Håller på att bestämma mig för ugn. Vilka funktioner tycker ni är något man absolut bör ha?

Pyrolys kosta ca 4 tkr mer än motsvarande ugn utan. Är det värt det? Kan mycket väl tänka mig att betala mer men bara om det är något som man verkligen använder och som fungerar bra. Är lite skeptisk till den typen av funktioner (har haft ett antal frysar som skulle vara "självavfrostande" men inte varit det direkt). Om man ändå måste manuellt gno för att få rent efter att lasagne el liknande runnit över så är det ingen mening. Använder man det bara en gång per år eller så blir det en rätt hög timpenning jämfört med manuellt arbete,

En funktion som jag tycker verkar vettig är att ha utdragbara skenor för bakplåtar etc. Om det funkar som jag hoppas det gör, dvs man kan dra ut plåten på skenorna så man kan komma åt steken, vända på pommes eller vad det nu är utan att behöva lyfta ut ur ugnen.

Inbyggd stektermometer är kanske mindre viktigt men en rätt nice funktion för att slippa en lös termometer.

Andra bra att ha funktioner ?

Tittar framförallt på Husqvarna/e-lux.
 
  • Gilla
ccf
  • Laddar…
Pyrolys och utdragbara skenor är väl värda sina pengar....skulle aldrig välja en ugn utan dessa funktioner igen.

Jag kör pyrolys nån gång i månaden och det enda jobbet men behöver göra är att sätta på ugnen och när den kört klart och svalnat något så torkar man ren den. Och då är det inget absolut inget gnuggnade det är frågan om, ungen är som ny igen efter 15 sekunders torkande.
 
Min gamla Bosch med pyrolys kostade 2,5tkr extra och det var värt att betala för att inte ligga på knä och skura , tycker jag :). Det är en bättre isolering och kraftigare el element som kostar eftersom ugnen skall upp till 500 grader. Om jag minns rätt kostar pyrolysfunktion ca 5 kr/ gång och används efter behovet. Har inga utdragbara skenor men de vanliga går att dra ut en bra bit för att komma åt steken :).
Nuförtiden kan man få ångfunktion ..... men vet ej om det tillför något + i matlagningen
gaia
 
Vi satte nyligen in en ugn med pyrolys, en Siemens, och den var inte så mycket dyrare än andra vi tittade på, ca 5000 kr. Den har inte så mycket andra funktioner, men det är inget jag använt mig så mycket av på tidigare ugnar. Möjligen skulle jag vilja haft inbyggd stektermometer.
Har kört pyrolysfunktionen en gång och det funkade bra. Enligt bruksanvisningen skulle man torka upp vad man kan först, för att undvika att det ligger för mycket och brinner i ugnen under rengöringen.
 
Inbyggd stektermometer är en väldigt trevlig funktion tycker jag! Pyrolys är säkert jättebra om man använder ugnen väldigt ofta och behöver rengöra den därefter. Själv rengör jag ugnen typ 1g / år så då känns det ok att skrubba lite :)
 
Jag har en Bosch med pyrolys o stektermometer - oj vad enkelt livet är nu. Trodde stektermometern skulle vara ett skämt men allt vi har kört med den funktionen har blivit perfekt tillagat, man kan stoppa in en stek ställa in vilken temperatur den ska ha och ugnen stänger av sig självt när det är klart. Inga av dom där grejerna är egentligen viktiga men rätt skönt att ha.

Ett måste enligt mig är iaf en tyst fläkt, du kommer inte undan att den körs ett tag efter att ugnen är avstängd o på den gamla vi hade gick den i timmar efteråt o lät mycket, på den nya tar det 15-30 minuter o den låter ingenting.
 
Pyrolys, stektermometer och skenor. Där har du vad du behöver. Pyrolysen bara om du använder ugnen flera gånger i veckan och gör sulliga maträtter.
 
Jag kan bara instämma i lovsången för pyrolys. Det där skrubbandet "man lika gärna kan göra om det är sällan" håller inte heller ugnen lika ren i längden, och det sliter på ytorna. Jag har vändbara skenor och termometern också. Jag fattade aldrig innan tjusningen med termometer men... det gör jag nu :D
 
Doldskada skrev:
Jag har en Bosch med pyrolys o stektermometer - oj vad enkelt livet är nu. Trodde stektermometern skulle vara ett skämt men allt vi har kört med den funktionen har blivit perfekt tillagat, man kan stoppa in en stek ställa in vilken temperatur den ska ha och ugnen stänger av sig självt när det är klart. Inga av dom där grejerna är egentligen viktiga men rätt skönt att ha.
Får jag fråga vilken modell du har?
 
