Hur som helst tror jag att det är mindre risk för för tidig fasadbyte om man låter bli att måla den
Så sant ;)

Dvs, det är egentligen inget större problem med att fasaden blir våt, bara den kan torka upp efteråt.
 
Han kan ju till viss del vara felciterad - men samtidigt så andas en akrylatfärg bättre än en alkyd eftersom molekylerna i denna är större - varpå detta är ett bättre alternativ nu för tiden. Möjligt är att han kan ha förklarat något annat och sedan blivit citerad på detta sätt.

Exempelvis används ju en oljegrund just för att denna inte släpper in fukten i träet såsom en akrylat skulle göra om den låg direkt på träet. Alltså är alkyden den tätare - men det gäller ju inte bara linoljefärg - även om den mesta alkyden innehåller en viss del linolja.

Sedan håller jag helt och fullt med honom om att linoljefärg (eller alkyd för den delen) inte passar nordiska klimatet längre - utan jag skulle vid alla tillfällen av nya-hus-bygge (med reservation för vissa delar i landet) måla med akrylatfärg istället. Och vad gäller svartmögel så uppstår den snabbare på en alkyd...också.
 
Kesella skrev:
Exempelvis används ju en oljegrund just för att denna inte släpper in fukten i träet såsom en akrylat skulle göra om den låg direkt på träet.
Akrylat krymper i kall och fuktig väder, sprickor blir mer öppna och fukten kryper in. När solen värmer utvidgas akrylat och stänger sprickor och stänger också fukten som har krupit in :'(. Det var det som var felet med akrylat på 70?-talet innan man kom på att trä måste fuktskyddas innan målning.
Ja, akrylat andas men jag ger inte 5 öre för att akrylat andas på rätt sätt. Slarvar man med grundningen så följer tråkiga konsekvenser ;). Man får inte ens en chans att slarva med grundningen när man målar med linoljefärg då det finns linolja i varje färgstryckning :).
Det enda positiva med akrylat är att den behåller glansen och kulören länge .... även på rutet trä ;).
gaia
 
Jo, man kan kanske dra vissa slutsatser av Folksams färgtest. :)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.