Hej alla erfarna byggare

Vi har köpt en tomt att bygga sommarstuga på. Vi gillar ett hus i området och tog kontakt med arkitekten.Vi vill inte bygga det huset nu, utan vill bygga en gäststuga att bo i först.Inget pre-fab utan riktigt schysst, men small scale. Vi vill planera hela tomten för huvudbyggnat och gäststuga.

Jag har gjort ett ungefärligt förslag på husplacering på tomten och en planritning för en enkel gäststuga på 42 kvadrat med rumsindelning som jag skickade till arkitekten.

Baserat på det så fick jag en offert med maxtid för de olika momenten enligt:
skiss (disposition, planlösning, fasader) 40 timmar
bygglovsritning (inkl allt som behövs) 40 timmar
bygg/konstruktionsritning gäststuga 40 timmar
bygg/konstruktionsritning huvudbyggnad 15 timmar (viss modifikation från befintligt)
totalt 135 timmar



Jag, som inte har någon erfarenhet, tänkte så här:

skiss (disposition, planlösning, fasader) 8 timmar (baserat på mitt förslag)
bygglovsritning (inkl allt som behövs) 16 timmar (för gäststuga)
bygg/konstruktionsritning gäststuga 24 timmar (hur svårt kan det va'?)
bygg/konstruktionsritning huvudbyggnad 8 timmar (huset finns ju redan!)
totalt 56 timmar

Vem har rätt?! Kom igen och såga mig om jag inte har koll, eller såga arkitekten om jag blir blåst! Jag vill jättegärna höra era erfarenheter om hur lång tid de olika momenten kan ta... jag har kontakt med en annan arkitekt också, men vi gillar ju huvudbyggnaden som den här redan har ritat...

//Björn
 
hej!

den första frågan jag ställer mig är om du verkligen vill lägga ca 500 tkr eller mer på en gäststuga och hur mycket du får bygga på tomten med tanke på att du ska få plats med en huvudbyggnad. när sommarstugan är klar kommer 40 kvm för gäststuga antagligen kännas som väldigt mycket....

ang timmar så ska du använda arkitekten till det han/hon är bra på. att skissa och komma med bra lösningar. det är i skissfasen man kontrollerar den största delen av kostnaden så genom att lägga extra tid här till att ta fram kompakta lösningar så att du inte bygger onödigt stort osv.

vill du bygga din egen skiss kan du lika gärna rita bygglovshandlingarna själv med papper och penna och ge dem till en snickare som sen bygger.

Du verkar dock vara ute efter något av högre kvalitet så jag tycker inte du ska tumma för mycket på arkitekens skiss-tid eller på tiden för att ta fram konstruktionsritningar.

generellt kan man säga att bygglovet är det som tar minst tid och arkitektens uppskattning är grovt i överkant. om han gör ordentliga skisser tar bygglovet bara en arbetsdag.
Skisserna måste ändå vara exakta för att man ska kunna se att allt hänger ihop och fungerar och innehålla både plan, sektion och fasad.
Bygglovet handlar mest om att göra en formell presentation av materialet, på det sätt som stadsbyggnadskontoret vill ha det för att kunna göra sin bedömning(rätt skala, rätt måttsättning etc). Byggnaden måste ju ritas från början så att detaljplanen följs och det är ju inget man efterkonstruerar.

konstruktionsritningar kan ta hur mycket eller lite tid som helst, en snickare kan bygga din stuga direkt på bygglovshandlingarna med lite kompletterande måttsättning men vill du ha ett snyggt utryck på huset med vettiga detaljlösningar så tar det såklart lite tid. Enligt mig är denna fasen helt enkelt till för att säkra att huset blir konsekvent utfört och att man får den stil på det som man vill ha, två hus med samma bygglovshandlingar kan bli helt olika beroende på hur detaljutförandet sker.

