har en tomt som ser ut som ett T. frågade bonden om att köpa loss mer tomt så att det blir kvaddratiskt. handlar om ca 1000m2 med lite björkar...en del tallar och mindre granar. absolut inget större avverkningsbar skog. mest sly men några enstaka större tallar. tomten ligger i älsvborg (västra götaland, 4 mil söder om borås)och ute på vishan. vad är rimligt pris per kvadrat.?
 
Vi betalade 50:-/m2 när vi kompletterade med 750m2 till vårt fritidshus i Småland. Men den ligger sjönära och endast ca 50m från vatten, ligger helt fristående med endast skogsfastigheten som granne och det är inget fritidshusområde
 
Ok..det är ungeför som min situation. Ca 30-50m till vattnet ...liksom ovanför vår tomt som då ligger alldeles intill vattnet.

Vet du vart man kan vända sig till för att liksom för en rätt värdering av marken? Länsstyrelsen? har de koll på ett ungefärligt pris? LRF ? Jag har ingen aning alltså....

tack för ditt svar.
 
Jag antar att bonden sa nåt i stil med "kom med ett bud"?

Vad vet du om säljaren? Er relation? Vad är ert ställe värt idag ungefär? Hur nyttjar han marken idag osv? Vad känns rimligt för er? Erbjud 10-15' om det är oländig snårmark som inte används annars. Han vet ju även att ni vill ha marken och att den är värd mer för er än det kanske är för honom. Kan ni avstå den annars? Det tillkommer troligen förrättningskostnader från lantmäteriet ni behöver ta på er också, har du kollar vad det kan hamna på? Då kan du bjuda en summa för tomten och sen säga att du står för kostnaderna på x kronor för förrättningen, även om det är rimligt att du gör ändå, men det låter ju bra. Osv. Du får väga lite för och emot.
 
kolla med lantmäteriet så att du får lägga till den markbiten till din tomt.
Det är bara att ringa dit och fråga om det är möjligt. De är väldigt hjälpsamma även om de nekade mig.

lite kortfattat. (föregående ägare hade redan lagt beslag på marken med skogsägarens tillstånd. Skogsägaren var tvungen att åka på denna 20 meter breda remsa för att komma till sin skog som var innanför, eftersom att han var tvungen att åka över den markbiten så fick jag inte köpa marken.
Mitt garage står till stora delar på denna remsa sen 40 år tillbaka. Alltid trevligt att äga det man använder)
 
Redigerat:
Thehawkeye skrev:
Ok..det är ungeför som min situation. Ca 30-50m till vattnet ...liksom ovanför vår tomt som då ligger alldeles intill vattnet.

Vet du vart man kan vända sig till för att liksom för en rätt värdering av marken? Länsstyrelsen? har de koll på ett ungefärligt pris? LRF ? Jag har ingen aning alltså....

tack för ditt svar.
I ditt fall ska du utgå från tomtpriser och inte priser när man säljer en skogsfastighet.
Vi gjorde vår bedömning av vad som var rimligt utifrån en uppskattad värdeökning på vår fastighet som fritidshus med en större tomt. Du kan ringa någon fastighetsmäklare eller söka på Hemnet efter tomtmark i ditt område och vad man begär för motsvarande.
Ett förslag på pris kan du också ge, det fanns förslag på 10-15.000:- för dessa 1000m2, vilket jag anser för lågt och som säljare skulle jag inte gå så lågt. I vårt område går många skogsfastigheter för runt 100.000/ha och i flertalet inkl. byggnader vilket i ditt fall ger ca 10.000:-, bara som jämförelse då det finns många andra påverkanden.
 
Jag sa bara att det var ett förslag på vad man kan börja en förhandling någonstans. Naturligtvis är det lågt räknat. Jag poängterade även att de ska fundera över vad det är värt för deras egen del och vad det kan tänkas göra för värdet på deras fastighet. Tycker vi låter relativt överens Anders ;)
 
timmelstad skrev:
Jag sa bara att det var ett förslag på vad man kan börja en förhandling någonstans. Naturligtvis är det lågt räknat. Jag poängterade även att de ska fundera över vad det är värt för deras egen del och vad det kan tänkas göra för värdet på deras fastighet. Tycker vi låter relativt överens Anders ;)
Jo, helt rätt:D
 
Hemmakatten
Vi köpte en sjötomt som var nyligen avstyckad. Tomten är stor, riktigt stor på över 12000kvm. Trots det så blev tomten "trång" när vi skulle placera huset på bästa sätt. Både pga utsikt och markförhållanden så hamnade vår gjutna uteplats (som är en förlängning av huset) nästan på tomtgränsen. Vi ville och fick köpa till en snutt på 550kvm (grannägarens tomt är också stor) så att vi nu har en 5-6 meter till gränsen. För oss var det självklart mycket viktigt att få köpa till den där snutten, så vi erbjöd och fick betala samma kvm-pris som på den övriga marken och dessutom Lantmäterikostnaden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.