19 936 läst · 21 svar
20k läst
21 svar
Gips, OSB och reglar
Sida 1 av 2
Jag har lärt mig att bara sätta upp gipsen utan att fundera på om den hamnar på en regel, OSB är då limmad och skruvad 15cm cc. Fördelarna är att det går fort att sätta gipsen då man slipper ett tankemoment samt kan använda skruv för enkelgips. Risken att träffa skruven som OSB är skruvad med minskar också (teoretiskt problem).
Ser inga uppenbara fördelar med att skruva i reglarna.
Ser inga uppenbara fördelar med att skruva i reglarna.
Produkter som diskuteras: "gipsskruvar"
Gips- & skivskruv
Skivskruvar är specialdesignade för att säkert fästa skivor av olika material utan att skada dem. Dessa skruvar har ofta en platt undersida eller en försänkt huvudkonstruktion som hjälper till att fördela trycket jämnt över skivan, vilket
Läs mer
Och jag håller inte med mycke_nu.
Jag anser att OSB först måste dras åt relativt bra mot reglarna. För gipsskivan står inte pall att användas till att trycka OSB på plats om den är skev eller någon tokighet.
Försöker man dra en trilskande OSB på plats med gipsskruv mot gipsskivan så brister bara pappen på gipsskivan och skruven försänker sig för långt. Och det oavsett hur lite man måste trycka in OSB'n.
I huset sätter jag först OSB med så enkla skärningar som möjligt, dvs ofta raka kanter ovanför dörr och fönster-karmar (sådär som man inte får sätta gips), och börjar med helskiva i hörn.
Sen sätter jag jag gipsen med start med halv skiva i innerhörn (för att slippa spackla dessa) och låter inte gipsskarvar vara ovanför och under stående fönsterkarm.
Och jag bryr mig inte om ifall gipsen skruvas mitt för regel eller inte.
Om jag vet att den gör det på någon skiva kan jag kanske gå över till 41mm gipsskruv just där, men annars blir det 32mm skruv och skruva endast i OSB'n.
Jag anser att OSB först måste dras åt relativt bra mot reglarna. För gipsskivan står inte pall att användas till att trycka OSB på plats om den är skev eller någon tokighet.
Försöker man dra en trilskande OSB på plats med gipsskruv mot gipsskivan så brister bara pappen på gipsskivan och skruven försänker sig för långt. Och det oavsett hur lite man måste trycka in OSB'n.
I huset sätter jag först OSB med så enkla skärningar som möjligt, dvs ofta raka kanter ovanför dörr och fönster-karmar (sådär som man inte får sätta gips), och börjar med helskiva i hörn.
Sen sätter jag jag gipsen med start med halv skiva i innerhörn (för att slippa spackla dessa) och låter inte gipsskarvar vara ovanför och under stående fönsterkarm.
Och jag bryr mig inte om ifall gipsen skruvas mitt för regel eller inte.
Om jag vet att den gör det på någon skiva kan jag kanske gå över till 41mm gipsskruv just där, men annars blir det 32mm skruv och skruva endast i OSB'n.
Jag sätter OSB med egna skruv så den sitter ordentligt. Då behöver jag inte fundera på vad jag fäster i väggen i ett senare skede (TV, köksskåp osv). Gips skarvar jag där det passar utan hänsyn till reglar. Tror att MikkeLs beskrivning stämmer rätt bra med hur jag resonerar.
Om man förskjuter skarvarna på OSBn och gipset så brukar alltid gipsen hamna över 2 reglar hursomhelst..där drar jag skruvar i reglarna och sen skruvar i kanterna på gipssskivan hamnar i OSBn. Så får man lite både och...tycker det är bra speciellt som enkelgipsskruvarna har en tendens att gänga ur OSBn och inte fästa riktigt om man kör med högt varvtal. Kör man med vanlig skruvdragare känner man ju mer när skruven tagit ordentligt.
Varför ligger den här i värmeforumet?
Jag spikar 120mm OSB med spik pistol, skruvar sedan 90mm gips på det....