Hej,

Är det ok att skruva gipsen enbart i OSB-skivan? Det vill säga inte skarva över regel?

Har hittat gamla trådar om detta men ville höra om det finns nya rön och erfarenheter?
 
Jag har lärt mig att bara sätta upp gipsen utan att fundera på om den hamnar på en regel, OSB är då limmad och skruvad 15cm cc. Fördelarna är att det går fort att sätta gipsen då man slipper ett tankemoment samt kan använda skruv för enkelgips. Risken att träffa skruven som OSB är skruvad med minskar också (teoretiskt problem).

Ser inga uppenbara fördelar med att skruva i reglarna.
 
Jag skruvar inte i reglarna, undviker dock att lägga OSB och gips-skarv allt för nära varanda...
 
Tycker det är lämpligt att skruva gipset på reglarna men mest för att då vet man var dom är. Med tanke på listning och andra vidare byggnationer, går ju inga el eller rörledningar där. Men jag skjuter OSBn med klammer.
 
Lämpligen fäster man upp OSBn med endast ett par skruvar (jag använder dyckerpicka) och sedan skruvar man fast alltsammans genom gipsen med långa gipsskruvar. Genom reglarna, givetvis.
 
Mikael_L
Och jag håller inte med mycke_nu.
Jag anser att OSB först måste dras åt relativt bra mot reglarna. För gipsskivan står inte pall att användas till att trycka OSB på plats om den är skev eller någon tokighet.

Försöker man dra en trilskande OSB på plats med gipsskruv mot gipsskivan så brister bara pappen på gipsskivan och skruven försänker sig för långt. Och det oavsett hur lite man måste trycka in OSB'n.

I huset sätter jag först OSB med så enkla skärningar som möjligt, dvs ofta raka kanter ovanför dörr och fönster-karmar (sådär som man inte får sätta gips), och börjar med helskiva i hörn.
Sen sätter jag jag gipsen med start med halv skiva i innerhörn (för att slippa spackla dessa) och låter inte gipsskarvar vara ovanför och under stående fönsterkarm.
05.jpg

Och jag bryr mig inte om ifall gipsen skruvas mitt för regel eller inte.
Om jag vet att den gör det på någon skiva kan jag kanske gå över till 41mm gipsskruv just där, men annars blir det 32mm skruv och skruva endast i OSB'n.
 
Du får köpa bättre OSB-skivor.. ;)
 
Mikael_L
Jag gör som jag gör.
Och skulle göra så även med bättre OSB-skivor, ...om det finns. :cool:


(Sterling OSB klass 3).
 
Jag sätter OSB med egna skruv så den sitter ordentligt. Då behöver jag inte fundera på vad jag fäster i väggen i ett senare skede (TV, köksskåp osv). Gips skarvar jag där det passar utan hänsyn till reglar. Tror att MikkeLs beskrivning stämmer rätt bra med hur jag resonerar.
 
Om man förskjuter skarvarna på OSBn och gipset så brukar alltid gipsen hamna över 2 reglar hursomhelst..där drar jag skruvar i reglarna och sen skruvar i kanterna på gipssskivan hamnar i OSBn. Så får man lite både och...tycker det är bra speciellt som enkelgipsskruvarna har en tendens att gänga ur OSBn och inte fästa riktigt om man kör med högt varvtal. Kör man med vanlig skruvdragare känner man ju mer när skruven tagit ordentligt.
 
Varför ligger den här i värmeforumet?
 
Hur man gör kan ju också bero på om man kör 90cm eller 120cm gips? Jag har reglat på cc60, 120 OSB och 90 gips, blir alltså svårt att skruva gipsen i reglar.
 
  • Gilla
marcusL79
  • Laddar…
Jag spikar 120mm OSB med spik pistol, skruvar sedan 90mm gips på det....
 
Den ligger i värmeforumet pga av TS placerat den fel =)
 
  • Gilla
Långsamtmenrätt
  • Laddar…
Enk Projektet skrev:
Jag spikar 120mm OSB med spik pistol, skruvar sedan 90mm gips på det....
Tjocka skivor :blushing:
Eller menar du 120cm resp 90cm ;)
 
  • Gilla
Willewonka
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.