Korten på bordet....

Jag och en god vän har köpt en HSB bostadsrätt. Vi håller på med en totalrenovering.
Vi är inte utbildade utan har detta mest som en hobby.
Dock inte första gången vi renoverar lägenheter.

Denna lgh är på 3:e vån.
Nu till fallet:

Vi demonterade alla element häromdagen. Vattenburna givetvis. Skruvar av den kromade hatten på frånledningen och stänger vattenlåset/ventilen. (vad det nu heter?)
Sedan sätter vi termostaten på 0. Av med muttrarna och är beredda med en spann för att elementet innehåller ju vatten! Så långt inga problem.

Ett par 3-4 timmar senare, mitt i natten När vi båda var hemma i våra respektive lägenheter så ringer HSB jouren och säger att ett element i vardagsrumet nu står och sprutar vatten i princip upp i taket... Grannen under har ringt och det rinner kraftigt från hans vardagsrumsvägg ner på hans golv!

Vi kontrollerade elementen innan vi lämnade lgh så att inget lekage fanns. Tydligen har det blivit något slags ökat tryck i ledningen som gjort att det blivit en fontän från vårt element.

Problemet är följande:
Vi hade inte hunnit teckna hemförsäkring ännu( ren slarv) utan gjorde detta i panik under lördagsförmiddagen. (skadan skedde natten mellan fre-lör).
Grannen under ringer sitt bolag direkt på lördag och anmäler skadan och att det har hänt under natten fre-lör ( då var vår lgh fort oförsäkrad).

Om jag förstår HSB lagar och stagdar rätt så ansvarar var och en för sitt inre i lägenheten OM inte en annan lgh innehavare orsakat skadan via uppsåt eller oaktsamhet för då kan man kräva den lgh innehavaren på skadestånd.

HSB jour killen gick in och pluggade alla element under natten! Detta hade vi inte gjort! Eftersom dem inte läkte för oss!

Den stora frågan:? Är detta oaktsamhet som vi gjort? Att vi inte pluggade dem? Ska det behövas??Vad gör vi?
Likaså kan föreingen kräva lägenhetsinnehavaren på föreningens självrisk om denna måste utnyttjas. (kan vara dyrt som fan? Ca 40 tusen om jag förstått rätt?)

HJÄLP' kan inte sova eller äta längre... Oron är obeskrivlig!

Tacksam för alla tips och råd!
 
Redigerat:
D
Lär väl inte ha hänt så mycket med föreningen att deras försäkring behöver gå in. Grannens självrisk och kostnaden för HSB jourutryckningen borde väl hamna på dig. Sedan är väl den stora frågan om grannens försäkringsbolag kommer ställa några krav på dig.

Ditt förfarande med elementen är ju ganska vanligt, men man får vara uppmärksam på termostaten då den ofta läcker och de flesta termostater har frysskydd så även om den står på 0 så öppnar den om det blir riktigt kallt.
 
Har du en hemförsäkring i ditt nuvarande boende kan det finnas "oturs" eller "drulle" -försäkring inbyggd. Frågan är dock om denna gäller för skada man ställer till med på egen egendom.

Kolla med ditt försäkringsbolag.
 
Du är enligt bostadsrättslagen skyldig att ha en hemförsäkring med bostadsrättstillägg.
Min erfarenhet av skador i bostadsrätter är att det allt som oftast är brf som tar kostnader på fastigheten och respektive lgh-innehavare, via sitt försäkringsbolag, ytskikt i egna lägenheten. Dock tror jag att brf kommer ställa sig på tvären då du:

1. Gett dig på något som du uppenbarligen inte kan - har aldrig hört något så dumt som att lämna rör o-lockade. Man lockar även stängda kulventiler, för säkerhets skull.

2. Med största sannolikhet står det i brf-stadgarna att arbeten på värme, vatten och avlopp endast får ske av entreprenör godkänd av brf.

Slutligen;
Jag tror att du kommer på betalningsanspråk från brf och grannen. Se det som läropeng och tänk dig för nästa gång. Hantverkare har inte 3 års utbildning utan anledning.
 