du väljer ju själv hur mycket tid och pengar du vill att arkitekten lägger ner på ditt hus och vill du att arkitekten skissar åtta timmar så kan han ju göra det, men då får du ju också nöja dig med de lösningar han hinner ta fram.
På vårt kontor brukar vi ta väldigt många vändor och rita om hela projektet ett antal gånger innan vi är nöjda med vad vi har gjort.

men något sånt här kanske:
skiss 24h
bygglov 8h
bygg/konstruktion gäststuga 40h (kan bantas till 4h tilfixande av bygglovet om du hellre lämnar hela det kreativa ansvaret för utförandet till byggare-bob)
bygg/konstruktion huvudbyggnad 10h

totalt: 46-82 h (ca 35-60 000 kr) dvs att hela arkitektarbetet kostar bra mycket mindre än tex köket kommer att göra
 
Hej Simon,

Hmm, tack för bra synpunker.

Jag får bygga totalt 250 kvadrat. Jag tror som du att vi kommer vara nöjda med gäststugan under överskådlig framtid. Om världen håller samman och det är lite medvind så kan det bli en huvudbyggnad när barnen når tonåren (om 6-7 år), annars kanske det får vänta ytterligare lite. Men... vi orkar inte med en "riktig" huvudbyggnad ekonomiskt just nu eftersom vi precis bytt permanentboende, och 40 kvadrat räcker inte när det blir dags att pensionera sig. Alltså blir det "begin with the end in mind". Tomten ligger i mina barndomstrakter, så jag känner mig ovanligt långsiktig :)

Jag tar med mig ditt råd att använda arkitekten till vad dom är bra på. Om arkitekten håller med om min tanke runt husplacering så blir planlösningen ganska given, men fönsterplacering, fasad, detaljlösningar och husets uttryck, för att dels vara snyggt i sig själv och dels passa mot framtida huvudbyggnad, är sånt som en glad amatör lätt kan ångra att man inte tog hjälp till kan jag tänka... som du säger, gäststugan kommer nog duga som huvudstuga ett tag så den vill jag trivas med.

Jag ska nog tänka som så att om arkitekten hittar en intressant ide så ska det finnas utrymme för mer tid på skissandet.

När det gäller konstruktionsritning så... det känns som att du säger att att stilful kreativitet kanske inte är byggare-bobs starka sida. Jag köper det. Jag har inte hittat honom än, men chanserna är kanske större att han kommer heta byggare-boris... :)

tackar
Björn
 
Tycker själv det är ointressant hur lång tid varje del tar, är helt omöjligt att uppskatta, är så olika från arkitekt till arkitekt. Däremot är den totala kostnaden intressant. Jag har hört alltifrån 5000kr till 150 000kr för A-ritningar på villor. Jag tycker som någon tidigare nämnde att tidsåtgången ser väldigt skev ut.

Kan du inte rita upp det som du vill ha det själv och sedan ta hjälp med att färdigställa ritningarna från någon kunnig? bör spara dig väldigt mycket pengar.
 
det är väl högintressant hur lång tid varje del tar. det är ju tiden och och lösningarna du betalar för.

Tidsåtgången är inte så skev som det kan verka. Det handlar helt enkelt om att för 150 000 kr får du a-ritningar på en helt annan nivå än för 5000kr. Från ett totalt genomritat hus med alla detaljer genomtänkta för att skapa en helhet, till en måttsatt plan och att halva det kreativa arbetet lämnas åt snickaren.

Frågan är vad man är intresserad av.

