Tack pbengtsson, jo det är drygt, det får man ha i minnet, innan man påbörjar ett egenbygge, när man närmar sig slutet, kommer man inte att röra hammaren på många år.....Nu får jag tillägga, om det inte framgår av texten, att jag har sysslat med byggnader under hela mitt verksamma liv. Ritningen visade jag här på Forumet 2006, och inget har ändrats under byggets gång. Kan nämna, att jag skissade upp hur det skulle se ut, sedan fick jag genom min dotter kontakt med en kille som gick byggprogrammet på LTH, som gjorde ritningarna, för små pengar.Kolla i huskatalogerna hur deras arkitekt fått ihop planlösningen, vilket håll dörrarna skall gå åt, hur mycket plats blir över när toadörren är öppen ut till hallen, osv.
 
Jag gjorde som så, att jag började med att bygga garaget, för att där kunna ha material och verktyg. Fönsterfirmorna brukar ha en drive varje år, så när Traryd kom med sin, passade jag på. 36 fönster och 6 fönsterdörrar med energiglas skulle kosta 176.000, med rabatten + att jag tiggde till mig ytterligare 5%, så blev det 113.000. Så här har jag hållit på under byggets gång, därför var det förnuftigt att börja med garagebygget.

insidan
DSCN1440-1.jpg

baksidanspalje.jpg
 
Redigerat:
sannatielman skrev:
Jag bygger ett egenritat hus i lösvirke utan tidigare erfarenhet av att bygga hus. Totalt tror jag att slutnotan kommer att landa på ca 2 miljoner för ett 11/2-plan på 130 kvm, ett oisolerat garage och ett gästhus med enklare isolering. Ingen lyx någonstans. Byggföretag har fått gräva för grund, gjuta platta, göra stomreglar och sätta upp takstolar. El och VVS kommer jag också att leja bort.

Det innebär förstås helt fanatiskt mycket arbete, men å andra sidan är det ju kul. :) Min erfarenhet är också att vänner&bekanta som i startskedet anmält intresse för att hjälpa till sedan liksom aldrig har tid. Men med mig, make, svärfar och svärmor som byggare (ingen av dem är heller byggare till yrket) verkar det ändå som att det kommer att gå bra och att vi kommer att hinna klart i rimlig tid (tidsplan: från scratch till snösäkert under juni-december; från snösäkert till beboeligt under december - maj; från beboeligt till officiellt inflyttningsklart under maj-augusti).

Det som verkar löna sig mycket är att få bra avtal med någon brädgård, men också generellt att ta in entreprenörer som känner varandra och är vana att arbeta med varandra sedan tidigare. Det har gjort samordningen helt problemfri. Jag har konsekvent valt utifrån entreprenörens rykte om pålitlighet och duktighet, aldrig efter pris. Det känns som ett det lönar sig.

Lycka till!
Hej!

Kul och se en till med samma vision. Dock kommer jag göra "allt" själv förutom de delar som jag inte behärskar slutklämmen på. Sen har jag goda kontakter med brädgårdar,fönstertillverkare,elgrossar osv så jag kommer få en helt annan prisbild än vanligt dödligt folk. Men det kommer bli en väldigt massa jobb, jag har en beräkning på cirka 1-1,5 år(med hjälpe) som dig med svärföräldrar osv. Tror inte den tidsaspekten är dum som du har där man gör "etapper" av det.
 
saturnus skrev:
Tack pbengtsson, jo det är drygt, det får man ha i minnet, innan man påbörjar ett egenbygge, när man närmar sig slutet, kommer man inte att röra hammaren på många år.....Nu får jag tillägga, om det inte framgår av texten, att jag har sysslat med byggnader under hela mitt verksamma liv. Ritningen visade jag här på Forumet 2006, och inget har ändrats under byggets gång. Kan nämna, att jag skissade upp hur det skulle se ut, sedan fick jag genom min dotter kontakt med en kille som gick byggprogrammet på LTH, som gjorde ritningarna, för små pengar.Kolla i huskatalogerna hur deras arkitekt fått ihop planlösningen, vilket håll dörrarna skall gå åt, hur mycket plats blir över när toadörren är öppen ut till hallen, osv.
Tror inte det är en dum tanke och tänka igenom en sån simpel grej som dörren,vilket håll den skall gå på. Håller redan på och ritar upp planlösningen som jag vill ha den, då jag har erfarenhet från cirka 50 nybyggnadsvillor och 100-tals renoveringar så vågar jag påstå att jag har mer koll på detaljer än vanligt folk. Då man jobbat som elektriker så kollar jag en sådan sak som eluttag,strömbrytare,taklampor osv.

