Hej på er,

Kollar på hus här i stockholm och har hittat ett vi är sugna på.
Stort och i souterrängplan, källare med EW-grund. Besiktning visar på fukt och hela källaren måste totalrenoveras, invändigt och utvändigt.

Alltså invändigt: ta bort väggar för att undersöka om reglar måste bytas ut och om så är fallet byta till stålreglar. Ny isolering samt nya väggar.
Golvet måste också tas bort (betongplatta) och reglar måste göras om, eventuellt byta till ventilationskonstruktion.

Utvändigt: Dränera med allt vad det innebär samt isolera utsidan.

Är det någon som har erfarenhet av detta.
Vi vet redan att det är ett stort och omfattande jobb, att det kommer att bli dyrt osv. Välkomnar självklart alla förslag, hjälp vi kan få men vi vet att detta inte låter så bra, att många direkt skulle säga "köp inte". Finns det någon som har något annat att säga?

Jag vill helt enkelt bara få kontakt med er som gett er in i samma process, har erfarenhet, hur mycket man får räkna med att det kostar mm. huset är på drygt 200kvm.

SNÄLLA SNÄLLA hjälp!
 
Jag har också hus med ew-grund, eller ew-element som vår besiktningsman kallade det. En sak som jag konstaterat, men som jag tyvärr inte hittat någon lösning på, är hur man skall åtgärda det ingjutna reglarna om man får problem med dessa.

För vår del rör det sig om väggelementen som har ingjutna reglar, där reglarna dels är ingjutna i betongen (någon cm) och dels ingjutna i betongplattan (drygt 10 cm). Skulle man får problem med reglarna så är de ju inte bara att ta bort eftersom de är en del av den bärande konstruktionen som både står emot marktrycket utifrån samt övervåningen.

Det går säkerligen att ventilera ut den dåliga luften, men jag tycker att det skulle kännas olustigt att bo i ett hus med konstaterad mögel.
 
Jag har ingen aning om detta hus har ingjutna reglar, men vad jag har läst så är det den värsta konstruktionen. Läste i en tråd på ett annat forum att dom hade måsta "lyfta" huset för att åtgärda det. Låter inte jätteroligt!
Det kanske får bli avgörande i vår process, om det är ingjutna reglar så blir det inget husköp helt enkelt.

Har du någon som helst aning om vad man ska räkna med för kostnad på allt detta?
 
Utan att egentligen ha en aning om vad som måste göras, så skulle jag gissa nånstans mellan 200.000 - 500.000 för att åtgärda reglarna
 
Hej!

Vad kul att ni hittat ett hus!
Vi var i exakt samma sits för 9 månader sen med vårt sutteränghus på 200kvm. Så jag har nog en del information att tillföra.

Något som du först måste avgöra är om det verkligen är EW-element och ingjutna reglar. Mäklarna misstolkar detta rätt ofta och tror att det är så bara för att det ligger ingjutna golvreglar.

Vi hade ingenjörer, tekniker och besiktningsmän här på plats innan vi slog till. Och de konstaterade att vi hade ingjutna reglar både i golv och väggar.
Detta gav ju oss självklart ett bra förhandlingsläge då i princip hela nedanvåningen fick tömmas och uppdateras.
400 000:- under utgångspriset slutade vi på.

Eftersom vi bara är två personer tänkte vi bo på ovanvåningen medans allt fixas på nedanvåningen.
Och som allmänt händig tänkte jag försöka göra det mesta själv. Vi fick offert på 200 000 för att fixa det. Men då ingick inga ytskikt, rivning eller återuppbyggnad. Bara bortagna reglar.

Satte fram ett flak öl, tog hem mina biffigaste polare och körde igång. Hela nedanvåningen tömdes på en helg.
Tanken var sen att vi skulle lägga in nivellgolv. Men nej, vi kände för att göra det riktigt. Så nu har vi bilat upp alla golv, lagt makadam och sen isodrän med armeringsjärn samt golvvärme. Gjutningen påbörjas i nästa vecka.

Gällande de reglar i väggarna så tog vi en åt gången. Detta gjordes tillsammans med snickare.
Vi knackade ur cirka 50 cm upp på väggen, kapade ur regeln och ersatte med en ny stålregel. Sen gjöt vi igen hålet för att sen ta nästa.
Viktigt här är att man i framtiden inte stänger in fukten i väggen. Därför slipade vi väggarna helt rena och målade med silikatfärg.

Samtidigt har vi också dränerat och isolerat från utsidan.

Hoppas mitt svar kan vara till någon hjälp!
Jag hade gjort affär OM ni kan bo i ett renoveringsobjekt framöver, OM ni får huset till rätt pris samt att OM ni är beredda på att jobba lite.

