Gör om gammalt pannrum till tvättstuga, och det finns idag en tillluftsventil i väggen.
Hur skulle ni gjort i min situitation ?

Låter tillluftventilen vara som den är och komplettera med en avfuktare?

Eller skall man sätta en paxfläkt och dra ut luften från tvättstugan ?

Eller har ni något bättre alternativ när man har självdragsventilation i huset?
 
Pax kommer att blåsa ut varm luft som du har värmt upp - värmeförluster. Ineffektiv på sommaren när luftfuktigheten är högt och över 60% både inne och ute , tvätten torkar långsamt, kondens fäller ut på kalla rör och väggar, källarlukt kan lätt uppstå, pax går hela tiden utan att uppnå inställd 60 % fukthalt.

Avfuktare avfuktar luften och också värmer den lite och den varma luften stannar kvar i tvättstugan men blir torrare - inga värmeförluster om tilluftsventilen är stängt. Hela källaren kommer att må bättre året om om man avfuktar.
Själv har jag en avfuktare :)
gaia
 
Tack för tipset !!
Något tips på avfuktare?
 
Tvättstugan är cirka 12 kvadrat, ej i källare
 
ach, gissade att pannrummet var i källaren :)
Köp en torktumlare som kondenserar fukt till vatten som man sen leder till avloppet och det blir ingen fara för fukt inne.
Hänger du vätt på linan bara då och då så kan pax räcka långt utan att det blir dyrt i drift ... tror jag. Den påtvingar luftomsättning och det kan vara bra i en självdragshus :)
gaia
 
Skaffa en avfuktare av bra kvalitet, tex KCC-820EA.
 
Vi har ett kombinerad tvättstuga och pannrum där vi använder avfuktaren som "tvättorkare". Vi är helnöjda med det, för den är väldigt effektiv. Det blir också varmare i rummet. Rummet är på ca 10 kvadrat och lämnar man avfuktaren på under natten med ett lass med tvätt så är tvätten torr efter ca 10 timmar. Vi har timer på vår så den stänger av sig själv efter inställd tid.
 
Köp hellre en Mitsubishi mje 16vx. KCC har inte automatisk avfuktning där fläkten stängs av, utan fläkten går hela tiden. Mitsubischin har många fler funktioner, bland annat en "torka-kläder"-funktion. Samt att den drar mindre energi och är snyggare :)
 
Jag skulle säga "köp en avfuktare från Woods"
 
  • Gilla
Aaawaa och 1 till
  • Laddar…
Eller en fuktstyrd paxfläkt, går bara då det är fukt i utrymmet, sköter sig automatiskt och även om den kör ut redan uppvärmd luft så får du då in snabbt ny torr luft.
 
Woods avfuktare fungerar perfekt och du källarlukten försvinner. Enfa problemet är att frugan klagar över att tvätten blir för torr....:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.