Jag kommer behöva hjälp av någon att beräkna materialåtgång och abrovinklar såsom vart de bärande väggarna är eller om man väljer att mer göra takstolarna bärande i form av en balk osv. Gällande din synpunkt på att man inte skulle snickra lösvirke själv så har jag goda vänner som är snickare som berättar i steg hur man skall göra och jag kommer aldrig någonsin köra efter "eget huvud" där det är en kalkylerad konstruktion som måste utföras på ett visst sätt. Men lite idéer kommer nog ploppa upp i huvudet där man väljer att bli lite crazy för att få en egen lösning eller en lösning som ingen annan har.
 
Gabbe1 skrev:
Planlösning och allt estetiskt såsom antal fönster och placering av dessa, färgval och ytskikt står min fru för, hon är nämligen arkitekt.
Bärande konstruktioner har jag själv kunskap kring, takstolarna (som blev rätt speciella pga kravet på fribärnade och öppet till nock) beräknade tillverkaren efter våra önskemål.

För övrigt har jag höftat en hel del av materialåtgången, men jag försöker räkna i överkant och jag har som sagt erfarenhet av tidfigare lösvirkesprojekt.

Precis som dig så planerar vi att bo på nedre våningen och övervåningen blir ett utrymme som kan inredas i framtiden, men vår budget inkluderar även inredantet av den.

Tänk dock på att enligt nya PBL får du inte flytta in i ett ej färdigställt hus, vi kommer alltså ansöka om bygglov för ett enplan med inredningsbar vind.

Tack för infon!
Jag får väl kolla runt vad detta med PBL säger, det är ju en viktig del.
 
Kan nämna, att jag ritat mitt hus från utsidan, att fönster och dörrar skulle sitta "rätt" i förhållande till byggnaden i övrigt, detta resulterade i, att det gick åt ca 15 väggreglar mer (4.2 220X45) än vad som hade varit nödvändigt, om huset ritats i ett program inställt på cc600. Ett prefab tillverkat hus t ex, har exakt det antal reglar som behövs = inget mer. Men å andra sidan, har det prefabtillvekade huset, ingen isolering i innerväggarna, men det har mitt!
 
Redigerat:
Skall Ni hyra in elektriken, så köp inget material själva....... som jag hade bunkrat upp med dosor från Harald och VP rör, kabel, inget av detta anväde elektrikern, med lite övertalning körde han på med min FK. Jag förstår nu varför, det tar 4 gånger längre tid med VP rör, än med slang o s v. Med en kåk på 220 kvm 5 rum o kök 3 våtutrymmen, blir det en omfattande el installation. Alla fönster har t ex ett lamputtag i ovankant, något jag inte hade tänkt på,--men det har man numèr, sa elektrikern-, så nu har jag med det, om någon kommer på idèn att ha hängades lampor i fönstren......:blushing:
 
Hej,

Kul att du funderar på det vi gjorde för ett år sedan, tanken är att vi skall flytta in om drygt två månader. huset är på 220 kvm med bergävrme, golfvärme i båda planen m.m. Vi har valt bra fönster m.m. Det går att komma undan betydligt billigare med bibehållen kvalite om man kollar mycket priser men visst det tar tid det också. Vi har gjort mycket själva med tig hjälp med stomresningen. Vill inte ge dig några exakta siffror på vårt hus just nu men du får gärna återkomma om du har fler funderingar och synpuknter..

Hela byggnationen finns på:

http://henrikochmalinsdreamhouse.blogspot.com/
 
Har inte vågat summera hela notan än men 10000/m2 kostade det inte. Vi byggde 170m2 maskinhall och 130m2 källare med 250m2 hus uppepå för kanske 2,5-3 miljoner. Allt själva utom elektrikern och plattsättaren. Se till att ha en förstående familj och en pensionerad far till hjälp....
 
Kan detta vara lite vägledning? Byggnation 2006-2008:
1 plans bostadshus om 185 m2, platta på mark , lösvirkesbygge.
En huskropp med pulpettak samt en huskropp i vinkel med sadeltak.
(Pulpetdelen innehåller även ett loftrum).
Ett gårdshus om 70 m2 med pannrum, förråd och carport

Totalkostnad 2863 KSEK
m2-kostnad: Jag kan inte skilja isär gårdshusets kostnader.
Jag beräknar därför ytan huset + halva gårdshusets yta.
Verklig kostnad blir då 13 KSEK/m2.
Men, tomtkostnad skiljer betydligt, storstad, landsbygd t.ex. Så kostnad utan tomt?
Om jag tar bort det som normalt räknas som tomtkostnad blev det 11,5 KSEK/m2

Kostnaden uppskattade jag i planeringsstadiet till 2,1 milj exkl råtomt/trädgård men en detaljkalkyl innan start av bostadshuset gav 2,3 milj. Verklig kostnad exkl råtomt /trädgård blev 2,68 milj.
Min första bedömning låg 28% fel och när jag hade detaljplanerat 17% .
Jag har hållit fast vid mina kvalitetskrav och inte kompromissat för att hålla kostnadskalkylen.
Jag utgick vid byggstart från en felmarginal med 15% så jag kom ganska nära min kostnadsram.

