Hej!

Jag är intersserad av att köpa ett hus där betongplattan är isolerad med 80 mm ovanliggande cellplast. Uppe på cellplasten ligger plastfolie och sedan 22 mm golvspånskiva.

Eftersom jag planerar att byta ut golvbeläggningen i hela huset så funderar jag även på att åtgärda den felaktiga grundkonstruktionen så att jag inte måste riva upp mitt nya golv p.g.a. framtida fuktproblem.

Om det går att hitta en lösning som även möjliggör vattenburen golvvärme skulle jag bli riktigt nöjd.

Jag tänker mig att installera något system för mekanisk golvventilation, men vet inte riktigt om och hur detta går att kombinera med gollvvärme.

Golvspånskivorna vill jag gärna bli av med eftersom dessa kan angripas av mögel. Jag är dock osäker på hur jag ska få ihop helheten. Ska jag låta cellplasten och plastfolen ligga kvar och ersätta golvspånskivorna med något mekaniskt ventillerat material? Eller bör jag riva upp cellplasten och plastfolien med och ersätta med något annat?

Vad säger expertisen?
 
  • Grundsystem.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
If it aint broke. Dont fix.
 
  • Gilla
Håkan Ade
  • Laddar…
Om det fungerar så tycker jag inte du ska röra det...

Om du ska göra helt rätt så ska du bila bort plattan, gräva ut, isolera, gjuta ny platta...

Annars ska du innan isoleringen lägga nivell eller platon med fläktsystem...
 
Jag förstår att det kan verka tokigt att riva upp ett golv innan fuktangrepp konstaterats, men dels vill jag komma fram till ungefär vad det skulle kosta att åtgärda inför ett ev köp av fastigheten, dels vill jag gärna lägga in golvvärme och byta hela den yttre golvbeklädnaden. Men det är kanske olämpligt att lägga golvvärme på den konstruktionen?
 
Inget större fel på den där konstruktionen, givet att betongplattan är ren och fri från t.ex. trärester. Plastfolien stoppar fuktvandring uppåt, säkerställ bara att den är tejpad, alternativt skarvfri.

Mina föräldrar har en likadan konstruktion i sin källare och den fungerar utmärkt.

Se till att lukta ordentligt i kanter och så för att konstatera att det är fritt från mögel och sur doft från t.ex. syllar som är fuktiga.

Vill du ha golvvärme så kan du t.ex. byta ut spånskivan mot en spårad spånskiva som du sen lägger golvvärmeslinga i.
 
Fast om plattan är blöt och plasten stoppar diffusion riskerar fukten att gå upp i väggarna istället.

Funkar det bra nu är plattan kanske tillräckligt väldränerad.

Annars får man bila upp och gräva ur (dyrt), lägga klinker utan golvvärme som släpper igenom fukt eller köra med ventilerat golv.
 
Flera andra hus i området har fått problem med syllarna, så jag vill gärna göra förebyggande åtgärder även om de inte är kraftigt angripna av röta än.
Ett ventillerat golv borde väl minska fuktbelastningen på syllarna ordentligt även om golvet inte går in under dessa. Frågan är bara om det är lämpligt att använda golvvärme utan isolering under plattan. Skulle det fungera att lägga det ventillerade golvet närmast plattan, sedan lägga cellplast ovanpå det ventillerade golvet och spånskivor med spår för golvvärme ovanpå det?

80 mm cellplast samt det ventillerade golvet kanske inte har tillräcklig isolerande verkan för att det ska vara lämpligt med golvvärme?
 
Finns spårad cellplast för golvvärme, du behöver ingen spån alls utan lägger parketten rakt på cellplasten. Används av minst en hustillverkare vid nyproduktion (på träbjälklag med golvspån förvisso) så jag antar att det är en vedertagen metod. Billigare än att stoppa mineralull i bjälklaget+spårad golvspån lär vara anledningen att man använder detta. Om du inte har några fuktproblem under befintlig cellplast kanske det är ett vettigt alternativ.

LK rekomenderade minst 3cm när vi hörde med dem för några år sedan. Vi har 8-10cm cellplast på den delen av vår platta som vi göt ovanpå den gamla plattan och vi använder inga stora mängder energi för att värma huset så det fungerar uppenbarligen.
 
Golvspånskivorna blir inte angripna, eftersom de ligger på rätt sida av plasten, förutsatt att plasten är tät.
Men om du är orolig för syllen, så finns det nog ingenting annat som hjälper än att byta den.
Jag undrar följande:
- Är betongplattan dränerad?
- Finns det fuktangrepp på yttervägarna?
- Har man lagat fasaden/sockeln någon stans? Fukt som går upp gör att putsen kan släppa.
- Finns det en seriös fuktspärr mellan platta och syll? Jag har set att man lagt stenull emellan, som ljuddämpare.
 
