Sant - inspekterade en samling byggnadsminnen i betong i Skåne...de höll förvånansvärt god standard trots att de stått orörda i flera decennier utan nog många brytt sig om dem tror jag i alla fall...

Designern Le Corbusier såg det som framtidens byggmaterial enligt det jag läst om honom på släktingens Träullits hemsida..och Cradle to Cradle hus har byggts just i betong och stål - där stål är det bästa av metallerna att utvinna igen med nästan 100 % återvinning - annan metall jag gillar är zink fast så klart helst i min kost där det råder brist av denna metall. I övriga Europa krävs oftast återvunnen betong till grundfundament i stället för som hos oss fortfarande ta nytt men tror det är fr o m 2015 som inte det heller är godkänt till 100 %.

I världen så försöker man få byggbranschen dock att se över balansen mellan organiskt och oorganiskt material och för mycket av oorgaiskt i synnerhet nytt ses inte med blida ögon..så det är ju en miss i bygget ovan i mitt tycke.
 
Någonstans hörde jag den värsta av siffror upp till 85 procent av det som finns i ditt hus är skadligt för din hälsa! Så det finns att arbeta på för att få ett giftfritt hem dessutom.

Ämnet jag pratade om var väl isoleringen annars..här är länken till EPS om kretsloppet för EPS..det finns väl de som hävdar att oljan inte är ändlig och en av de förespråkarna är en ryss här i Sverige vad jag vet..så ska vi lyssna på honom är det väl inte lika farligt ur kretsloppstänkande i alla fall.
http://www.eps-retur.se/htmleps/EPS-kretsloppet.html


Det här lät så bra när jag läste på i ämnet så jag kunde inte motstå - en variant på synen av ekologisk byggnad.

"Future buildings should act like trees

The goal is to learn from nature, which knows nothing about waste of resources. Buildings should make a positive contribution to the environment instead of burdening it. Like trees, future buildings will produce oxygen, clean the air, collect rainwater and support the biodiversity and even produce energy instead of consume it."
 
Concrete made from recycled materials (e.g., fly ash, blast furnace slag) had the second largest share of green building materials demand in 2008, accounting for over 15 percent of the market total. Demand for concrete made from recycled materials is forecast to grow 8.4 percent per year to $14.3 billion in 2013, accounting for an increasing share of total concrete used.

Det gör väl en betonggrund lite bättre ekologiskt....

http://www.practicaleco.com/2009/03...s-forecast-to-grow-to-80-billion-by-2013.html
 
F
snuttensnatten skrev:
där stål är det bästa av metallerna att utvinna igen med nästan 100 % återvinning.
Kan du utveckla det lite, vanlig simpel ROST kostar miljarders miljarder varje år och det är knappast 100% återvinning....
 
av den rapport jag läste från karlssons hus rapport om bästa ämnen för återvinning samt ekologiska material så var stål det material som lättast gick att återvinna med så gott som 100 % medan ex koppar var 50 %..jag lovar att den dagen jag får syn på rapporten igen ska jag länka det hit..har inte tid just nu..
 
Gjutning av platta i högpresterande Airstone betong med vattenburen värme. Isolering i Perlite, en expanderad sten/glasart alternativt helgjuten Airstone CLC betong plus Foamglas, helt fri från farliga fibrer, mögel och svamp. Ej frigolit/cellplast. Absolut tät gjutteknik betyder 100 % isolering mot radon, till skillnad från grunder med cellplastplattor under. Formning av platta med Airstone lättklinkerbalkar. Grunden har således inga köldbryggor. Radonventilation läggs in under plattan.

http://airstone.se/teknisk_beskrivning/index.shtml

Dennan variant av betong så blåser de in luft i betongen som även det reducerar mängden behövd betong..är lite intressant jämfört med de andra modellerna av grunder man läst om..är det någon som känner till den här metoden?
 
Aluminium är det material som det lönar sig mest att återvinna, så när värmeljuset brunnit ut ska den tomma aluminiumbehållaren läggas i metallåtervinningen. Solklart. Kruxet är att den lilla stålplattan som veken sitter fast i måste lossas först. Plattan läggs också i metallåtervinningen, men alltså separerad från behållaren. Metallsorteringen görs nämligen med magnet och eftersom stål är magnetiskt så följer aluminiumkoppen med om den lilla stålplattan sitter kvar. Och eftersom aluminium smälter vid en lägre temperatur än stål så brinner det upp och går till spillo.

Men det var just det magnetiska som var orsaken till effekten minns jag..
 
F
snuttensnatten skrev:
Aluminium är det material som det lönar sig mest att återvinna, så när värmeljuset brunnit ut ska den tomma aluminiumbehållaren läggas i metallåtervinningen. Solklart. Kruxet är att den lilla stålplattan som veken sitter fast i måste lossas först. Plattan läggs också i metallåtervinningen, men alltså separerad från behållaren. Metallsorteringen görs nämligen med magnet och eftersom stål är magnetiskt så följer aluminiumkoppen med om den lilla stålplattan sitter kvar. Och eftersom aluminium smälter vid en lägre temperatur än stål så brinner det upp och går till spillo.

Men det var just det magnetiska som var orsaken till effekten minns jag..

??

Hur skall du ha det, för två inlägg sen så var stål den bästa metallen för återvinning?
 
