Vi har köpt ett souterränghus byggt -74 och har besiktningsklausul som löper inom de närmsta dagarna.

Paret som bott i huset har under 2009 installerat ett ventilerat golv och har via mäklaren uppgett att det var pga radonproblem. Man visade även upp ett radonprotokoll för oss med mycket låga radonvärden. (Vi dubbelkollade sedan även dessa uppgifter direkt mot säljarna vid kontraktskrivningen och frågade specifikt om det haft mögel eller fuktproblem, men det hade dom inte.)

Vi tyckte oss vid visningen känna en viss svag källardoft vid inträde i huset och frågade om detta. Säljarna svarade med förvåning över att vi kände så och säger att det kanske är en gammal matta eller att det är instängt.

Vi tänkte att vi kanske överdriver och gick vidare, kom överens om pris fast vi lade in en besiktningsklausul.

Vår besiktningsman har nu på eget initiativ anmärkt på avvikande lukt i huset och rekommenderade oss att ringa de som installerat golvet.

Jag ringde den aktuella firman och nu visar det sig att de varit en hel del i huset och kunde mycket detaljerat ange att det ej handlade om radonproblem utan om luktproblem och problem fukt i den gamla uppreglade golvkonstruktionen i gillestugan. Deras lösning blev då bl.a. ventilerat golv och en frånluftsventilation.

Så problemet är: Vi anser att vi fått felaktig information. Hade man från början fått reda på att huset tidigare haft lukt/fukt -problem, samtidigt som man fortfarande känner en viss avvikande doft i huset, så tycker inte vi att husets värde borde vara lika högt.

Vi är de enda budgivarna, så hur gör vi? Antingen kan vi utnyttja vår klausul och dra oss ur eller så begär vi en prisnedsättning pga av de gett oss felaktig information. Hur hade ni gjort? Dragit er ur eller prutat och i sådana fall hur mycket?

Byggfirman som installerat golvet har nu på kort varsel varit där och finjusterat ventilationen, med en teori om att frånluftsventilationen kan ha sugit så hårt att det blivit ett visst baksug i det ventilerade golvet. Men detta är ju bara gissningar och tiden är knapp! Säljarna anser att det inte spelar roll om det var radon eller lukt -problem, då felet är åtgärdat.

Vad tycker ni vi ska göra?
 
Redigerat:
Jag skulle dra mig ur. Uppenbarligen har det varit ett stort problem som nu ev. blivit lite bättre. Men säljarnas reaktion med att så tydligt försöka mörka problemet visar ju att det är ett problem som de upplever och har känt ett behov att mörka.

OM det hade varit så att problemet går att åtgärda enkelt så hade säkert så redan skett före försäljningen.

Visst kanske det går att bli av med lukten på ett enkelt och billigt sätt, men det är mer troligt att det blir en långkörare för er om ni köper huset.

Vissa hus blir aldrig luktfria, och innan man inser att det inte går att fixa har man kanske lagt in en halv till en miljon på att försöka.
 
Instämmer med hempularen. Ni gör bara säljarna en tjänst om ni ignorerar det.
 
Det du kan göra är antingen att dra dig ur eller att ange ett nytt pris baserat på de nya uppgifterna. Då blir det upp till ägarna att ta beslut om de vill sälja till det priset. Du kan aldrig kräva av ägarna att de ska sälja till det lägre priset, det enda du kan göra är att dra dig ur köpet om de inte går med på det.

Det behöver inte heller vara så att säljarna ser det som något problem. Mina föräldrar hade en speciell doft i sitt hus som de själva aldrig la märke till eftersom att de bodde där. Men de som hade känsliga näsor la märke till den, min bästa kompis kunde alltid sortera ut vilken träningsoverall som var min och vilken som var hennes genom att lukta efter vårt hus i tröjan. Jag har aldrig känt doften heller, mina föräldrar hade aldrig problem med huset och jag som växte upp där har aldrig haft några allergiproblem eller något.