Verktygsgalningen: Var i bostadslagen hittar du en lagstadgad skyldighet att ha hemförsäkring? Vissa föreningar har tecknat bostadsrättstillägget som gruppförsäkring och lagt den på månadsavgiften istället.

Mig veterligen finns endast en försäkring som är lagstadgad och det är trafikförsäkring.

Rent krasst så gäller inte din försäkring för tidigare skada.

Inga drulleförsäkringar gäller för skada på annans egendom så det är bara att glömma.

Ja att inte ha pluggat elementrören kan räknas som oaktsamhet i mina ögon. Omständigheterna avgör men att ha lämnat lägenheten talar emot er också tyvärr.

Grannens försäkringsbolag har tre val som alla är möjliga rättsligt.

1 Antingen nekar de skada helt o begär att din granne kräver skadestånd av dig.

2 De tar skadan men regressar mot dig för hela summan (kräver skadestånd av dig)

3 Eller att de tar skadan o din granne då kräver självrisk av dig bara

Har det blivit skada i din lägenhet är det ditt ansvar. Om det blivit skada på fastigheten blir det samma funderingar som med grannens försäkringsbolag.

Blir du krävd på skadestånd så hade din vanliga hemförsäkring med ansvarsförsäkringen kunnat hjälpa till men där finns troligen en undantagsklausul om att den inte gäller för skador orsakad på fastighet eller bostadsrätt annan än som uppges i just det försäkringsbrevet

Så du får tyvärr vänta o se hur försäkringsbolagen tolkar skadan. Du har tyvärr viss risk för krav
 
Om du ha lånat pengar med bostadsrätten som säkerhet så brukar en bostadsrättsförsäkring vara ett krav i bankens villkor.

I de flesta bostadsrättsföreningar ansvarar föreningen för hela värmesystemet inklusive radatorerna. Du ska inte således inte röra detta system utan att ha kontaktat föreningen innan. Nu har du ändå gett dig på detta och uppenbarligen utan tillräcklig kunskap.

Försäkringsmässigt svarar varje bostadsrättshavare för eventuella skador på ytskiktet i sin lägenhet vid en vattenskada medan föreningen svarar för det mellanliggande bjälklaget. Det innebär att föreningens fastighetsförsäkring kommer att täcka eventuella skador i mellanliggande bjälklag och att bostadsrättsförsäkringen för lägenheten under täcker skador på den lägenhetens ytskikt. Din försäkring, som du nu inte har skulle ha täckt skador på dina ytskikt.

Nu skulle jag vilja påstå att du varit oaktsam varför du riskerar att få betala minst självriskerna för de andra två försäkringarna. Självrisken för vår förenings fastighetsförsäkring är mycket hög. Minns inte exakt men det handlar om tiotusentals kronor.
 
Kinglolle:
Hurvida föreningen tecknat en försäkring kollektivt är inget vi vet. Jag har dock aldrig varit med om detta (även om jag vet att en del föreningar löst det på detta vis), och jag jobbar med teknisk förvaltning och skadereglering mot brf'er.

Jag uttryckte mig lite "plantigt", menade inte bostadsrättslagen, utan att det står i stadgarna, vilket innebär skyldighet för lgh-innehavaren.

Tyvärr finns det många som likt trådskaparen undrar hur man "klarar" sig när man glömt/slarvat med försäkring och, mellan raderna, låter det som en ren spekulationsaffär då dom är 2 vänner som köpt lägenhet och renoveringen är på nivån demontering av radiatorer. Vad dom då gör är att utföra tjänst där en entreprenör måste ha ansvarsförsäkring på 10.000.000 kr för att få utföra arbete i fastigheten, men dom utför arbetet helt utan försäkring.

Men som du skriver: dom sitter nog lite illa till eftersom dom lämnat lägenheten med o-proppade rör.

Tips till trådskaparen: kolla i stadgarna om brf ställer krav på entreprenör/ritningar etc innan ni bygger vidare. Om inte annat, för relationen mellan er och styrelsen.
 
Eftersom vi inte har börjat lägga varken golv eller tapeter så är vår lägenhet inte på något sätt drabbad. Mer än att vi sätter in en avfuktare för att torka upp betonggolvet.