Kostnaden för arkitekt är ändå bara en bråkdel, kanske 5-10% av den totala kostnaden. Och det är hur man prioriterar i det absolut tidigaste skedet som sätter tonen och inramningen för hur man kommer att leva i sitt hus de kanske närmsta 20 eller 50 åren. Spara pengar kan man göra på många sätt när man bygger hus, (mindre yta är det bästa sättet, och en bra arkitekt kan effektivisera och få plats med samma saker på en betydligt mindre yta än de flesta lekmän), men tycker inte att man någonsin ska spara pengarna på en proffesionell design. Lika lite som jag skulle företräda mig själv i domstol istället för skaffa advokat för att spara lite pengar.
 
hej,

Delarna är ju intressant för att förstå vad som driver kostnad och för min diskussion med (och förtroende för) arkitekten.
- Jag förstår att skiss-tid kan bli i princip vad som helst
- Jag förstår att bygglov borde vara ganska standard och jag tycker min arkitekt verkar tagit i lite...
- Jag förstår att konstruktion beror på noggranhet, men om det skall vara noggrannt och jag vill att gäststugan snyggt skall matcha huvudbyggnad och vara praktisk så verkar det som att 40 timmar är rimligt..? Eller?

Sen kan jag bestämma om jag vill spara lite och istället stolt visa på hemmadesignade lösningar!
 
simon_isacsson skrev:
Spara pengar kan man göra på många sätt när man bygger hus, (mindre yta är det bästa sättet, och en bra arkitekt kan effektivisera och få plats med samma saker på en betydligt mindre yta än de flesta lekmän), men tycker inte att man någonsin ska spara pengarna på en proffesionell design. Lika lite som jag skulle företräda mig själv i domstol istället för skaffa advokat för att spara lite pengar.
Håller helt med om att det kan vara värt att ta hjälp av ett proffs för vissa delar i bygget, men frågan är till vilken kostnad i förhållande till nyttan beroende på vad man kan göra själv eller få hjälp från annat håll. Om jag inte missförstått dig så är du arkitekt, så jag förstår din hållning, men att jämföra att designa eller att bygga ett hus själv jämfört med att ta in arkitekter och hantverkare med att företräda sig själv i en rättsprocess tycker jag är lite skevt.
 
simon_isacsson skrev:
det är väl högintressant hur lång tid varje del tar. det är ju tiden och och lösningarna du betalar för.

Tidsåtgången är inte så skev som det kan verka. Det handlar helt enkelt om att för 150 000 kr får du a-ritningar på en helt annan nivå än för 5000kr. Från ett totalt genomritat hus med alla detaljer genomtänkta för att skapa en helhet, till en måttsatt plan och att halva det kreativa arbetet lämnas åt snickaren.

Frågan är vad man är intresserad av.

Kostnaden för arkitekt är ändå bara en bråkdel, kanske 5-10% av den totala kostnaden. Och det är hur man prioriterar i det absolut tidigaste skedet som sätter tonen och inramningen för hur man kommer att leva i sitt hus de kanske närmsta 20 eller 50 åren. Spara pengar kan man göra på många sätt när man bygger hus, (mindre yta är det bästa sättet, och en bra arkitekt kan effektivisera och få plats med samma saker på en betydligt mindre yta än de flesta lekmän), men tycker inte att man någonsin ska spara pengarna på en proffesionell design. Lika lite som jag skulle företräda mig själv i domstol istället för skaffa advokat för att spara lite pengar.
Tidsåtgången är helt olika beroende på vilken arkitekt man anställer. Jag vet av egen erfarenhet att arkitekter som kostar 600kr/h kan vara mycket dyrare än de som tar 1200kr/h. Vi har många olika avtal med arkitektkonsulter med väldigt olika resultat.
 
mr_bygg skrev:
Om jag inte missförstått dig så är du arkitekt, så jag förstår din hållning, men att jämföra att designa eller att bygga ett hus själv jämfört med att ta in arkitekter och hantverkare med att företräda sig själv i en rättsprocess tycker jag är lite skevt.
jo, jag är arkitekt, det stämmer. Men sen vet jag inte varför det är så skevt. dels är det lika lång utbildning för en arkitekt som för en jurist, men det har väl kanske inte så mycket med saken att göra. Skillnaden är väl att det går att rita sitt eget hus (det kan bli både bra och dåligt, men det går, till skillnad från att operera sig själv).