Tack för alla tips och synpunkter!
Betongplattan är dränerad med grus undertill. Runt om ligger tegelrör i grus. Detta är dock original sedan 1977, så jag har funderingar på att göra om det också för säkerhets skull. Ytterväggarna är av tegel, där har jag inte sett teckan på fukt.
Det syns inga teckan på att fasaden/sockeln är lagad.
Enligt den konstruktionsritning jag bifogade i första inlägget så ligger bara mineralull mellan syll och betongplatta. Det känns inte hållbart i längden. Sedan ska det vara drevat med någon form av tätningsremsa mellan syll och cellplast.
Tror ni att det går att rädda situationen med ventillerat golv ovanpå plattan, eller är ett syllbyte oundvikligt? Teoretisk fråga förstås, men flera personer gissar bättre än en :)
 
Svaret är att du har en riskkonstruktion.
Jag har sett ett hus med tre betonplattor, hus, garage och tillbyggnad mellan garage och hus.
Odränderat hela huset.
Vatten trycker på och går upp i syllen i garaget, eftersom det är den platta som ligger lägst i förhållande till marken. Här ruttnade syll och reglar där vattnet låg på genom marken. Men det hände nog innan det lades dit dränage för just den väggen.

Använd näsan! Om det luktar friskt, har det nog inte hänt något. I så fall kan behöver du nog inte göra speciellt mycket. Du behöver nog inte heller bekymra dig över orenheter på plattan heller, eftersom syllen redan borde har ruttnat om plattan var vattensjuk.

Om du orkar gå över till ventilerat golv, så är ju syllbytet nästan gratis.
Det som kostar är ju golven och golvspånet, det är bara att räkna, jag skulle gissa att nytt golv kostar 500-1000kr/kvm i material.
Syllen kostar ju max 30kr/lpm.

Om det inte luktar, hade jag suttit still i båten och inte gjort något, kanske ett nytt golv för att få det lite fräshare. Däremot hade jag inte vågat mig på golvvärme, eftersom jag inte förstår om det kan rubba någon balans.
 
Visst är syllen billig per löpmeter, men själva arbetet med att komma åt och byta den lär inte bli gratis även om jag väljer att göra mycket själv. Min förhoppning var att jag kunde slippa syllbyte i framtiden genom att installera ventillerat golv istället. Jag gillar verkligen husets läge, fasad, trädgård etc, men frågan är hur mycket kostnadsreduktion jag ska kräva i min egen budgivningskalkyl för att kompensera för framtida eventuella åtgärder. Enligt den bifogade ritningen så verkar det som om syllarna till bärande innerväggar ligger direkt mot betongen. Dessa borde vara mer känsliga för fukt än syllarna längs ytterväggarna som säkerligen ventileras lite genom ventilationsöppningar i tegelfasaden.
Hur mycket brukar man räkna med att ett syllbyte kostar för en normalstor villa om man anlitar någon för att göra jobbet?
 
Alla kostnader som jag har sett är per kvm, då troligtvis för att det är golven som är den dominerande kostnaden.
Men som du beskriver det, så är det den bärande väggen i mitten som är bekymret. Men med besiktningen, kan du göra en utökad undersökning och mäta fukthalten i just den syllen. Om den är låg - gör ingenting.

Av det jag såg av syllbytet, verkade det inte speciellt komplicerat.

1 Skaffa en tigersåg i 4kSEK-klassen, t.ex. Milwaukee 1000??
2 Skaffa många dyra bra blad till sågen. t.ex. Lennox Fire & Rescue
2b Skaffa en riktigt bra dammsugare, helst en där skräpet hamnar i en plastsäck.

3 Riv ut alla golv i rummet ner till grunden
4 Rita ett streck med linjal där du tänkt såga, helst inte över golvlisten, då behöver du inte tapetsera om.
5 Såga bort gipsskivan med tigersågen. Ta det försiktigt med reglar och el och vattenrör.

6 Markera på plattan var reglar för dörrkarmar sitter - det kan annars bli problem med att stänga dörren om reglarna flyttat på sig.

7 Nu är det bara att såga. Att få bort syllen mellan reglarna blir ganska lätt.
8 Beroende på hur de ser ut, ta bort syllen under upp till tre reglar.
9 Lägg dit tjärpapp och ny syll av vanligt virke.
10 Syllen fäster du i betongplattan med spikplugg, men köp kvalitet först, köp minst en ask Essve eller liknande innan du provar budgetprylarna från Biltema. Jag hävdar att biltemas spikplugg inte fungerar. Med rätt borr i borrhammaren, borrar du genom syll och betong i ett enda moment. Sedan slår du dit spikpluggen med hammaren. Går ganska fort.
11 Fäst reglarna i syllen
12 Återställ gipsskivan. Såga ca 50mm breda remsor ur plywood, som du sätter på baksidan av gipsskivan längs med skarven. Ska du ha ett ventilerat golv, får du kanske istället pilla in en extra kortling mellan gipsskivorna för att luften ska kunna flöda fritt över plattan.

Skulle du hitta något som är angripet, ska man byta regeln en bra bit, kommer inte ihåg om man ska byta 1m från det skadade stället eller om det räcker med en halvmeter.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.