Jag och hustrun är intresserade av ett kedjehus i Falun som vi funderar på att lägga ett bud på. Huset är byggt -57 och taket på både huset och garagedelen består av eternit. Det här huset är dock det enda huset på gatan som inte bytt tak, så det blir att göra det inom några år om vi köper huset, beroende på vad besiktningsmannen säger.

3UHBTA83I590E9BE_3UJ40SP2ETJRCEQG_____resize_s_800_0.jpg

I husets ombyggda garagedel finns ett TV-rum där isoleringen är undermålig, och på vintern drar det genom väggarna. På sikt måste det här ordnas. Jag tänker mig att innerpanelen tas ner och att man gör om isolering och troligen lägger på mer isolering.

Takhöjden är också låg, så jag tänker mig att man i samband med takomläggningen river bort innertaket och tar bort en del av kallvinden för att få upp takhöjden.

3UHBTA83I590E9BE_3UJ40U01ATJRCETP_____resize_s_800_0.jpg

3UHBTA83I590E9BE_3UJ40U5F8TJRCEU8_____resize_s_800_0.jpg

På sidan av huset finns ett skärmtak som är lite för lågt för att vara carport, och under det finns också ett trädgårdsskjul. Bredden är 2,7 meter och sen är det kanske 0,5,-1m till tomtgränsen. Jag tänker mig göra något åt det här i samband med takbytet, och skissar på två alternativ.

1) Riva bort befintlig carport och förlänga det nya garagedelstaket ut nästan ända till tomtgränsen, men inte ha någon vägg mot grannsidan. Då borde utrymmet kunna fungera som en bra carport. Den bakre delen får bli ett trädgårdsskjul eller liknande. Taket kommer då att sticka ut ungefär en halvmeter utanför väggen. Taket bärs upp med plintar så man behöver inte bygga någon grund. Jag tänker mig att om man senare vill göra en ombyggnad av carporten till garage så kan man gräva ut under carporten.

2) Göra en fullskalig utbyggnad i samband med takbytet och tilläggsisoleringen. Utbyggnaden blir då ca 900 * 270 cm byggyta. Det finns egentligen inget behov av en utbyggnad, men det kan ju vara trevligt att få mer förvaring, och utöka TV-rummets storlek eller få ett extra rum. Det vore ju trevligt med ett gym eller ett extra gästrum.

Tänker jag rätt här? Är det en en stor ekonomisk fördel att göra dessa saker samtidigt som takbytet? Det här är vårt första hus, och besparingarna kommer att gå till kontantinsatsen så vi kommer att behöva låna pengar till takbytet.
 
Här är en bättre bild på befintlig carport.

DSC_0009.jpg

Min tanke med carport-utbyggnaden var att dra ut taket så att det hamnar några decimeter från grannens tak, men ta bort väggen mot grannen sida och bara ha ett fåtal stolpar som håller upp taket. Tanken är att man ska kunna köra in bilen i carporten och öppna dörrarna helt utan att de slår i någon vägg.
 
Nu har jag fått tag i ritningen på huset, och djupet är 9,5 meter. Det innebär att om jag väljer carport-alternativet så kan den bli 5,5 meter djup (precis som befintlig) och det blir 4 meter över. 4 meter är också motsvarande storlek på TV-rum/sovrum. Ett alternativ till att bygga förråd är alltså att bygga ut Tv-rummet/sovrummet med 4 * 2,5 meter och sätta upp en friggebod som trädgårdsskjul.

Om det ska vara ett vettigt alternativ så krävs det att man gör en ordentlig grund för carporten + förrådet/utbyggnaden. Men vad är merkostnaden för det, jämfört med att ta upp befintliga plattor, fylla på med nytt grus, packa med padda och lägga tillbaks plattorna?

Grundytan blir 9,5*2,7 = 26 m2.

3UHBTA83I590E9BE_3UJAJAND06ENJEPH.jpg
 
Så här ser min skiss för carport och trädgårdsskjul-utbyggnaden ut.

tillbyggnad%20alt%202.png

Ett annat alternativ som vi funderar på är att lägga till en övervåning, ungefär som grannen har gjort. Då blir det såhär:
tillbyggnad%20alt%203.png

Så här ser planlösningen ut idag:
3UHBTA83I590E9BE_3UJAJAND06ENJEPH.jpg

Min fundering är väl huvudsakligen om jag ska bygga en ordentlig betongplatta under trädgårdsskjulet och carportdelen, eller nöja mig med ordentliga plintar för stolparna som bär upp tak och övervåning.
 
Tillägg! Vi har köpt huset nu, så det är på allvar :).
 
Hur går det?

Grattis med hus!
 
Tackar! Inledande renovering av ytskikt är klar och vi är inflyttade.

Vi har konstaterat att eternitskivorna på garagedelen är i betydligt bättre skick än taket på huset, och dessutom är vinden på garaget besiktningsbar. Spricker någon platta på garagetaket så kommer vi att upptäcka eventuellt läckage, och kan byta eternitplattan. Därför planerar vi att byta tak på huset i vår men skjuta på renoveringen av garagedelen tills vi har hunnit bo in oss och känna hur vi vill ha det. Det kommer visserligen att innebära en merkostnad att dela på takarbetet, men vi tror att det är värt det att slippa göra något förhastat.
 
låter vettigt att bo in er och "lära känna" ert hus
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.