Hej!

Vi har hittat ett kataloghus vi gillar men skulle behöva rita om en hel del.

Är det någon som gjort det och fått lägre pris hos annan tillverkare än den med ursprungs katalogen? (I vårt fall tillåter inte denna omritningar då huset tillhör en sk lågpris serie)

Hur har ni gått till väga i så fall?

Vilka husföretag har ni fått pris från?

Tack på förhand! :)
 
Vårat blev mycket billigare :) Vi anlitade ett litet byggföretag i Umeå.

Vi gjorde som så att vi ritade och skissade upp en ritning. Sen tog vi det till en arkitekt som ritade upp huset även dom gjorde ändringar. Deras ändringar var för att taket skulle gå att bygga. Vilket man inte tänker på som nybörjare.

Sökte bygglov och anlitade Sedan byggfirman.
 
Ordnade ni en arkitektritning utan att först fått ett ungefärligt pris på huset?

Det känns som om risken att det då skulle bli dyrare än vad budgeten håller för skulle vara stor...

Jag tänkte att man kunde göra en "hemmagjord" skiss först och få prisuppgifter på.

Är det överlag så att de lite mindre lokala firmorna ofta kan hålla lägre pris än de stora huföretagen? Man tycker ju annars att ju större desto bättre möjlighet för dem att pressa priset men det kanske ej stämmer...

Tack för ditt svar! :) Ser fram emot att höra från fler!
 
Fel av mig :-[ Vi ritade upp skisser på huset som jag sedan tog till en konsult. Där gjorde dom ritningar på huset. Vilket man måste för att kunna söka bygglov.

Har inte fått räkningen av konsulten ännu men jag skulle tro att det kostar 4-5000kr kan återkomma när jag vet.

Sen att stora företag ska kunna hålla pressade priser håller jag inte med om

Man får betala ganska mycket för att hyra deras lokaler

Vi hade redan fått ett ca pris, men sen har vi tagit till ganska mycket tillval. Och då är det väll upp till var och en vad man tycker är värt att lägga pengar på.

 
I vilken prisnivå ligger huset ni bygger? Hur mycket sparade ni på det lokala byggföretaget jämfört med katalogpriset?
 
Så svårt att jämföra med katalogpriset genom att vi har förlängt väggar lite här och där flyttat om innerväggar flyttat om fönster mm. Men i runda svängar bara huset inga tillval 250 000kr
 
Vi utgick från kataloghus - ritade om det och fick sedan pris. De som hade huset i sin katalog (LB- hus) var ca 300000 kronor dyrare än Mjöbäcksvillan som vi nu bygger med.
Man kan alltså utgå från kataloghus o sedan rita om om man vill eller ta skissen som den är och kolla med andra lev. Det gjorde vi.
 
Jenny W skrev:
Vi utgick från kataloghus - ritade om det och fick sedan pris. De som hade huset i sin katalog (LB- hus) var ca 300000 kronor dyrare än Mjöbäcksvillan som vi nu bygger med.
Man kan alltså utgå från kataloghus o sedan rita om om man vill eller ta skissen som den är och kolla med andra lev. Det gjorde vi.
Vilket hus utgick ni ifrån?

Jämförde ni med ytterligare hustillverkare?

Tack för svaret! :)
 
Hej!

Vi gjorde egna skisser (skala 1:100) och skickade till ett femtontal hustillverkare. Vi fick in en massa offerter utifrån våra önskemål. Det kan vara bra att bestämma sig innan vilken kvalitet man vill ha på sitt hus och ange det redan i förfrågan, annars blir det svårt att ställa offerterna mot varandra!

Exempelvis: vi ville ha solida innerdörrar med speglar, stängd trappa med ett blocksteg, spröjsade fönster mm. Allt ni kan komma på redan nu, ger er en bättre bild av vad kalaset kommer att kosta.

Vi efterfrågade ett pris på HUSSTOMMEN och en STOMRESNING separat. Vad gäller de olika entreprenaderna (om ni inte ska göra ngt själva) tycker jag att ni kan ta i nästa skede, när ni valt ut ett par husleverantörer! ;)

En del lade ned lite mer energi och kom med lite förslag på bättre planlösningar och en del byggtekiska lösningar, som vi inte tänkt på.

dessa tre kan jag varmt rekommendera:
www.allmogehus.se
www.karlssonhus.se
www.savsjotrahus.se

Jag har fått bygglov på mina handskissade ritningar (använt linjal, dock), så där behövs ingen konsult!

För bygglovet ska du rita planlösningarna för varje våning, fasadritnigar (sett från alla 4 håll, med marknivån inritad, och en sektion, dvs. ett snitt av huset, där man anger vinklar på tak och anger rumshöjder och vägglivets höjd. Allt detta ska vara i skala 1:100. Sedan ska manbifoga en situationsplan, där du placerar ut huset på nybyggnadskartan (den måste du beställa, tar ett tag...) detta ritas i skala 1:400 och du anger det vinkelräta avståndet till grannfastigheterna. Gå till byggnadsnämnden i din kommun - de finns ju där för din skull och hjälper dig med alla frågor.

Jätte lycka till!
 
Vi utgick från LB-hus Lommen, vi skickade ej offert till mer än Mjöbäcksvillan och LB.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.