är nu så eldar jag en ordentlig brasa på morgonen och då kommer acctanken upp till ca 70 grader. Är frugan hemma och det är hon fördet mesta, för hon jobbar natt, så kanske hon gör en brasa framåt eftermiddagen.

Sedan blir det eldning åt det lite försiktagare hållet hela kvällen. På det viset går aldrig värmepumpen igång. Den har inte gått igång på flera veckor.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.