Hej,
vi håller på att köpa modulskorsten till vårt nybyggda hus. Schiedel permeter ligger ju väldigt bra till i pris. Nu är yttertaket 13 grader lutande med råspont i botten och en plåtprofil ovanpå det. Plåten heter Plannja modern och liknar bandtäckning. Problemet är att Schiedel säger sig inte ha en yttertakslösning för plåttak utan man måste be en plåtslagare fixa det. Jag har alldeles nyss försökt få tag på¨en plåtslagare här i Stockholmstrakten och vet att det är i princip omöjligt! Har någon monterat Permeter på ett liknande tak och hur gjorde ni?

MVH
Stenper
 
Se om inte Permeters konkurenter har en komplett lösning . Slutpriset blir säkert billigare om du slipper krångla med plåtslagare ..

Kolla premodul
nelden
och allt vad de heter :rolleyes:
 
Jag har räknat på två olika skorstenar och jämfört permeter med NVI (Nälden). Det var marginell skillnad i pris på bottenraden. I båda fallen var det dock fråga om sidodragningar. Har du rakt rör och standard standard standard allt blir nog permeter lite billigare.

Jag slår ett slag för NVI. Enkel att montera, möjlighet att slippa se övergången till helisolerat eftersom den får läggas i bjälklaget OCH sist men inte minns, nu för tiden slipper man de förhatliga svepen som både Premodul och NVI haft tidigare. Mycket smidigare att montera nu, speciellt vid sidodragningar där svepen kunde jäklas lite tidigare.
 
Du kan ju också ta en standardhuv och sedan modifera fästet för röret i huven (ett svep antagligen) och toppanslutningen så det passar.
 
Det stenper menar är säkert beslaget mot fuskfalstaket.Om det är otrolig tur hamnar röret mitt emellan falserna och plåtis falsar i nederbeslaget i takplåten. I annat fall får beslaget läggas över minst 2 falser och förlängas upptill nock för att bli tätt.
 
Hej och tack för tipsen! Jag ringde Schiedel och frågade om inte någon av deras lösningar skulle fungera och fick svaret att förmodligen skulle det gå att göra men eftersom de inte godkänt lösningen så kan de inte tala om den! Jag håller helt med om att det både blir dyrt krångligt och utdraget i tid att blanda in plåtslagare. Vi har en sidoförflyttning i planet med kaminen för att komma rätt i övervåningen. Nu tror jag att jag fått ett rätt bra pris på en Modulex skorsten från NSP AB, med yttertaklösning. Någon som har erfarenhet av deras produkter? Bland annat har de 1mm syrafast stål i innerröret. Vi tänker köra helisolerat ända nedifrån för att inte få för varmt i "kaminrummet". (Passivhus och vattenmantlad vedkamin).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.