Jag är medveten om att varje lägenhetsinnehavare får ta sina egna skador med sitt respektive försäkringsbolag. Problemet är ju som sagt att om det anses som oaktsamhet så kan försäkringsbolaget neka ersättning.
Har mycket svårt att se hur fasad och bjälklag ska ha tagit skada av detta. Kafab ska komma och göra en mätning och sätta avfuktare.

Det som kvarstår är grannens tapet och eventuellt golv. Får väl ge det några dagar att torka upp och se hur golvet reagerar! Samt att en skadereglerare får komma ut och bedöma vad som är skadat. Grannen under ser väl förmodligen chansen att få bytt halva lägenhetens ytskikt pga detta.

Vi erkänner att vi "tog oss vatten över huvudet" när vi gav oss på elementen. Har demonterat element förr och då har det räckt att stänga termostaten samt stänga ventilen under den kromade hatten med en sexkantsnyckel!

Det är väl bara att avvakta och se skadorna, sen hoppas på ett positivt utfall från försäkringsbolaget.
Att bara betala grannens självrisk är väl det bästa som kan hända....:S
 
Eller så kan du ta lite av vinsterna från de tidigare renoveringarna du gjort...
 
Timmelstad- tack för tipset! Du verkar begåvad! Är det Jantelagen som får sin beskörda del här månne? :)
 
Det är alltmer vanligt att lägga själva bostadsrättstillägget som en gruppförsäkring då min erfarenhet tvärtemot verktygsgalningens är att få föreningar har i stadgarna en specificerad skyldighet till bostadsrättsförsäkring däremot är det självklart stadgat om ansvarsfördelningen för medlemmen kontra föreningen.

Jobbar du som skadereglerare eller skadetekniner så vet du att just BRF är ett rent helvete med ansvarsfördelning vid en skada där ofta 2-5 försäkringsbolag kan vara inblandade. Just därför jobbar vi hårt på att kollektivisera skyddet och förenkla skaderegleringen.
Det är inte ovanligt att vi tillämpar villkoren generösare än i annan skadereglering bara för att förkorta utredningen och snabba på regleringen om skadan inte är för omfattande. Det är upp till den interna skadepolicyn så ingen kan säga exakt vad som kommer hända. Jag har erfarenhet från skadereglering i 3 av de största bolagen i landet och ingen hanterar skadorna exakt enligt villkoren utan tar genvägar efter skadepolicyn satt av skadechefen

Ta exempel med ägarlägenheter så har de flesta svenska bolag tvingat samfälligheterna att teckna hela fastighetsförsäkringen så att enskild individ skaderegleras som "hyresgäst" just för att slippa dessa problem.

Håll tummarna och försök ha en bra kontakt med skaderegleraren så kan det hjälpa :)
 
Niclas_a skrev:
Har demonterat element förr och då har det räckt att stänga termostaten samt stänga ventilen under den kromade hatten med en sexkantsnyckel!
Troligtvis har detta fungerat eftersom det varit så pass varmt i rummet så termostaten inte öppnat, men nu blev det kallt på natten och termostaten öppnade även på lägsta inställningen (frysskydd)
 
Niclas_a skrev:
Vi demonterade alla element häromdagen. Vattenburna givetvis. Skruvar av den kromade hatten på frånledningen och stänger vattenlåset/ventilen. (vad det nu heter?)
Ventilen är egentligen en returventil som i en ideal värld är rätt injusterad för att värmeanläggningen ska fungera bra. Det är alltså inte enbart en avstängningsventil. Helst ska den sedan öppnas lika mycket som du tidigare stängde den när radiatorn väl är tillbaka på plats.
 
O
För att strö lite extra salt i såren så är det ofta som föreningen inte uppskattar att man tar bort elementen. Detta kan också drabba er.
Som det låter för mig så kan du hamna i ett ganska dyrt läge.
Nästa gång Ni ger er på att flytta element så tar Ni in en röris.

Grannen under kommer du garanterat få ommålat i det rummet som skadan skedde i samt ev. nytt golv minus ev. åldersavdrag.
Räkna med att Ni får stå för hela karusselen.
 
Hur har det gått för ts?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.