Tjena allihopa.

Efter att ha varit i skolan i stort sett hela dagen så var det dags att ta sig hemåt. När jag kom hem så tände jag taklampan, slog på min hifi-förstärkare, ett elelement (800+650W) och min stationära dator. Efter 10s så dör datorn så jag tänkte vad i h*te nu då. Efter att jag kollat runt i rummet så visar det sig att alla elektriska prylar är döda. Okej, en säkring har gått tänkte jag, så jag tog mig en tripp ner i källaren för att checka alla dessa diazed-säkringar men det visar sig att alla är hela..skumt skumt.

Jag gick upp till mitt rum igen och kollar, allt är verkligen dött förutom taklampan.. mycket skumt, jag går fram till ett av de 2 VU som finns i rummet och petar till vägguttaget lite och jävlar vad det blixtrade till och vips så fungerade allt i rummet igen.
Jag fick då se att det andra VU är draget från det första VU så nåt knas måste ha hänt i det första VU.

Problemet är det att jag bor i ett trevåningshus med källare och bor med 7 andra, där vi har ett varsitt rum och har ett gemensamt kök. Eftersom jag har ett stort elintresse så är jag sugen på att skruva upp uttaget själv och kolla hur det ser ut bara det att innehållsförteckningen över proppskåpet i källaren är inte så strukturerat. Dessutom känns det inte så jättebra att leta reda på rätt säkring för att sedan börja pilla i VU ifall någon annans rum också slockar och därav går ner och trycker i den igen.

Vad tycker ni att jag ska göra? Jag har varit i kontakt med hyresvärden gällande elfrågor tidigare bl. a. där ett uttag som sitter en meter upp på väggen i mitt gamla rum, satt såpass löst att jag skulle få med mig hela vägguttaget ifall jag tog tag i kontakten till en apparat och drog ut den. Dessutom saknar varenda rum som vi hyr, jord vilket också är väldigt beklagligt då i stort sett alla prylar som vi använder i våra rum kräver jord. Värt att nämna är att huset är ett väldigt gammalt hus från 50-60-talet nån gång.

Eftersom det dessutom är hyresgäster som kommer och går här (känns det som) så tog jag upp det med hyresvärden om att dra ny el och då passa på att dra ut jord överallt OCH att installera en JFB men han är lika trög som en trampmaskin så inget har skett än.

Nåja, vad tycker ni att jag bör göra med VU? Ringa HV och be han fixa omgående? eller ska man ge sig på det själv? Det känns inte så säkert att det KAN ligga lösa trådar i VU. ;/

Så här ser det ut:
 
  • 20111112_181051.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, kontakta hyresvärden omgående så att han kan hjälpa till att bryta strömmen. Det är ju inte säkert att du ensam på den säkringen.

Sedan klarar du säkert av att fixa problemet eller byta uttaget själv. Var noga med att kontrollera att strömmen är bruten, och var försiktig även efter det när du lossar på kåpan ifall det finns fler ledare än 2 (förutom skyddsjord) bakom det.
 
Ring omedelbart hyresvärden, det är hans ansvar om huset brinner ner och du stryker med på kuppen.
Och det beror ALDRIG på vilka apparater du stoppar in i uttaget om det ska vara jordat eller ej. Numer ska alla uttag vara jordade men tidigare bestämde rummet om det skulle vara jordade eller ojordade uttag. Så i ett äldre hus och "bostadsrum" är det helt OK med jordade uttag OAVSETT "apparat".
 
I ett hyreshus skulle jag aldrig ge mig på att skruva själv även om jag vore elektriker med behörighet, det är ju inte mitt hus....
 
Okej tack för tipsen, Men elmont, jag vet att äldre hus får ha ojordade men det jag menar är att det är väl inte fel att dra jord till varje rum. Dels för att det är ett skydd, dels för att det är många som rör sig i detta hus och dels för att vissa tekniska prylar behöver jord för att fungera korrekt/förhindra störningar.
Dessutom är det jord i kök och i några utrymmen till därav vore en JFB på plats.
 