I mina kostnader är eget arbete inte är medräknat.
Jag har gjort allt arbete men köpt hjälp map bostadshuset med:
- Armering och gjutning platta
- Stomresning (ytterväggar) tätt under tak (färdigt tak taktegel),
- El
- VVS
- Fuktspärr+ kakling av badrum och toalett
- Läggning av ekgolvet (knäartos stoppade mig)
- Takisoleringen samt uppsättning av gipsinnertak pulpetdel (55m2) inkl
spackling/sprutmålning (svårarbetat, högt i tak).

Alla kostnader är med ned till minsta skruv.
Jag har en lite egen kostnadsindelning. Men jag tror att den ger viss vägledning.

Adm 90 KSEK
(Lantmäteri, bygglovshandlingar, KA, förhandsbesked, bygglov, relationsritningar mm)

Tomt + mark 182 KSEK
Tomt, grovschaktning, makadam, marksten, gräs mm

Platta 99 KSEK (c:a 230 m2)
Platta inkl markbädd, dränering mm. Billigare än normalt pga mycket eget arbete.

Stomme inkl tak 661 KSEK
Inkl takbeklädnad, innertak, väggar från fasadbeklädnad tom gips insida. Även innerväggar.

VVS 393 KSEK
Varav värmesystemet med vedpanna/ acktankar/ golvvärme 165 KSEK.

EL 169 KSEK
Alla elkostnader, även fasta armaturer och eluttag trädgård samt antennsystem.

Fönster och dörrar 383 KSEK
Fönster 44 m2 210 KSEK, ytterdörrar 41 KSEK, innerdörrar 45 KSEK, glaspartier veranda 58 KSEK

Golv och kakel 211 KSEK
Våtrum 110 KSEK, ekgolv 81 KSEK

Kök och tvättrum 276KSEK
Köksinredning 154, maskiner kök och tvätt 87 KSEK

Färg och tapeter 98 KSEK
OBS ytterfasader minimal kostnad, järnvitriolbehandlad.

Plåt 39 KSEK
Ränndalar, avvattning, dropplåtar mm inkl arbetskostnad.

Inredning 243 KSEK
Bla braskamin, centraldamsugare , bastu, trappa. badrumsinredning, garderobsinredningar, vägg/takpaneler i glasveranda , träaltan 55m2, markiser mm

Verktyg 24 KSEK
Förbruknings, inte maskiner.
 
ogud vad höga kostnader i synnerhet fönster..kollade en polsk takfirma då vi bor i söder och han informerade oss att han även var stor säljare av fönster..ja våra fönster kommer gå på nästan ingenting och förhoppningsvis även fönster-dörrarna..blev blankt nej när vi försökte slippa byggfelsförsäkringen men med dessa priser vem kan klandra dem..
vi bygger ju endast ca 95 kvm och det är ju bad och kök som är det kostsamma så ju större hus desto mindre blir kvadratmeterpriset för alla adm.kostnader slås ju ut på fler kvadratmeter..
 
Jo, det kostar när man väljer kvalitet och har 44 m2 glasyta i huset, underhållsfritt Al utsida. Hade 20 % rabatt på ordinarie pris. Valde Tanumfönster. Alternativet Elite låg i samma prisklass vill jag minnas.
 
Ja lite skillnad mot 15 % väggyta och det är väl stora partier också antar
jag som är än dyrare. Jag har förflutet i fönsterbranschen så det finns ju
även glas som gör att du slipper städa dem så ofta i synnerhet ute som
gillas av alla kvinnor i alla åldrar. Lite skilllnad i satsning mot
fritidshus också så klart. Aluminium ja det är kanske underhållsfria men
avseende rost är de många som tänker på när det gäller järn men enligt
min man så korriderar även aluminium och han hade gärna lämnat bild-
bevis om det på de alumiuniumledningar han precis kastade på jobbet som
knappt var något kvar av längre..
 
Platta 99 KSEK (c:a 230 m2)
Platta inkl markbädd, dränering mm. Billigare än normalt pga mycket eget arbete

Den posten lät ju extra trevlig som jag ska ha som argument om jag får problem med kostnadsberäkningen. Är den gjort på brukligt sätt eller annorlunda?
 
Ang korrosion på lackade al-beklädnad på fönster så är det inget problem så länge man inte skadar lacken. Och ja, jag har skydd för värmeinstrålning på fönstren mot söder och väster och lågfriktionsbeläggning som gör att regn reducerar nedsmutsningen på vissa högt placerade fönster.
Plattan är en normal 300 mm med kantelement. Jag har gjort allt förberedande jobb innan gjutningen själv. Har en traktor med rejäl frontlastare. Det enda utöver material jag behövde lägga pengar på var hyra av padda och några grävmaskinstimmar vid finjusteringen av markbädden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.