Nu när badrummet börjar bli färdigt är det snart dags att införskaffa blandarfäste till duschen och vattnet till toan och handfatet.
Kollar man hos rinkaby har dom en massa olika men vad är skillnaden mellan ett blandarfäste för Pex och ett för Koppar? Vad jag förstått skall väll vanliga kopplingar och klämringar funka på Wirsbos RiR 15x2,5 som vi har i vårat badrum

Känns ju trist att betala 671:- för ett blandarfäste till duschen i rostfritt som är till för Pex då ett till utseendet likadant för koppar ligger på 468:-. Nu är det ju inge pengar i sammanhanget på så sätt men vad är den egentliga skillnaden? skilljer det nått med klämringen och det som följer med?

Vad för prylar ska man använda egentligen? Behöver ett blandarfäste till duschen c-c160mm
samt 3st enkla väggbrickor till toaletten och handfatet.
 
Har du PEXen direkt ur väggen, eller väggdosor?
Med vägdosan så finns det separata runda kromade brickor och anslutningsrör.

Är det PEX direkt ur väggen kan jag tänka mig att PEXväggbrickan har någon lösning för RiR funktionen, som gör att den kan läcka ut vatten om det skulle hända något. En typ av anslutning mot ytterröret...
 
K
Är den billigare godkänd för pex?

Kan bli problem om det börjar läcka om du har använt något som inte är godkänt. Ingen idé att snåla på en sån sak i det läget.
 
Pex´en kommer rakt ut från väggen där den är monterad i väggbockfixturer. Och självfallet så kommer det inte snålas på sådana enkla saker, men de ända väggbrickorna jag hittad så finns det ingen som är gjord för pex förutom just blandarfästet till duschen.

Skulle gärna ha samma fabrikat på den i duschen som till rören till toan och blandaren till handfatet.
Kan man göra så att man köper väggbricka för kopparrör och sen bara byter ut klämringen till en för just combipexrören?
 
K
Det kan man göra om tillverkaren har godkänt och testat det. Annars är det inte så kul att få en läcka i väggen. Kan bli svårt med försäkringen om du har gjort fel och inte följt tillverkarens instruktioner.
 
Om du har möjligt och klämma och känna skulle jag gjort det. Det kan finnas skillnader i utformningen som är PEX fördel/only.
Alt ringa Rinkaby och se vad dom säger.
 
blir en tur till en vvs butik i närheten och kika läget då
 
Jag trodde också jag behövde köpa ett svindyrt blandarfäste, men jag hade ju utanpåliggande rör i utrymmet, så då hittade jag en jättefin FM mattsson blandare som bara behövde skruvas på plats och ansluta rören under. Nice!
 
Har hittat några FMM prylar som ser riktigt bra ut, men man vill ju gärna kika på prylarna i verkligheten också.

När vi började med badrummet så fick man ju en bild av att RiR-prylen va det nya och "det bästa", men måste säga att det verkar trots det finnas väldigt lite av dessa prylar på byggvaruhus och liknande. Kikade efter blandarfästen osv på Hornbach men kunde inte hitta nån lösning till pexen som vi använder oss av..

Får bli en tur till Frej Jonsson som verkar ha det mesta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.