Tittar på ett hus från -72. 230 kvm uppvärmd yta i sutteräng. Olja/elpanna CTC med brännare från -93. Kostnad för uppvärmning enligt säljaren ca 40 tkr per år. Plus lite el för varmvatten på sommaren när brännaren är avstängd.

40tkr är väl ca 30-33 tusen kWh när det gäller olja?

Om man slänger ut pannan och stoppar in en ny pelletspanna med brännare av bra fabrikat för kanske 50-70 tusen, hur mycket kan man räkna med att kostnaden blir per år? Pellets kostar visst hälften av olja men kan man räkna med ytterligare kapning med ny panna? Eller skall man bara köpa en beg brännare och stoppa in i oljepannan?

/Anders
 
Pellets lönar sig bäst om man kan stoppa en brännare i en gammal panna som jag gjorde. Finns inte på någon skala i hela världen att jag skulle nyinstallera en pelletspanna till dom pengarna. Docka på en LV värmepump och ta topparna med pelletsbrännaren. Pellets är ett skitgöra men man tjänar lite grann på det.
 
Olja 40000 kr á 13288 kr/m3 blir 3010 liter olja.

Jag har gjort ett litet excelark som jag känner fortfarande är lite "beta". Uppgifterna har jag "stulit" från denna hemsidan: http://www.hallor.net/sida(4).htm

Tacksam för synpunkter/rättningar.
 
Beror på vilken gammal panna du har.
Är det en oljepanna och inte en hemsk gammal kombipanna har du i stort sett samma verkningsgrad på den som på en ny pelletspanna.
De begagnade brännare som säljs just nu är mest rena sopor som bytts ut till bättre brännare.
En bra brännare för oljepanna med automaturaskning får du för 19000.
 
Krilleman
slaskman skrev:
Pellets lönar sig bäst om man kan stoppa en brännare i en gammal panna som jag gjorde. Finns inte på någon skala i hela världen att jag skulle nyinstallera en pelletspanna till dom pengarna. Docka på en LV värmepump och ta topparna med pelletsbrännaren. Pellets är ett skitgöra men man tjänar lite grann på det.
Va?! Hur ska du få ekonomi på en "gammal" panna med en ny brännare?! Jag är emot pellets och VP över lag men gammal panna med ny brännare, hur får du den ekvationen att gå ihop?!
 
Enligt den tabellen verkar du kunna investera i en pelletsanläggning på 70.000kr och ha den återbetald på 3 år, låter som en bra investering..

Gammal panna med begagnad brännare = mycket sotning och askning för att uppehålla den maximala verkningsgrad som systemet kan förmå, några 90% lär du ju inte få. Om du vill fortsätta med pellets så är nog en ny panna ingen dum idé, då har du en garanterad verkningsgrad på 90% och kan komma upp i närmare 95%, och du slipper sotningen för det sköter pannan själv, bara dra ut konvektionstuberna 2 ggr per år.

Men det är ju upp till dig vad du väljer, men en modern BIObränsleanläggning känns bra att äga..
 
Ok, kollade idag på huset. Som sagt, 230 kvm uppvärmd area. I pannrummet stod en gigantisk 3-4 kbm oljetank. Kräver demontering på plats.

I alla fall, jag kollade pannan, det var en CTC 1100 med "Suntec" brännare. Från 1993 alltså.

Rekommenderad åtgärd i detta hus ????????

Jag gissar bergvärme om man skalll behålla huset alt pelletsbrännare som snabbfix.

Kommentarer?

/Anders
 
Är det låg tempererade radiatorer? I så fall skulle jag ha satsat på bergvärme på en gång, pellets kräver trots en arbetsinsats.....
 
Normala radiatorer. Knappast lågtempererade. Men två rör tillvarje radiator, får kolla att det är ett tvårörssystem. Borde gå att gå att byta till större radiatorer. Men kostar ju pengar.

/Anders
 
3 kbm olja för ett så stort 40-årigt hus verkar extremt lågt.
 
slaskman skrev:
Pellets lönar sig bäst om man kan stoppa en brännare i en gammal panna som jag gjorde. Finns inte på någon skala i hela världen att jag skulle nyinstallera en pelletspanna till dom pengarna. Docka på en LV värmepump och ta topparna med pelletsbrännaren. Pellets är ett skitgöra men man tjänar lite grann på det.
Vad menar du med att pellets är skitgöra??
 
Det kändes rätt svalt inne, speciellt i suterängplanet. Ok, så 30 MWh låter lite, kan tänka mig att huset drar 40 MWh eller mer. Att man måste byta från olja omedelbart är jag införstådd med, frågan är ju bara till vad.

Pannrummet är gjort med betongväggar och bjälklaget är platsgjutet i betong så att få till en brandcell torde väl inte kräva mer än minerit på dörren? Eller? Man måste tydligen uppfylla dagens krav på brandklassning om man byter till fastbränsle?

Någon som har erfarenhet av CTC1100 med pelletsbrännare, vilken brännare skall man ha? Är denna panna rimligt effektiv?

/Anders
 
Med en CTC1100 panna och lämplig brännare som eldas med en effekt anpassad för pannan har du samma verkningsgrad som med en riktig pelletspanna. Skillnaden är att pannan måste tömmas på aska varje vecka vintertid.
Trevligare göra att aska ur pannan än att stå i den äckliga svettlukten på ett gym och rycka spak.

Tycker också att den angivna oljeförbrukningen verkar låg.

Finns det geologiska förutsättningar för bergvärme så kan det vara bästa lösningen om värmesystem och ventilation inte behöver byggas om alltför mycket.
 
Klart du ska ha bergvärme förutsatt att du inte behöver typ 70grader i framledning och har hyffsad snurr på luften utan att elda.

*REKLAM* =)
Saxat från IVT.SE. Nya IVT-pumpen....

COP 5,1
Våra mätningar enligt standard EN255 visar ett COP-värde på 5,1, vilket är det högsta värdet i Sverige och en avsevärd förbättring jämfört med de värmepumpar som finns på marknaden sedan tidigare. Även vid mätningar enligt den nya standarden EN 14511 är IVT PremiumLine EQ med god marginal Svergies effektivaste bergvärmepump.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.