Om Man ska tapetsera om finns det något bra sätt att ta bort tapet uppsatt på gips.
Tänker mest på att en gipsskiva har ett papperslager och det kanske följer med.

eller är det enda sättet att tapetsera över?
 
  • Gilla
tobiasgoth
  • Laddar…
Tapeten är kanske spjälkbar
 
Sitter det flera lager tapet så kan man riva ner några lager om det verkar sitta dåligt, men tapeten närmast gipsen är ingen ide att försöka med, kommer bara förstöra gipsen.

Så om tapeterna verkar sitta bra finns det ingen anledning att riva ner, bara spackla,slipa och tapetsera över.
 
  • Gilla
I.Bberg
  • Laddar…
men om det är fläckar på dem som man tycker är äckliga , något har spillt något, fett, olja m.m.
Ska man måla över det innan tapetsering.
På vilket sätt förstör man gipsen, är det inte bara lägga på en ny tapet om pappret följer med?
 
Är det fettfläckar hade jag nog valt att spärrgrunda med en oljefärg. Men som sagt spjälka bort ytterlagret av tapeten först.
 
Du menar skära den i strimlor och riva loss?
 
Skulle tro han menar att tapeten är i två skikt och att det yttersta går att riva av.
 
  • Gilla
Linda Wiveka Olsson
  • Laddar…
Precis. Som när man försöker ta bort prislappen på något man köpt och bara själva ytan med text på försvinner och lite vitt papper + limmet blir kvar.
Annars är det bara att spärrgrunda med färg.
 
  • Gilla
8Bald
  • Laddar…
Jag hatar gips ännu mer nu.
 
  • Gilla
  • Haha
Linda Wiveka Olsson och 1 till
  • Laddar…
Jag hatar inte gips, men väl tapet. Speciellt ovanpå gips, på puts och liknande kan man i vart fall ånga bort skiten utan större problem.

Trött efter flera dagars rivande, kletande, ångande, spacklande och slipande p.g.a. massa äckliga tapeter.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
S
du får väl sätta ren.. gips på tapeten om du inte vill spackla på den
 
  • Gilla
Abbe Ansjovis
  • Laddar…
Andy78 skrev:
Jag hatar gips ännu mer nu.
Då är vi två!
Inte är det nå bättre att sätta renoveringsgips hellre. Tunna, dyra skivor som det är lätt att köra skruven rakt igenom. Usch vilken dynga!
 
Förstår inte vad gips har med det hela att göra.
Att tapetsera klarar ju vilken bostadsägare som helst. Visst är grundarbetet trist med att riva, slipa o spackla om vartannat men bra blir det om man inte hetsar upp sig för mycket.
Var tacksam för att du inte har tretex på väggarna, då börjar utmaningarna och renoveringsgips kan ses som värdens bästa uppfinning.
 
Jag önskar jag hade tretex då kan jag göra som min vän riva tills det bara var råspont kvar och sedan sätta riktigt gips, spackla och tapetsera.
Men att sätta gips på gips för att man ej kan ta bort en tapet pga man förstör gipsen känns sådär.
En del gillar gips andra inte tyvärr tillhör jag de senare.
Det är ju bara prova att ta bort det inte mer med det, går det å helvete så får man väl byta ut hela skiten.
 
Jag har tagit bort två av tre lager i hallen. Det understa lagret släpper bara på vissa ställen. Så det som är kvar får vara kvar.

Jag har kört med Cheapy's tepetborttagere (Bostik). Funkar bra.

Såg att det även finns nått på K-rauta, en liten flaska (Kiilto) man spär ut i vatten och penslar på (blir billigare).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.