Ingen som har ångfunktion och är nöjd?

Har möjlighet att ordna vatten och avlopp fram till ugnen nu när jag bygger men hur vanligt är denna typ av ugn?

Matlagning får en ny dimension om man använder en ugn med ångfunktion speciellt bra blir grönskar och fisk. Den direkta skillnaden med en vanlig ugn är att man inte behöver använda fett. Så för den som inte gillar fett eller olja i matlagningen så är denna ugn med ångfunktion ett bra val. En ugn med ångfunktion kostar en del så alternativet kan vara att använda en ångkokare i stället. För att få ut så mycket som möjligt av matlagningen i denna typ av ugn så skall man ta hjälp av kokböcker med speciella recept för matlagning med ånga.
Något att tänka på är att placera ugnen högt för att inte få varm ånga i ansiktet när man öppnar luckan. Det är också lite pyssel att torka ur vattnet i ugnen med en svamp det finns dock ugnar som har anslutning till vatten och avlopp. Det finns ugnar där man kan välja 100% ånga eller kombinera varmluftsfunktion med lägre procentandel ånga t ex 25%.

En fördel med ugnar med ångfunktion är att det går snabbt att laga mat.
En annan fördel är att man kan ha olika rätter i ugnen utan att de tar smak av varandra.
Kostar det så smakar det en ugnar med ångfunktion korstar från ca 10.000 och uppåt.
 
Redigerat:
Varmluftsugn är trevligt tycker jag.
 
Finns nog ingen konsument-ångugn som man kan koppla vatten och avlopp till. I vår Siemens ångugn har vi en vattentank på 1,4 liter och den räcker till matlagningen. Det blir inte mycket varten kvar heller att torka ur, ca 2-3 dl. Den ångugn vi har är i kombination med varmluftsugn och av kompaktmodell. Det är ingen "allt i ett" utan kräver även en annan mer traditionell ugn i köket också.
Jag kan bara lovorda och rekommentera ångugn, oj vad det är bra och så mycket bättre/godare maten blir. Allt man kan tillaga i ångugnen gör vi också i den. Vi kokar aldrig potatis och ris på spisen mer. Fisk och grönsaker blir mycket bra i en ångugn och om jag steker en hel fläskfilé eller kalkonfilé kör jag in den i ångugnen den sista kvarten så den går färdigt där, blir så mycket saftigare kött.
För att kommentera mer "on topic" kan jag säga nr 1 pyrolys, nr 2 ... kan kvitta. Det finns idag ugnar med så fantastiskt många specialarfunktioner (jag har två sådana ugnar själv) men om man följer recept så står det i 99% av fallen: över och undervärme. Varför är det så? När ska jag använda mina superduperfinesser då?
 
Suhagg skrev:
Ingen som har ångfunktion och är nöjd?

Har möjlighet att ordna vatten och avlopp fram till ugnen nu när jag bygger men hur vanligt är denna typ av ugn?
Vi fick hem ångugnen igår, så jag har inte hunnit testa ordentligt. Vi har valt att ha två ugnar i ett högskåp, en större ugn med mycket volym för tex julskinkan :) den har varmluft, grill och termometer, samt en halvhöjd med ånga och varmluft. Den stora har vi haft ett tag och funkat klockrent. Ångugnen testade jag lite igår kväll och det var lite spännande när man testkörde.
Den är en utan avlopp och vad jag testade så känns det lite overkill, men visst, det blir lite vatten inne i ugnen.. Det som inte ångar bort torkas lätt bort med en trasa samt den medföljande svampen..
Skall bli spännande att börja köra skarp med riktig mat å se hur det blir. :)
 
Tackar för bra info! Jag vill bara ha en enda ugn och den ska ha ånga/varmluft, stektermometer samt inte ha någon bullrande fläkt. Enkelt tycker man men det är en djungel.
 
Vi köpte Whirlpools akzm 837 (http://www.tretti.se/vitvaror/inbyggnadsugnar/rostfria/whirlpool-akzm-837-ix) som vi är mycket nöjda med! Perfekt med stektermometer och vi fick med utdragbara skenor (osäker på om det är standard), smidigt när man som vi ofta gör potatis i ugn. StarClean är någon ny rengöringsteknik som inte drar så mycket ström och som också gör rent glasrutan. Ej använt denna funktion ännu, tycker ugnen varit lätt att torka ut ändå hittills (inte haft den jättelänge).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.