Hej!

Jag har en skåpbil i tjänsten. Den bilen skulle jag vilja ha stående hemma hos mig på nätterna där den står säkrare (verktyg och annat förvaras i skåbilen). Jag kommer inte att nyttja bilen privat mer än då jag kör till/från jobbet, en sträcka på 16km/arbetsdag. Kan detta räknas som en bilförmån som kan beskattas?

Go Helg!
Håkan
 
Håkan.E skrev:
Hej!

Jag har en skåpbil i tjänsten. Den bilen skulle jag vilja ha stående hemma hos mig på nätterna där den står säkrare (verktyg och annat förvaras i skåbilen). Jag kommer inte att nyttja bilen privat mer än då jag kör till/från jobbet, en sträcka på 16km/arbetsdag. Kan detta räknas som en bilförmån som kan beskattas?

Go Helg!
Håkan
Jo, så blir det och ditt företag kommer att få betala social avgifter för din förmån jämfört med om bilen parkeras hos företaget. Har funnits/finns undantag om du utgår från hemmet och att du kan påvisa att den inte kan nyttjas privat.
 
Har läst att det kan krävas att man äger en privat bil med ett värde av XXX kr för att man inte skall förmånsbeskattas.

Men vem behöver få reda på detta?
 
Ingen som behöver veta men om skatteverket får reda på det så kan de gå tillbaka 5år med beskattningen.
 
Är skåpbilen tvåsitsig och har fast inredning så att den svårligen kan utnyttjas privat så hjälper det endel.
Har du dessutom en annan privat bil som nämnts ovan så är det ytterligare en fördel.
Sedan kan det kanske hjälpa att du har skriftligt från företaget på att du dels utgår från hemmet och dels att du inte får lov att nyttja bilen privat.

Det enklaste är kanske att ringa skattemyndigheten och kolla vad som krävs, de brukar vara hjälpsamma.
 
Då jag diskuterade med skatteverket kring detta så var det enligt skatteverket att bilen skall endast användas för jobbet, fullständing körjournal skall finnas, max 100 mil privat vid 10 tilfällen samt att bilen parkeras vid företaget och nycklarna förvaras där över natten.

Skulle skatteverket ändå få för sig att det inte är en firmabil så var det upp till mig att bevisa motsatsen, och då kan ex dekaler, andrabil m.m hjälpa till men marginellt.

De nämde också att kravet på att parkera bilen på firman var undantaget vissa hantverkare (ex snickare) då dessa i sina avtal hade att man utgick från hemmet som arbetsplats, kommer inte exakt det sista men jag tillhörde inte denna grupp iallafall så tog ingen större notis.
 
Mitt förra företag fick hjälp av försäkringsbolaget att göra en skrivelse till skattemyndigheten att firmabilarna, med hjälp av personalen, parkerades på annan plats än vid företaget (där det var öppen plats, ej upplyst,ej möjlighet till inhägnad, ej tillåtet med kameraövervakning). Denna parkering var valfri, men det upprättades ett "kontrakt" att bilen parkerades vid en valfri anställds villatomt motsvarande ett hyrgarage.
Vi tog alltså en av bilarna med oss hem och parkerade den där. Efter utfört parkeringsarbete fortsatte vi till hemmet med lämpligt färdmedel...till fots några meter, alltså :)

Hela grejen var alltså att vi var helt öppna med hur vi löste det. Försäkringsbolaget (även andra) vägrade nämligen att försäkra bilarna så länge de stod utanför företaget och det kan jag förstå efter att det var inbrottsförsök varje natt. Det var aldrig något som helst tjafs. Vår kontakt på RSV höll med om att det var den bästa lösningen och Det skulle vara orimligt dumt att personal skulle tvingas köra bilarna till ett garage i motsatt riktning till hemmet bara för sakens skull.
 
Johan Gunverth skrev:
Mitt förra företag fick hjälp av försäkringsbolaget att göra en skrivelse till skattemyndigheten att firmabilarna, med hjälp av personalen, parkerades på annan plats än vid företaget (där det var öppen plats, ej upplyst,ej möjlighet till inhägnad, ej tillåtet med kameraövervakning). Denna parkering var valfri, men det upprättades ett "kontrakt" att bilen parkerades vid en valfri anställds villatomt motsvarande ett hyrgarage.
Vi tog alltså en av bilarna med oss hem och parkerade den där. Efter utfört parkeringsarbete fortsatte vi till hemmet med lämpligt färdmedel...till fots några meter, alltså :)

Hela grejen var alltså att vi var helt öppna med hur vi löste det. Försäkringsbolaget (även andra) vägrade nämligen att försäkra bilarna så länge de stod utanför företaget och det kan jag förstå efter att det var inbrottsförsök varje natt. Det var aldrig något som helst tjafs. Vår kontakt på RSV höll med om att det var den bästa lösningen och Det skulle vara orimligt dumt att personal skulle tvingas köra bilarna till ett garage i motsatt riktning till hemmet bara för sakens skull.
Kan nog fungera i enstaka och specifika fallet du beskriver. Men skulle det plötsligt komma in ett större antal intyg från försäkringsbolag där man yrkar på detta så kommer det med största sannolikhet bli stopp och att firmorna måste lösa säker parkering/bevakning/larm på annat sätt.
 
Lizzardo
På vår firma tar vi bilen hem då vi oftast åker direkt till och från arbetsplatsen och vi har löst det så att vi har satt in gps loggers i våra firmabilar.
Mycket smidigt då skattemyndigheten har en hög a4 papper att granska, dessutom är det lättare att hålla reda på exakta miltal man åkt på olika jobb.

En nackdel är ju så klart att man har mycket svårt att tjuvåka privat men det känns rätt skönt att vara 100 om skattmasen kommer ;)
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.