Blev lite förvånad när vi skulle sätta upp gardinstänger i vårt nybyggda hus, 2 fönster totalt ca 300cm brett, från ena kanten till andra är en skillnad på 1,5-2cm, tror dom glömde passet!!
 
För att svara på din fråga säger jag spontant, helt godtyckligt, utan någon som helst grund för det:
Inte alls.

Men det finns säkerligen något fint toleransvärde. 2 cm låter helt galet dock.
 
Mikael_L
15mm på hela tre meters längd är nog lätt att råka ut för om man inte både har ett bra pass och jobbar noggrannt. Med Hultafors vanliga 60 cm hanteverkarpass så betyder det att bubblan är 0,6 mm från sitt mittläge. + sen den möjliga onoggrannheten i passet.

Är det dessutom 2 st fönster med lite väggyta mellan?
 
yes, 2 fönster. Borde dom inte ha ha bra pass och jobba noggrant när man betalar nästan 4 mille för kåken?
 
Mikael_L
Ja just det, jag är ledsen att jag egentligen inte svarade på själva frågan. :blushing:

Men jag har inget riktigt svar, jag har ingen aning om det finns några regler.
Det finns en massa bygg-AMA-texter med diverse krav och förutsättningar på alla möjliga delar i ett bygge. Dessa krav ska väl ofta uppfyllas för att hantverket ska kallas hantverksmässigt.
I någon av AMA-standarderna kan du kanske hitta något applicerbart i din situation.

Dessa standarder kostar, men finns på vissa bibliotek.

Själv skulle jag antingen använt laserpasset för att väga av en sådan längd, eller mätt mot golv och tak, ty egentligen är det inte viktigast att det är vågrätt utan att det upplevs vågrätt.

Och själv skulle jag vara missnöjd om jag missat med mer än 5, kanske 10mm.
Jag har ingen hantverkare att skylla på, utan för sura över mig själv istället. :p
 
Är det fönstren eller bara fodren som är sneda? Fodren går ju hyfsat lätt att byta, eller modifiera så att de ser rakare ut i förhållande till gardinstång.
 
Eftersom TS uppenbarligen inte märkt att fönstret var snett innan han började mäta på det, så kan det ju vara så att det är mera som är snett i huset, och fönstret är monterat så att det upplevs rakt i förhållande till övriga ytor.
 
andersmc skrev:
Eftersom TS uppenbarligen inte märkt att fönstret var snett innan han började mäta på det, så kan det ju vara så att det är mera som är snett i huset, och fönstret är monterat så att det upplevs rakt i förhållande till övriga ytor.
ja precis, sådant får man också ta hänsyn till. Men visst kan det vara jobbigt när man har blick för vad som är rakt eller snett. Men att ha 3 linjer i takhöjd att följa med ögat, ( taket, gardinstången och fönstret) syns ganska tydligt. Kanske enklast att fålla om gardinen en aning...........att få hjälp med detta från Byggfelsförsäkringen (att fålla om gardinen) kan man glömma......
 
Hus AMA Säger inget om detta, bara att de ska monteras med vissa mått mellan karm och båge. Men detta du beskriver låter som det ligger inom tolerans (om det nu finns något för detta ändamål) Toleranserna inom nybyggnation är väldigt väl till tagna, som ett exempel får en vägg bukta +- 10mm inom 3 meter. vilket syns ordentligt om man ser det med bara ögat. förhoppningsvis behöver man aldrig mäta detta då de enligt min mening är upp till snickare/målare att göra det bättre än så!
Tillbaka till dina fönster så har uppenbarligen din besiktningsman missat detta (antagligen för att det inte syns med bara ögat) men ta kontakt med killen som besiktigade. Finns det några toleranser så är det ju bra för er del, men som sagt så kan de vara större än som du beskriver.
//Oscar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.