Vi har haft byggare här som byggt nyttbjälklag i del av huset. Det är frågan om träbjälklag mellan källare och ingångsplanet.
I källartaket sitter plast. Innanför denna är det idolering med fukt/kondens. Det känns inge bra. Konstruktionen har även plast nära parkettgolvet där det även ligger golvvärme.
Det kan vara så att fukten kommer in vid små hål och otätheter i undre plasten.
Ska jag slitsa större hål i plasten för att få cirkulation på den fuktiga luften? Ska jag ersätta plasten med nåt otätt, ska jag se till att det torkar upp och sedan försöka sätta dit heltät plast i källartaket? Till sist kommer jag glesa och gipsa källartaket.
Vad tycker ni?
 
Plast på både över och undersida ett bjälklag? Aldrig bra att stänga inne fukt. Och varför plast under parkettgolvet på ett träbjälklag? Har du en mycket fuktig källare som kommer att "fylla på" fukt underifrån? Annars skulle jag tveklöst ta bort plasten där jag kom åt. Helst hade jag önskat att man tog bort plasten under parketten, men då detta knappast är möjligt får du väl ta den på undersidan.
 
Nu är det något feltänk här....

Generellt har man plast närmast den varma sidan av en konstruktion. I ditt fall är det sannolikt precis under parkettgolvet på ingångsplanet.

Har du plast i taket i källaren och har lite kallare i källaren alternativt inte uppvärmt alls, så blir det självklart precis som det nu blivit hos dig. Varm gosig luft som bär mycket fukt når den kallare plasten och fäller där ut vatten tills ny jämnvikt uppnåtts.

Jag kan inte komma på något läge där det är rätt att ha plast i taket i källaren. Den filmen ska BORT. Den som byggt verkar ha tänkt vindsbjälklag men inte fattat varför man gör som man gör. Tätskikt på VARM sida så blir det rätt.....

Plast under parketten på ingångsplanet kommer aldrig bli fel och är ofta något som golvtillverkaren kräver.
 
Ja man har plast närmast varma sidan, men mot ett golv finns i stort sett inget ångtryck varför jag inte ser vinsten med detta, ser du någon?. Borde väl egentligen vara bäst att ta bort all plast i ett träbjälklag ovan källare?

Om trägolv på golvvärme http://ama.byggtjanst.se/Default.aspx?articleId=126&Typ=AmaNytt
Här påtalas fuktspärrande system vid platta på mark vilket känns naturligt men på träbjälklag ovan källare ser jag bara potentiella problem med plast och mycket liten vinst.
 
Som jag förstår det begär alltid golvtillverkarna plast direkt under trägolv av det skälet att man vill ha samma klimat på över och undersida av golvet (och detta för att slippa krokiga golv). I ett mellanbjälklag tror jag iofs att det blir så ändå, men som jag uppfattar det är detta skälet till att man uttryckligen kräver detta oavsett situation.
 
Vad ska jag ersätta den undre plasten med?
Antar att det ska vara nån fuktgenomsläpplig duk, men vad?
 
Ingenting?

Behöver du ha något som håller isolering så använd vindduk, eller vad som helst som inte är tätt.
 
Nu säger jag inte att man ska göra som på 40-talet, men i mitt bjälklag så ligger det en svart vindpapp (typ) så att inte kutterspånet rasar ner. Det verkar fungera bra, men iofs lär ju kutterspån vara bättre på att ta emot och avge eventuell fukt än vad modern mineral- eller glasull är.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.