Hejsan! :)
Vi håller på att inreda vinden i huset och jag hade tänkt att sätta ett tv-uttag där. Från antennen på taket har koaxialkabeln gått ner till ett uttag på nedrevåningen. Men efter vägen har jag monterat en 2-vägs splitter med F-kontakter. Då vi inte är klar med vindan så har jag inte monterat uttaget(M1) där uppe men jag har kopplat färdigt koaxialen till splittern.

Men efter det så har jag ingen eller dålig bild på flera kanaler i boxern...

Jag undrar om det är för att jag har koaxialen oinkopplad i vindan och inte monterat uttaget(M1)? Eller vad tror ni?

Mvh Andreas
 
Om du har en aktiv antenn som behöver ström så är det antagligen splittern som inte är anpassad för detta, det ska stå "DC-pass" eller "power-pass" på den. Om du har passiv antenn kan det vara så att du har legat på gränsen signalmässigt i styrka, och när du sedan monterade dit splittern så räcker signalen inte till längre. En vanlig 2-vägs splitter dämpar mellan 3-4 dB, dvs en halvering av styrkan. Prova att skarva ihop de två kablar du använder, fungerar det då behövs det en förstärkare, såvida inte splittern är trasig.Det har ingenting att göra med att koaxen är oinkopplad på den andra utgången, eller att uttaget inte år ditsatt.
 
En öppen ledare blir det väl signalreflektioner i som kan orsaka utsläckning?
 
[SKPG]Zamora;1413933 skrev:
Om du har en aktiv antenn som behöver ström så är det antagligen splittern som inte är anpassad för detta, det ska stå "DC-pass" eller "power-pass" på den. Om du har passiv antenn kan det vara så att du har legat på gränsen signalmässigt i styrka, och när du sedan monterade dit splittern så räcker signalen inte till längre. En vanlig 2-vägs splitter dämpar mellan 3-4 dB, dvs en halvering av styrkan. Prova att skarva ihop de två kablar du använder, fungerar det då behövs det en förstärkare, såvida inte splittern är trasig.Det har ingenting att göra med att koaxen är oinkopplad på den andra utgången, eller att uttaget inte år ditsatt.
Man får tacka för svaret d^_^b Jag tog bort splittern och skarva ihop koaxialen igen och nu fungerar kanalerna igen! Jag är nog inne på din linje att signalen blir för svag med splittern. Det blir att skaffa förstärkare!

Jag funderade lite att när koaxialen var oinkopplad så störde den ut andra utgången men då vet jag att så är inte fallet!
 
Halloj igen!
Det löste sig inte med förstärkaren. Fortfarande samma problem med att jag tappar vissa kanaler när splittern är inkopplad... suck.

När jag tittar i signalinformationen på boxern så verkar det vara som glapp(är inte det, har kollat kontakterna)... signalstyrkan och kvalitén hoppar från botten upp till ca 70 % typ fram o tillbaka hela tiden med splittern. Men tar jag bort splittern o skarvar ihop koaxialen så funkar allt igen med stadig signalstyrka & kvalité.
 
Tack för snabbt svar 'cem77'! Då var det som jag misstänkte från början! Men då ska jag vänta tills rummet är klart så jag får sätta mitt slututtag innan jag monterar splittern igen :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.