Lycka till! :)
 
paddeman -
Vad hade ni för dimension på väggreglarna som ni sågade av?
Var dessa ingjutna i väggen(djup) och plattan(djup)?
Gjordes det några hållfasthetsberäkningar när konstruktionen ändrades?
Vad för typ av stålregel använde ni?
Största respekt för att ni orkade ta er an ett sådant projekt!

Våra reglar är 160x50mm och nergjutna ca 100 mm i betongplattan. De vi har pratat med har inte kunnat ge oss åtgärdsförslag som skulle kunna ersätta dessa reglar. Då de både bär upp ovanliggande konstruktion samt står emot marktryck utifrån. Just att dom är nergjutna tillför väl styrka till konstruktionen?
 
Hej
Hur blev det med grunden, backade du i affären, eller? Jag har nyss gett mig in i ytterväggen i källaren på en sk EW grund. Det visade sig att det inte alls var ingjutna reglar, utan de var fasgjutna på ytan och funkade bara som spireglar för väggskivorna, de är ca 30x45mm, fästade i gjutformen med spik. Det som bär huset är betongbalkar som ingår i ytterväggskonstruktionen. Reglarna är inte tryckimpade, utan vanligt virke och har lite mögel på sidan mot betongen, och det är därifrån lukten kommer. För att få bort reglarna är det bara att klappa till ordentligt på dem så lossar de från betongen och sen bara med kofoten. Sen får man regla om med stålregel för väggskivorna.
Inget kompliserat jobb, men tråkigt. Det får nog stå och lufta ur ett tag innan man spikar igen, funderar på en ozon behandling före, vet ej om det funkar men ska prova.
Hälsn Harry
 
HEj,

Har också tittat på ett hus med trolig EW-grund. Besiktningsmannen kunde ej säga säkert utan tyckte vi skulle utreda vidare isf.

Har fått ritningar, teknisk beskrivning osv. Men kan ej se om det finns reglar ingjutna i plattan. Finns några tips hur man kan se detta utan att ta sig in i väggen och kika? :)

Någon nämnde att det kunde vara en annan konstruktion än EW-grund - har ni några förslag på vad det annars kan vara? Huset är ett hjältevadshus från -78. Ett plan med källare. Källargrunden ser ut att vara av elementblock av EW-karaktär. Inomhus är det uppreglat innerväggar. Det ser ut att finnas en hjärtvägg i betong genom huset efter att ha tittat på bilder hos kommunen. På en av bilderna är plattan på plats tillsammans med elementgrunden. Grunden är uppstöttat av reglar som står lutade mot elementblocken. Det går dock inte att se att det finns några nergjutna reglar på bilden - har ni några förslag på vad det kan innebära?

Vi hittade även en uppgift om att det skulle vara stålrör som stöttade upp grunden, men alla vi talat med säger att om det är EW-grund är det nergjutna reglar av trä. Har ni varit med om något annat t.ex. stålrör eller visar beskrivningen fel?

Måste bestämma oss snart, har betalat handpenning och är minst sagt oroliga då vi inte vet hur det står till med huset och ev. renoveringar/byten av reglar blir minst sagt jättedyrt (hundratusentalskronor).

Tacksam för svar!

/Anna
 
G
Fördjupad besiktning där man öppnar upp en vägg i källaren kanske vore nått. Kan räcka med att bara borra upp hål med dosfräsen på lämpligt ställe. På eller direkt bredvid en regel. Kanske finns något pannrum, förråd eller liknande utrymme där ett titthål inte förstör så mycket. Om inte så kan ett dosfräshål lätt täckas med ett doslock.
 
Hej och tack för ditt svar! :D

I tvättstugan finns ett hål redan ca 5*5 cm som är upptaget för att titta på vid förra försäljningen för 9 år sedan. Har själv sniffat i detta men har inte kunnat "se" något då det ligger isolering inne i väggen.

Ska det gå att se i ett sådant litet hål om det är bjälkar fastgjutna i plattan? För man "kommer ju inte in med huvudet" och vi har själva inga kameror som vi kan vinkla in där om du förstår vad jag menar. Har du några tips vad man ska försöka titta efter i det "lilla hålet"?

Andra förslaget är precis som du säger att försöka få tillstånd att ta upp en vägg i källaren, varpå det inte lär bli några problem att se vad som finns bakom. Det blir dock att skaffa en nya spånskiva och lite tapeter, men det kanske är vad som behövs i såna fall!?

Mer tips på hur en okunnig stackare ser i väggen om reglarna är fastgjutna mottages tacksamt! :)
 
G
Ligger tvättstugan i källaren?
Titthålet måste ju tas just ovanför källargolvet, och så att man ser en regel. Regeln hittar man med knackningar, regelfinnare, eller magnet (som suger fast i skruvar o spikar). Det är längst ned närmast plattan det först blir fuktskadat om det är ingjutna reglar. Isolering får man peta bort så gått det går. Beroende på hur marken och dräneringen utanför är så kan ju vissa väggar vara mera utsatta. Men kan ju ha klarat sig bra också.
 