Det jag vill peka på är i alla fall att det är stor skillnad på hemmabyggare och proffs och det som stör mig är att många verkar tro att bara för att man kan dra ett streck på ett papper så kan man lika gärna rita sitt hus själv för att spara pengar. Att det arkitekter ägnar sig åt mest är en fråga om tycke och smak och inte om kvalitet i största allmänhet.
Personligen tycker jag att man alltid skall anlita yrkesmän om man inte gör det bättre själv. Och det är väl kanske där haken finns. Svenska arkitekter är en ganska ojämn skara i fråga om kompetens, kreativitet och proffessionalism, och i vissa fall jag har sett går det på ett ut att rita själv ifråga om slutresultat.
Men att däremot anlita en kompetent och engagerad arkitekt lönar sig alltid.

Angående tidsåtgång mm så är det som i alla branscher att en del dumpar priser och jobbar fler timmar samt att en del är ganska billiga men dåliga. Det är däremot inte hela sanningen och jag kan bara jämföra med kontoret jag jobbar på, som är billigare än bra många andra stockholmskontor, men anses vara ett av sveriges bättre.
 
Hemmakatten
jag tycker att er idé att bygga ett litet hus nu men samtidigt ha i åtanke ett större kommande hus är mycket bra. Så borde fler göra.

Att anlita arkitekt ser jag som självklart vid sådana här byggen. Dels kommer ni att få ett hus utöver det vanliga, mycket funktion på liten yta, estetiskt tilltalande och rätt läge på tomten både vad gäller sol, vind och utsikt men också med tanke på kommande hus.

Vi har tagit hjälp av arkitekter vid två tillfällen. Nu senast med vårt nya bostadshus och bastu/gäststuga. Huset är mycket, mycket mindre än tidigare hus. Trots det upplever vi att vi fått ett hus som passar oss perfekt.

För oss var samarbetet mycket tätt med arkitekterna. Varenda liten detalj är genomgången, allt ifrån infästning runt fönster till färg på golv och väggar. Hela inredningen är ritad just för oss. Belysningsplan,inne och ute, köksinredning, förvaring, uteplatser mm. Vårt arkitektarvode får nog räknas som högt med tanke på hur mycket folk här på byggahus tycker det är rimligt att betala. Men oj,vilket fantastiskt hus vi fått. Skulle aldrig komma på tanken att rita själv,men om vi hade gjort det skulle det garanterat inte bli mycket bättre än de sämst planerade och fula hus man kan hitta hos hustillverkarna. Dessutom får man tänka på att ett väl arbetat, vackert hus definitivt ökar marknadsvärdet.

Ju mindre hus man bygger, desto viktigare att anlita arkitekt för att få full valuta på varje kvadratmeter.
 
Redigerat:
Vet ej om jag håller med har nämligen ritat själv med med kompakt planlösning än de flesta hus jag sett med layouter och jag har tittat kan jag lova dessutom har jag haft en fascination för planlösningar av alla hus mina föräldrar byggt genom åren ända sedan barnsben stirrande i planlösningar.

81 kvm invändigt med 3 sovrum med 2 på 9 kvm och 1 på ca 15 kvm med grovkök i kombination med badrum samt hall. Det finns inga korridorer alls. Det är ett tänkt fritidshus. Men när jag ser lösningarna på badrum som ska vara stora och flotta så tänker jag bara usch för jag har 2 sådana hemma + grovkök och det är så trist att städa för stor yta. Badrummet är handikappsanpassat men även med funktioner att det lätt ska fungera för barns blöjbyte likväl. En funktion som borde ses som likväl nödvändig i ett standardhus liksom handikappsanpassat. Dessutom får en centraldammsugare med slang och allt vad städ plats i badrummet. Nu kommer jag få världens mest lättstädade hus med plats för allt ändå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.