F
snuttensnatten skrev:
Gjutning av platta i högpresterande Airstone betong med vattenburen värme. Isolering i Perlite, en expanderad sten/glasart alternativt helgjuten Airstone CLC betong plus Foamglas, helt fri från farliga fibrer, mögel och svamp. Ej frigolit/cellplast. Absolut tät gjutteknik betyder 100 % isolering mot radon, till skillnad från grunder med cellplastplattor under. Formning av platta med Airstone lättklinkerbalkar. Grunden har således inga köldbryggor. Radonventilation läggs in under plattan.

[länk]

Dennan variant av betong så blåser de in luft i betongen som även det reducerar mängden behövd betong..är lite intressant jämfört med de andra modellerna av grunder man läst om..är det någon som känner till den här metoden?
# En tät gjutteknik för att reducera radon kan man mycket väl ha även om man har EPS som isolering eller

# Radon letar sig ofta in vid rörgenomföringar så tät betong betyder inte allt om man inte skall hämta vatten i en hink och skita i en påse....

# Blåsa in lyft i betongen, visst men jag tror inte på ingjuten golvvärme då. Mikroluftbubblorna borde bidra med en hel del isolering, inte bra för golvvärmen. Jämför men EPS-betong. Tror fö inte alls på ingjuten golvärme, för mycket hysteres för att snabbt utnyttja alternativa värmekällor. Bättre att värmelagra i en acctank och en snabbreglerad golvvärme tror jag.
 
För min del är inte återvinning något jag har åsikt om aluminium men vad jag minns av rapporten för vad som sker på återvinningscentralerna så var stål bäst pga av magnetismen gör det lätt att återvinna och övriga metaller var i häraden 50 % återvinningsbart men det kan ju förbättras i en allt mer kunnig återvinning i samhället och vi i sverige är ju rent sagt bättre på detta än i många andra länder

Själv använder jag inte längre dessa ljus men när jag gjorde det så lovar jag att jag inte separarerade stålet från aluminiumet..det blev helt uppbränt för egen räkning med inget kvar alls i återvinningen för alumiumet. Så klart det måste prioriteras för att inte "råka" ut för ovanstående händelse än mer som tillsammans med stål. Skillnaden mellan 100 % och 0 % är rätt stor för metall som lämnas in om det inte är lätt att åtskilja från övrigt så som med stålet så lär risken bli större för sämre utfall i statistiken.
 
Redigerat:
Tyckte det var oerhört märkligt att luftbetong kunde användas i så hög procentuell grad ev även i husgrunder då väl dess stadga borde försämras men helt klart blir ju u-värdet på betongdelen av grunden betydligt bättre.

Men talade om vattentät grund med en tidigare betongare i förra veckan som hävdar att det är den bästa sortens betong att använda idag och jag gillar just att risken för fukt i grunden kanske kan reduceras helt då det ju t o m går att använda det till akvarier. Är det någon som vet hur det är med den biten för fuktförebyggande är a och o. Gillar därför hellre att arbeta med luft än vatten då faktiskt 80 % mer infektionsrisk med vatten medan endast 20 % med luft.

Värme är effektivast inbyggt i en vägg då blir inget läckage alls till marken men väl kanske mer upp i taket vilket ju är skälet till golvvärme att värmen sprids redan nere vid fötterna. Men en lätt konstruktion som skal med en tung inre stomme i väggar tror jag är en bra ide kombinerat med FTX som lagrar en del av den återvunna luften.
 
Värmekonduktivitet [W/mK]: 100 mm 1,7


Det är rätt mycket och med en grund som jag tänkt mig med endast 200 mm isolering av XPS alt skumglas det som krävs så slår siffran ovanför rätt kraftigt i så fall med bättre världen..för att bli godkänd t ex enligt alternativregeln.

Vet ngn vad det är för andra varianter med mer "isoleringsvärde" på grunder då jag ser detta som schablonen på en standardgrund då tydligen även planerat betong/skumglas produkter är på lut hos Hasopor och cellplastbetong finns och ja även s k Air Crete..
 
snuttensnatten skrev:
Gjutning av platta i högpresterande Airstone betong med vattenburen värme. Isolering i Perlite, en expanderad sten/glasart alternativt helgjuten Airstone CLC betong plus Foamglas, helt fri från farliga fibrer, mögel och svamp. Ej frigolit/cellplast. Absolut tät gjutteknik betyder 100 % isolering mot radon, till skillnad från grunder med cellplastplattor under. Formning av platta med Airstone lättklinkerbalkar. Grunden har således inga köldbryggor. Radonventilation läggs in under plattan.

[länk]

Dennan variant av betong så blåser de in luft i betongen som även det reducerar mängden behövd betong..är lite intressant jämfört med de andra modellerna av grunder man läst om..är det någon som känner till den här metoden?
Airstone (eller Megaroc som de tidigare kallade sig) använder sig av Aeroc lättbetong (se http://aeroc.se/index.php?page=737&lang=swe&cnt=Om_materialet). Materialet är i och för sig OK men entreprenören kan inte rekommenderas.
 
Varför bygger du inte en traditionell grund om du nu ska ha ett traditionellt hus? Torpargrund av granitblock, eller plintar av sten. Ett timmerhus har ganska små krav vad gäller differenssättningar. Eller är det bottenlöst lersmack där du ska bygga? Skåne har ofta väldigt bra lera till skillnad från t.ex. Mälardalen. Det gick faktiskt att bygga hus innan betong blev billigt...
 
Jag kom att tänka på ett miljöhus i england där arkitekten förespråkade limeground - dvs kalk...det blev lite fel i processen men det kanske var att det berodde på okunskap att bygga som så av byggarna för det strulade rejält och arkitekten fick sparken som del i projektutförandet. Granddesign några år gammalt för den som söker.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.