Jag ska bygga ett garage på 6*10 meter och hade tänkt att göra en enkel beskrivning för att ta in offerter. 100 mm betong, 100 mm isolering, 150 mm kapillärbrytande skikt, dränering, är det något annat att tänka på i detta skede? Malmö.
 
uppvärmning ? golvvärmeslang kostar inte mycket extra.
 
Planering av bädden är inte oväsentlig i processen. Det går inte, som du säkert vet, att lägga kapillärskikt uppe på jorden. I regel får man fylla upp ordentligt, efter att matjorden är bortforslad. Det får också vara en viss sockelhöjd på garageplattan, efter en fixpunkt på gatan utanför= minst 150mm över denna.
 
Mikael_L
Du ska kanske bestämma nu om du vill ha "uppmurade kanter", jag vet inte vad det heter, men iaf att det är murat en bit upp på väggen runt om, och om du lejer bort det elller murar själv.

Kanterna är ju bra om du kommer att slaska mycket med vatten, t.ex. biltvätt och köra in snöiga bilar.
 
Mikael_L
Malmö !!, ok inte så mycket snöiga bilar då alltså :D :D :D
 
Benny_Steen skrev:
uppvärmning ? golvvärmeslang kostar inte mycket extra.
Jag funderade på en luft/luft värmepump, det ska inte vara ett varmgarage i den bemärkelsen men jag vill ändå isolera plattan om man kommer på andra tankar om några år.
 
Mikael_L skrev:
Du ska kanske bestämma nu om du vill ha "uppmurade kanter", jag vet inte vad det heter, men iaf att det är murat en bit upp på väggen runt om, och om du lejer bort det elller murar själv.

Kanterna är ju bra om du kommer att slaska mycket med vatten, t.ex. biltvätt och köra in snöiga bilar.
Man kan mura ett lager leca block (murblock) närmast golvet som man sedan lägger syllen på. blocken är inte känsligt för vatten och man kan i princip ha 20cm vatten stående på golvet...

Ifall man inte har det väldigt slaskigt så är det inte nöddvändigt. Gör man jobbet själv är det motiverat då leca är rätt billigt, någon tia eller två per block.
 
Hur är det med hållfastheten för leca-block? De ska ju tåla en hel del i form av tryck från vägg och tak.
 
Fick pris på 54 000 kr inkl 200 mm isolering, dränering, el och VA indraget, 65 m2 totalt. Tycker jag var ganska överkomligt så jag slog till.
 
Xiter skrev:
Hur är det med hållfastheten för leca-block? De ska ju tåla en hel del i form av tryck från vägg och tak.
Mycket bra, antar jag. I mitt nya garage, byggt med leca-block och L-element, har L-elementen spruckit på tre-fyra ställen i grunden, medans leca-blocken är helt oberörda.

Detta byggsätt är även det som rekommenderas på Svensk Träindustris byggritningar:

http://www.svenskttra.org/byggbeskrivningar/byggbesk.asp?Cid=724&Item=13
 
Så begränsningen sitter inte i lecablocken då antar jag.
Det var tråkigt med L-elementen
Vad har du för klass på L-elementen? Det finns ju flera hållfasthetsklasser. 200, 300 etc.

 
Vet inte vilken klassning jag köpte. Kan kolla om det står på fakturan hemma i pärmen. Jag köpte från Cellplast Direkt, http://www.cellplastdirekt.se/
 
Kiwi skrev:
Mycket bra, antar jag. I mitt nya garage, byggt med leca-block och L-element, har L-elementen spruckit på tre-fyra ställen i grunden, medans leca-blocken är helt oberörda.
L-elementen skall ju inte behöva spricka, är det grussbädden under som gett efter ?
 
S100 var klassnigen. Och ja, det är troligen bädden med singel under som satt sig under byggets gång. Det tog ju ett och ett halvt år att bygga, och jag använde en liten padda till att kompaktera bädden med.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.