Hej igen,

Tvättstugan ligger i källaren. :)

Har fått hjälp att tyda ritningarna och det ska enligt dem framgå att det inte är en EW-grund utan källarytterväggarna av betongelement har tydligen levererats av Forsell Konststen AB.
Det som går att se är att det är 6 cm betong samt på 120 cm avstånd betongförstärkning (tjockare) och där är en träläkt monterad och invändigt är det en 12 mm spånskiva med bakomliggande fuktskydd av plastfolie. Isolering i väggen 200 mm enligt ritning.

Betongväggarna står direkt på betongplattan och är tydligen fastsatta med vinkeljärn och bult.
Det verkar inte finnas några ingjutna reglar utan endast en läkt för att fästa spånskivan i.

Vi var där ikväll och fick lov att borra upp lite inspektionshål. Vi tog bort en bit av väggen (några decimeter) strax under golvlisten. På ytterväggsdelen på husets kortsida kunde vi när vi kikade in kunde vi se två reglar. Den regel som fanns precis i mitten av husets kortsida verkade vara nergjuten i betongen (!?). Den andra regeln som var på samma vägg var dock inte nergjuten - vilket verkar stämma överens med ritningarna och beskrivningarna vi fått av dem (se ovan).

Frågan är dock varför det finns en mittenregel som är nergjuten. Själva regeln var en bit från själva elementblocken, så den kan inte ha som funktion att stötta upp dessa. Dessutom är det ju vinkeljärnen och bulten som "stöttar upp elementen" mot trycket utifrån. Den regeln som var nergjuten var fuktig och då den verkar finnas precis i skarven mellan två av dessa elementblock. Den var lite mjuk i ytterskicktet men verkar ej vara "helt angripen".

Är det någon som varit med om en liknande konstruktion där det finns någon regel som är nergjuten när det ej är EW-grund. :cool:
 
G
Lät ju inte så bra att den var fuktig. Även om den nu eventuellt inte är bärande, så som reglarna i en "riktig" EW-grund är så bör det ju åtgärdas. Omdränering o ordentlig tillläggsisolering för att flytta ut daggpunkten. Kanske även riva ytskiktet så man kommer åt att byta ut de skadade reglarna. Om nu inte en utvändig åtgärd löser fukten.

Men jag är bara lekman så ta det jag skrivit med en nypa salt. Kan nog vara bra med en duktig besiktningsman. Om ni nu trotts detta fullföljer köpet så är det nog lättare att pruta om ni har ett oberoende utlåtande.
 
Hej igen,

Tvättstugan ligger i källaren. :)

Har fått hjälp att tyda ritningarna och det ska enligt dem framgå att det inte är en EW-grund utan källarytterväggarna av betongelement har tydligen levererats av Forsell Konststen AB.
Det som går att se är att det är 6 cm betong samt på 120 cm avstånd betongförstärkning (tjockare) och där är en träläkt monterad och invändigt är det en 12 mm spånskiva med bakomliggande fuktskydd av plastfolie. Isolering i väggen 200 mm enligt ritning.

Betongväggarna står direkt på betongplattan och är tydligen fastsatta med vinkeljärn och bult.
Det verkar inte finnas några ingjutna reglar utan endast en läkt för att fästa spånskivan i.

Vi var där ikväll och fick lov att borra upp lite inspektionshål. Vi tog bort en bit av väggen (några decimeter) strax under golvlisten. På ytterväggsdelen på husets kortsida kunde vi när vi kikade in kunde vi se två reglar. Den regel som fanns precis i mitten av husets kortsida verkade vara nergjuten i betongen (!?). Den andra regeln som var på samma vägg var dock inte nergjuten - vilket verkar stämma överens med ritningarna och beskrivningarna vi fått av dem (se ovan).

Frågan är dock varför det finns en mittenregel som är nergjuten. Själva regeln var en bit från själva elementblocken, så den kan inte ha som funktion att stötta upp dessa. Dessutom är det ju vinkeljärnen och bulten som "stöttar upp elementen" mot trycket utifrån. Den regeln som var nergjuten var fuktig och då den verkar finnas precis i skarven mellan två av dessa elementblock. Den var lite mjuk i ytterskicktet men verkar ej vara "helt angripen".

Är det någon som varit med om en liknande konstruktion där det finns någon regel som är nergjuten när det ej är EW-grund. :cool:
 
Eller vet någon kostnadsbilden för att byta EN regel, den enda som var nergjuten? (y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.