Alltså, vad pratar ni om...?

I de fall man inte gjuter in slangen så är det i praktiken plåten som värmer upp golvet/rummet och plåten värms upp av slangen.
Att utelämna plåten är således en synnerligen ogenomtänkt idé...
 
Självklart skall det vara plåtar. Om inte hela golvet blir varmt, varför skall man då ha golvvärme? Sätt element om du vill ha kalla fötter.
 
Kortfattat: ju sämre värmeledning i golvkonstruktionen och ytskikt (flytspackel och klinker=bra ledningsförmåga, träbjälklag och 40mm furugolv=katastrofalt dålig värmeledningsförmåga) ju större behov av plåtarna, vars funktion är att sprida värmen.
 
Hej Har inga plåtar men nog blir det varmt på vinden.Har 20mm slang cc 300 i luft och 22mm MDF skiva ovanpå. Ovanpå MDF har jag laminat golv.
 
Hos mig ligger det gles på bjälklaget sedan plåtar sedan golvfoam och därefter parkett , då sparar du ett lager golvspån .Titta hos tillverkarna dom har olika uppslag.
 
Jag rullade ut en tjock aluminiumfolie (ca 0,15mm) på mitt gamla spån/parkettgolv. Sedan lade jag 12 mm värmeslang cc 132 och sedan ett 16mm parkettgolv. Fungerar bra men räcker inte till när det blir riktigt kallt (typ -30 eller så).
 
Har ett äldre hus där föregående ägare la in golvvärme utan plåtar. Det är direkt uruselt. Det blir väldigt dåligt. Vi måste använda elelement som komplement för att det skall fungera. I angränsande rum med radiatorer har vi 20-22 grader men där golvvärmen ligger har vi 14-16 på vintern.Kommer att bryta upp golven och göra om det hela. Så snåla inte på vare sig plåtar eller isolering.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.