Ja, ja jag vet. Smaken är som baken. men nu frågar jag ändå.
Vi ska bygga ut och vi har bestämt att ha pärlspont eller liknade i vardagsum och kök, som är i öppen planlösning. Vitmålad eller laserad beroende på vad vi nu väljer. (Vardagsrum öppet till nock, kök 2.40)

Nu till frågan... Tips på annat än pärlspont som är snyggt.

Det finns givetvis en ofantlig mängd alternativ, men priset är viktigt.

Tack på förhand!
 
Det blev råspont....

Tack för alla tips. :)
 
Spännande, råa sidan nedåt?
Några bilder och dela med dig av?
 
Inga bilder ännu....
Tänkte först ta råa sidan, men det blir svårt att torka av taket och mycket skit kan fastna.... Tror jag. Fast jag är fortfarande kluven.
 
Hur ofta torkar man av innertaket?
Normalt sett så målar man om i samband med tapetsering.
 
Och det är sant. Men oftast fastnar det lättare damm på sträva ytor. Och taket ska vara i vardagsrum och kök. Köket är ändå lite i riskzonen..
 
Baksidan på råspont brukar inte vara den bästa....
 
Hur menar du?
 
Vi har kört råspont i taket i hall, matrum, vardagsrum och kök. Tänk på att du kan rolla taket. Måste inte penslas. För att slippa använda chellack/kvistlack kan ni måla med panelgrund (vi sprutade pärlspont) du spar in en massa tid och utrymme, men!! Måla innan montage, annars torkar virket och den omålade sponten blir synlig.

En miss vi gjorde:
Köpa råspont, måla på backen, dröjde 3 veckor innan vi monterade.

Kompletterade då en hel del råspont kasserades (det är inte direkt klass-A virke :), målade och monterade dagen efter. Således torkade den nya råsponten i taket när den gamla torkade innan montage. Vi har nu bredare springor sista metern i taket men det är nog bara jag som ser det :)
 
Ni har möjligtvis inga bilder att dela med er? De jag hittar är inte så bra på nätet tycker jag... Tack för tipsen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.