Hej!

Har en källare på 25 kvadrat som behöver en luftavfuktare. Någon som kan rekommendera en modell samtvar man köper den och vad den kostar?

Tack för svar!
 
Jag har en Woods DS28 i krypgrunden sedan 5 år, den funkar fint fortfarande.
Är faktiskt lite imponerad att den hållit så bra.
Din källare är liten, så det finns mindre avfuktare som räcker bra, ex Woods PLM12; 1295:- på www.verktygsboden.se. Den fixar upp till 40 m2. Men ska du torka massor av tvätt där skulle jag förelå en större maskin så det biter bättre. Elgiganten och liknande affärer har också en del att erbjuda.
Jag antar att du har en golvbrunn i källaren, köp då en avfuktare som kan anslutas till avlopp med slang, annars får du löpa å tömma behållaren titt&tätt.
 
Har också en Woods (DS12), den fungerar utmärkt
 
Wood är bra avfuktare.. Annars fick iofs mitsubishi (eller hur det nu stavas;)) bäst i test av råd&rön...
 
Tack för svaren. Jag har fått lite fuktskador i min källare, trots att jag har låtit utföra en dräning för bara någon månad sen. Kan en luftavfuktare vara svaret på mina problem tror ni?

Lurvnos: Du tipsade om PLM 12 som var ganska billig. Men jag kan inte hitta den, vare sig på verktygsboden eller pricerunner. Kan du berätta var jag hittar den?
 
http://www.verktygsboden.se/?id=40021

Muren i din källare är nog rätt fuktig fortfarande, och en avfuktare hjälper till att dra ut fukten, då luften blir torrare och då ökar avdunstningen från väggarna.
Har du färg på väggarna, och i sådana fall vilken sort? En tät färg, ex latex på källarväggar av puts brukar inte sluta bra då den hindrar fuktvandringen inåt, med putssläpp som följd.

Om du ska avfukta; se till att stänga till utrymmet, stäng ev. ventiler annars torkar du hela världen.
 
Har en typ av tapet på väggen. Kan inte så mycket om sånt så jag vet inte vad för typ, men det är typ först ett rutnät som sen är övermålat. Det kanske är olämpligt. Det konstiga är dock att om det inte går så är det första han som inredde källaren som gjort fel, och sen en målare som när jag hade fuktskador sist la på exakt samma typ igen, utan att varna eller något.

Tack så mycket!
 
Equinoxe skrev:
Jag lånar lite av tråden...

Vad är normal luftfuktighet i en källare under sommaren? Hos mig är det ca 20-23 grader i källaren (vet ej exakt då jag inte kollat med termometer). Eftersom jag inte vet vad normelt är så satte jag luftavfuktaren på 35% i torkrummet som angränsar utan dörr till tvättstugan/duschrummet. Om man tvättar och duschar så går det fort tills tanken är full (ca 2-3 dygn), men är man inte där nere och själv fuktar källarmiljön så håller det i över en vecka innan tanken är full. Är 35% onödigt lågt så jag kan höja?

/Anders
Om syftet är att ha en behaglig "bostadsmiljö" så är 50% lagom. Om du endast är ute efter att förebygga mögel så räcker det med 75%
Tvättorkning går ju fortare ju lägre du ställer den... Hur fort måste du torka tvätten?, prova dig fram! :)
 
Hej
Vad är skilnaden på PLM 12 o DS 12 (tänkt köpa) förutom priset ???
MVH
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.