Nu kanske det här är värre eftersom att golvkillarna uppger att de hade fuktproblem. Men det är inte omöjligt att ägarna bara uppfattat det som radonproblem och inte förstått fuktproblemen. Det bästa är väl att helt enkelt ta en diskussion och se vad de säger.
 
Det du kan göra är antingen att dra dig ur eller att ange ett nytt pris baserat på de nya uppgifterna. Då blir det upp till ägarna att ta beslut om de vill sälja till det priset. Du kan aldrig kräva av ägarna att de ska sälja till det lägre priset, det enda du kan göra är att dra dig ur köpet om de inte går med på det.

Det behöver inte heller vara så att säljarna ser det som något problem. Mina föräldrar hade en speciell doft i sitt hus som de själva aldrig la märke till eftersom att de bodde där. Men de som hade känsliga näsor la märke till den, min bästa kompis kunde alltid sortera ut vilken träningsoverall som var min och vilken som var hennes genom att lukta efter vårt hus i tröjan. Jag har aldrig känt doften heller, mina föräldrar hade aldrig problem med huset och jag som växte upp där har aldrig haft några allergiproblem eller något.

Nu kanske det här är värre eftersom att golvkillarna uppger att de hade fuktproblem. Men det är inte omöjligt att ägarna bara uppfattat det som radonproblem och inte förstått fuktproblemen. Det bästa är väl att helt enkelt ta en diskussion och se vad de säger.
 
Vi har under budgivningsförfarandet lyckats få igenom 1,4 milj på ett hus som låg ute för 1,6milj, kanske pga att säljarna innerst inne känner till problemet, men också för att det ej fanns andra budgivare. (Priset satt dock långt inne hos säljarna, som passerat sin smärtgräns på 1,5 milj)

1. Om vi nu pratar pengar, hur mycket skulle ni ytterligare pruta med den nya informationen?
2. Eller ska man bara lämna in handduken och titta på nästa hus, som föregående föreslår?

Vill gärna höra hur ni hade gjort? Ju fler svar, ju lättare för mig att få klarhet i detta...
 
Redigerat:
Jag hade lagt benen på ryggen. Luktande hus från 70-talet kan vara riktig skit.
 
om lukten har inte försvunnit trots ventilerade golv sen 2009 så kan man ju undra om den överhuvudtaget någonsin försvinner ......
gaia
 
Det är svårt att sätta ett vettigt prisavdrag när man inte riktigt vet vad som är fel. Det kanske "räcker" med åtgärder för 50.000kr till, det kanske behövs flera hundratusen.

Jag skulle börja leta efter ett annat hus, ni har gjort det ni skall och undersökt ordentligt, kommit på säljaren med en direkt lögn och därtill ett problem som verkar kvarstå. Huset verkar dessutom vara svårsålt ändå, så ger ni er in i det där blir ni inte av med huset i första taget. Det borde vara tillräckligt för att tacka nej.
 
Jag hade också tackat nej. De har ju mörkat detta och ljugit för er vid direkt fråga. hade aldrig velat ha med dem att göra vid framtida ev. problem.
 
Tack för alla svar. Vi har idag brytit kontraktet enligt vår besiktningsklausul.

Kändes tufft, då huset efter lite renoveringar kunde blivit värt bra mycket mer.
Fast det där med att få bort lukten kostar ju en okänd summa.
Att bygga sitt livs investering på en sådan chansning kändes fel.
 
Rätt gjort!
Det kunde kostat en halv miljon bara att åtgärda lukten, om det är ingjutna reglar osv. Och att köpa hus av någon som mörkar, nej tack! Finns det fler hundar begravda, förutom den som luktar? ;)
 
Efter att ha pratat med en fackman som varit i huset, så sitter den lukt som präglat huset under många år, troligen kvar i väggarna. Det man hade fått göra, är att byta alla tapeter och luktsmittat byggnadsmaterial. Bara det hade ju kostat en hel del och dessutom är det bara en gissning ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.