Ok lacken gör susen..ja jag vet ju att träfönster ruttnar i för fuktiga klimat så då är metall eller pvc enda lösningen. Låter bra att du lade ned även reducerat behov för kylning om sommaren som nedsmutsningen. Det kostar ju extra helt klart och något jag även funderar på åtminstone nedsmutsningen. Jag valde inte många fönster till söder då det är ett fritidshus och värmeslag vill man ju inte få då.

Då vet jag att jag kan klara mig med lågbudget för plattan men när man hör andra beskriva kostnaden så blir man häpen men de sover väl med försäkringen att någon får pröjsa risken om det händer något och det är väl även värt något.
 
snuttensnatten skrev:
Platta 99 KSEK (c:a 230 m2)
Platta inkl markbädd, dränering mm. Billigare än normalt pga mycket eget arbete

Den posten lät ju extra trevlig som jag ska ha som argument om jag får problem med kostnadsberäkningen. Är den gjort på brukligt sätt eller annorlunda?
Ja denna post kan knappast inkludera allt material så som, betong, cellplast, kantelement, armering dränering, och omöjligt kostnad för gjutning.
Min erfarenhet är att det är svårt att komma under 1000kr/m om man räknar in makadam och lejer bort gjutningen.
 
S
Lars S : Tack för din fina specifikation. Har precis fått bygglov för att bygga vårt lösvirkeshus´med byggstart i vår. Planerar i likhet med dig att starta i egen regi från stomrest, så dina faktiska kostnader kommer hjälpa mig mycket.

MVH
Sverre
 
Gabbe 1 och snuttesnatten.
Tack Gabe 1. Jag har gått igenom räkningarna och konstaterar att du har rätt, jag har sorterat en del grundkostnader fel så de hamnat på stommen i stället.
Överslagsmässigt hamnar grundkostnaden för huset exkl gårdshuset på makadam 12, cellplast/armering/kantelement mm 70, betong 37, maskinhyra 2, fiberduk, dräneringsrör, dagvatten mm 10, arbete 6
Summa 137 KSEK
 
Sverre som du ser i ovanstående kommentar så har jag ett fördelningsfel mellan de olika posterna. Totalen är dock rätt. Fördelningen skall vara:
Platta 157 KSEK (inkl gårdshuset)
Stomme 603 KSEK
 
S
OK... Lägger man på några procent för inflation så borde man väl hamna hyfsat i samma trakt ändå... Jag har gjort en kalkyl, men än har jag inga offerter som kan bekräfta detta så dina uppgifter är riktigt intressanta :)). Tack igen.

/Sverre
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.