Det är helt klart bättre med en anläggning som fyller dagens krav än gårdagens, men det finns inget tvingande att "uppgradera till dagens nivå i ett äldre hus.
Det är ju en ekonomisk fråga och det skiljer inte så mycket i säkerhet på en lite äldre anläggning och en modern, jag menar det sker inte fler olyckor i äldre hus.
Det man INTE ska gör a är att blanda jordat och ojordat i samma rum, när det gäller kök är det lite svårare att dra gränsen för vad som ska vara jordat och ojordat (i äldre hus).
Är apparaten konstruerad så att man måste ha jord för att den ska fungera bra är den helt klart felkonstruerad och bör bytas ut. Jord ska endast användas för för säkerhet och ska normalt varken ha ström eller spänning, har den det är det nått fel. Uppgiften jorden har är att kortsluta kretsen så att säkringen löser ut och gör anläggningen spänningslös och därmed ofarlig.
 
elmont skrev:
Är apparaten konstruerad så att man måste ha jord för att den ska fungera bra är den helt klart felkonstruerad och bör bytas ut.
Lycka till!

Det är ju till jorden som Y-kondingen ansluts för att klara EMC-kraven. Nu är det lite enklare i och med att man övergått till platta bildskärmar, då blir man ju inte så bestrålad.
 
Har man lite för många "apparater" som läcker till jord får man problem med JFB.
Och har man lite större anläggningar med matning från olika centraler och (skärmade kablar mellan "apparaterna") som anslutits till jord kan man bränna lite elektronik. Det är ju inte alls säkert att man har samma potens på jorden i dom olika centralerna i lite större och äldre byggnader.
Fråga en som vet, jag har kopplat in mätutrustning där nått ljushuvud till konstruktör använt skyddsjorden till nollpunkt på kretskorten. Dom klarade inte spänningsskillnaden så det rök ur 90 % av boxarna.
Behöver man en nollpunkt så dra fram en separat eller anslut apparaten fast och använd nollan till att avleda "störningar" och låt jorden endast ha den funktion som den är avsedd för.
 
Hur i hela friden fick de mätutrustningen genom säkerhetsgodkännandet?
En apparat ska klara typ 2.5kV? mellan fas/nolla till skyddsjord med med storleksordning uA i läckström. (Ta siffrorna med en nypa salt)
Om den inte gör det uppfyller den inte grundläggande säkerhetskrav.

Däremot, har jag ingen uppfattning om hur man ska klara av att burkarna sitter på olika centraler. Har vart med och bränt av jorden till RS-232 kablar. Det måste den som systemerar upp burkarna och systemet ta hand om.

Men jag hade aldrig anslutit skyddsjorden galvaniskt till signaljorden. Det hade suttit en fet konding emellan.
 
Hyresvärden är kontaktad och han skulle i sin tur kontakta en elektriker. Nu surrar det fint i det uttaget (samma ljud som man brukar höra nära trafostationer), känns som att det kommer poffa snart.
Svaret jag fick när jag berättade om detta för HV: "försök att inte belasta uttaget så mycket" ;/ sa att det är värre än så, då troligen någon tåte är lös därinne så vi får hoppas på att det kommer någon elnisse snart. :)
 
wind skrev:
Hyresvärden är kontaktad och han skulle i sin tur kontakta en elektriker. Nu surrar det fint i det uttaget (samma ljud som man brukar höra nära trafostationer), känns som att det kommer poffa snart.
Svaret jag fick när jag berättade om detta för HV: "försök att inte belasta uttaget så mycket" ;/ sa att det är värre än så, då troligen någon tåte är lös därinne så vi får hoppas på att det kommer någon elnisse snart. :)
Om det där skulle hända hos mig skulle jag ta ut allting som är inkopplat till det uttaget.
 
Jupp, lyckades lokalisera vilken säkring det var så plockade ur den och drog ut allt som satt i det felande uttaget och pluppade i säkringen igen. Hade gärna haft den bortplockad men det är flera rum i detta hus som berörs då vilket inte är så uppskattat.
Självklart så är det inte bra att ha säkringen i heller då risk för brand förekommer men ska plocka ur säkringen under natten, imorgon kommer någon för att fixa till det hela.
 
wind skrev:
Dessutom är det jord i kök och i några utrymmen till därav vore en JFB på plats.
Jordfelsbrytare skyddar även om det inte finns jordade uttag!

(Detta borde - som många andra redan sagt - vara en FAQ-grej!)
 
Jo jag vet att den skyddar även om det inte är jordade uttag installerade (jämför strömmen mellan fas-nolla). Jag var lite otydlig där, men det jag ville få fram var att det borde installeras en JFB i detta hus för att höja säkerheten, vilket jag påpekat i flera inlägg i tråden.

Hur som helst, nu har elektriken varit här och fixat VU så nu fungerar allt som det ska igen. :)

Och som du sa, det är en självklar FAQ-grej.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.