Hej, har en gammal CTC-panna med pelletsuppvärning.Vill gärna få ner temperaturen då man skållar sig på vattnet om man drar på för varmt, men jag är helt nollad när det gäller rör och dyligt. Vart brukar blandningsventilen sitta och hur ser den ut?
 
  • Gilla
Henriked
  • Laddar…
Har som sagt en gammal panna och vad jag kan se så finns det ingen blandventil på utgående varmvatten. Vet ej om detta är blandningsventilen, men den är ju pluggad
 
  • IMG_0198.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nja, ser mer ut som en säkerhetsventil, men bilden visar ju inte hela heller (att den är pluggad istället för utbytt mot en fungerande är ju inte direkt lysande i sådana fall, särskilt om det inte sitter en fungerande någon annanstans). Blandningsventilen har tre anslutningar.
 
Hmm, har varit nere och kikat men jag kan inte hitta någon ventil mellan kall- och varmvatten. Kallvattnet går ner i panna och ut kommer varmvattnet men ingen ventil mellan dessa två. Är det vanligt att detta inte finns på gamla anläggningar, eller kan den rent av finnas i pannan
 
  • IMG_0197.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0200.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En CTC 265 eller? Har inte inbyggd blandningsventil och jag ser ingen bland rören heller.
 
Du skållar dig på kranvattnet alltså? I moderna engreppsblandare kan man ju oftast justera blandningen där för att undvika för het blandning. Det kan ju vara ett alternativ.
 
Det verkar som nån djuping har pluggat säkerhetsventilen för varmvattnet. Den personen bör syssla med något annat än rörmokeri. Byt ut den till en ny omgående. Sen ser jag heller ingen blandningsventil på bilden. Det är därför du får för varmt varmvatten. Montera därför dit en sådan. Vrider du ner termostaten till pelletsbrännaren får du sämre verkningsgrad. Den bör stå på iaf 70-80 grader.
 
Redigerat:
Du har ju både pluggad röranslutning och ett ej anslutet rör vid den pluggade säkerhetsventilen. Vet du vad som varit monterat där tidigare, kan det funnits en blandarventil där tidigare?
I vilket fall som helst ska du montera en blandarventil på din panna.
 
Det ej anslutna röret är med all säkerhet skvallerröret som ska vara anslutet till säkerhetsventilen. Säkerhetsventiler får ALDRIG proppas, har man otur så kan det hända väldigt otrevliga grejer...
 
Men ser det inte ut som det finna något pluggat T-rör även till höger om säkerhetsventilen?
 
Här är visserligen allt vad säkerhet heter medvetet borttaget, men en liten fingervisning är det ändå.

http://www.youtube.com/watch?v=hWnL8SipXT8

Så jag skulle absolut kolla upp det där med säkerhetsventilen om jag vore i din sits...
 
Säkerhetsventilen som är pluggad sitter på inkommande kallvatten till pannan och inte varmvatten. Men det lättaste är väl att man tar bort pluggen och sätter dit röret igen?
 
Kesomannen skrev:
Säkerhetsventilen som är pluggad sitter på inkommande kallvatten till pannan och inte varmvatten. Men det lättaste är väl att man tar bort pluggen och sätter dit röret igen?
Det är exakt där säkerhetsventilen ska sitta (eftersom det först ska vara en backventil så inte pannan kan trycka tillbaka vatten till dricksvattnet och genom att ha säkerhetsventilen på kalla sidan slipper man att den släpper ut så mycket uppvärmt vatten när vattnet expanderar).
Om den funkar är det givetvis bara att ta bort pluggen. Risken är väl att någon satt dit den för att säkerhetsventilen börjat läcka, så den kanske behöver bytas.
Säkerhetsventil är bra att ha http://www.youtube.com/watch?v=hWnL8SipXT8
 
AndersS skrev:
Men ser det inte ut som det finna något pluggat T-rör även till höger om säkerhetsventilen?
Det till höger om säkerhetsventilen är en vacuumventil. Den fungerar så, att om man skulle stänga av pannan så att varmvattnet kallnar i varmvattenberedaren, så kan den ta in luft där för att kompensera volymminskningen på varmvattnet. Annars uppstår undertryck i beredaren och den utsätts för onödig påfrestning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.