Håller på och bygger om och bygger ut huset. På mina två utbyggnader har min byggare precis satt vindduk, isolering och panel. När detta var gjort insåg jag att han inte monterat vindduken enligt leverantörens monteringsanvisningar. Vindduken skall enligt dessa rullas ut horisontellt och skarvas på reglar, hammarband och syllar.
Skarvar gör man med spiklister som sätts ovanpå duken mot reglarna.

Vad min byggare har gjort är att ha rullat ut både vertikalt och horisontellt. Skarvar har hamnat mellan reglarna (horisontellt) och de spiklister som spikats upp vertikalt fixerar inte mer än punktvis. Panelen är lyckligtvis fäst på spiklisterna.

Min fråga är hur allvarligt detta är. Skall jag begära att han tar ned panel, tar bort isoleringen och sätter ny vindduk?
 
Om det kan blåsa in genom skarvarna så blir det sämre isolerförmåga i väggen = dyrare i uppvärmning !
 
Snailman
ja, det är därför man även ska sätta plastlister (H list) där man skarvar utegips, eller skarva utegipsen på en regel...
 
erinyq skrev:
Håller på och bygger om och bygger ut huset. På mina två utbyggnader har min byggare precis satt vindduk, isolering och panel.

Min fråga är hur allvarligt detta är. Skall jag begära att han tar ned panel, tar bort isoleringen och sätter ny vindduk?
Sitter isoleringen utanför vindduken?
 
Nej! Absolut inte. Min enda farhåga är att en dåligt monterad vindduk leder till en sämre isoleringsförmåga för väggarna. Jag påpekade bristerna och de blev väl lite nogrannare sedan, men jag är ändå inte helt nöjd. Lyckligvis sätter jag lockläktpanel och då är fasaden ändå ganska vindtätt så det spelar kanske inte så stor roll i mitt fall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.