Parkettgolvet är lagt (av hantverkare), 14 mm.
Jag har 1 cm (ev. 1,1 cm) nivåskillnad på c:a 2 m längd i övergång mellan rum och hall.
Detta om jag mäter tvärs (vinkelrätt) mot brädornas längdriktning.
Ingen svikt.
Öppning mellan rum/hall c:a 1,50 m, ingen tröskel.

Kan detta vara/bli ett problem?

Enl. parkett-företaget får det vara max 3 mm nivåskillnad.
 
Som jag ser det finns två problem, ett praktiskt och ett estetiskt.

Det praktiska är, (om parketten inte är rakt igenom massiv ) att du med den nivåskillnaden ganska fort kommer att slita av parkettskiktet på den högre delen när du rullar dammsugare och annat över skarven.

Det estetiska är att skarven helt enkelt inte är snygg.

Du åtgärdar enkelt båda problemen genom att bygga en lämplig tröskel/övergång.
 
Tack för svar.
Det estetiska problemet är minimalt nästan obefintligt - man ser nog inte detta om man inte
vet om det. Men nu vet jag ju om det så det är möjligt att det kommer att störa ngt.

Slitageproblem? Tror jag inte eftersom nivå-skillnaden på 25 cm är 1 mm.

Kvarstår att nivåskillnaden är över den av fabrikanten godkända - i alla fall på 2 m längd.
Så frågan är om det kan ställa till problem eller om det bara är mer av teoretiskt intresse.
Jag kan inte märka någon svikt i det aktuella området.
 
Arnie skrev:
Tack för svar.
Slitageproblem? Tror jag inte eftersom nivå-skillnaden på 25 cm är 1 mm.
Nu får du nog förklara det här lite närmare. (Bild)?

I första inlägget säger du att nivåskillnaden är 1 till 1,1 cm.
Nu säger du att nivåskillnaden är 1 mm.
Vad gäller? :x
 
Jag mäter på två olika avstånd/längder -
allt enligt parkett-företagets anvisningar.
På 2 m är nivåskillnad 1,1 cm, på 25 cm 1 mm.
 
Du har altså ingen nivåskillnad alls vid själva skarven mellan hall och rum, men 1cm 2m längre bort?
Isåfall tror jag inte du behöver oroa dig om golvet i övrigt är stabilt som du säger.
 
Det låter mer som att golvet lutar. Sådan lutning härstammar från underlaget. Är det nytt / gammalt hus? Vad har du för bjälklag?
Golvläggarna kan ha tyckt att felet är av sådan art att det inte är försvarbart att åtgärda även om man tycker att dom borde pratat med dig om det.

Har själv ett äldre hus 40talet där parkettgolven lutar intill väggarna. Ca 4mm/ dm, jag hade aldrig godkänt det på ett nyare hus men med tanke på ålder och konstruktion får jag leva med det.
 
Bubblaren skrev:
Det låter mer som att golvet lutar. Sådan lutning härstammar från underlaget. Är det nytt / gammalt hus? Vad har du för bjälklag? .
Man kan kalla det lutning, men jag vill kalla det ojämnhet eftersom det inte är en lutning som går över hela golvet.
Ja det är klart att det kommer från underlaget. Det är ett betonggolv, hus (lägenhet) c:a 40 år gammalt.


Golvläggarna kan ha tyckt att felet är av sådan art att det inte är försvarbart att åtgärda även om man tycker att dom borde pratat med dig om det.
Ja, så vet jag att det är.

Däremot har jag ett annat rum där man såg en större ojämnhet innan golvet lades.
Det skulle ändå inte vara något problem enl golvläggare.
Men det blev det. Så nu skall golvet läggas om - underlaget/betongen utjämnjas först.
Här kan jag i efterhand se att jag borde sagt till - men å andra sidan är det inte min sak
att säga hur ett golv skall läggas. Det är därför jag anlitar en hantverkare - för att få ett professionellt arbete utfört.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.