Hjälp!

Hur får man bort en envis källarlukt i ett gammalt träskåp. Har testat att rengöra det med såpa och det funkade ett tag men nu är lukten tillbaka.

Tips?
 
Klorin kanske skulle fungera.
 
Det påstås att små skålar med ättika eller malt kaffe ska suga åt sig doften... Vet att ättika suger åt sig lukten av cigaretter i alla fall, användes i min brors lägenhet som var nikotingul från golv till tak och verkligen stank cigarettrök. Den lukten försvann i alla fall, men jag vet inte om det funkar på källarlukt.

Jag har dock en hel trave med trasmattor som luktar källare, och de ska få hänga på svärmors halvrivna altan och vädra i vinter... De har vädrat hela sommaren, och de vi tvättat luktar fortfarande källare... Någon som har nåt tips på hur man får bort källarlukten ur trasmattorna? Annars slänger jag dom på brasan till våren :(
 
Har också hört talas om att ättika ska fungera på lukt av cigarettrök men det är ju värt att testa på källarlukt också.
Du kanske kan tvätta dina mattor med lite ättika i maskinen...?
 
LillaMini skrev:
Jag har dock en hel trave med trasmattor som luktar källare, och de ska få hänga på svärmors halvrivna altan och vädra i vinter... :(
Låter du mattorna hänga ute hela tiden så blir de aldrig riktig tora beroende på uteluftens fuktighet. Jag skulle prova ha de hängande ute enbart i stark sol och torrt väder ( lite markozon till hjälp ) så kanske blir det bättre resultat.
 
De har inte hängt ute i regnet utan bara när det varit torrt och soligt, och nu ska de få hänga ute på altanen där det är minusgrader... Så det är väldigt låg fuktighet där.

Att köra dem i tvättmaskinen är inget alternativ, för det finns ingenstans att torka dem, och som sagt - de vi tvättat luktar fortfarande källare.
 
LillaMini skrev:
Jag har dock en hel trave med trasmattor som luktar källare, och de ska få hänga på svärmors halvrivna altan och vädra i vinter... De har vädrat hela sommaren, och de vi tvättat luktar fortfarande källare... Någon som har nåt tips på hur man får bort källarlukten ur trasmattorna? Annars slänger jag dom på brasan till våren :(
Tvätta dom i minst 60 grader i maskin så brukar lukt försvinna. (Om dom verkar väldigt sköra använd för säkerhets skull fintvättsprogrammet) Om de fortfarande luktar så kan du ju pröva tvätta ännu varmare. Det värsta som kan hända är att färgerna flyter ihop eller att de upplöses i sina beståndsdelar och du har maskinen full med ludd... Inget av detta är någon katastrof.

PS. du kan aldrig bara vädra bort sådan lukt. Har du ingen tvättmaskin så använd stor balja och häll kokande vatten över mattorna.Om de är smutsiga borsta med rotborste och såpa som man gjorde förr i tiden.
 
Redigerat:
Lavendelpåse finns ju med, inte för att det botar orsaken, men hemtrevliga är dom små påsarna...
 
Vad gäller skåpet håller jag med Anders, lägg något i dem. Den klassiska och även i industriella sammahang vanliga lösningen av dålig doft är att blockera (i detta fall lacka invändigt, mindre lämpligt), eller överrösta med annan doft - bra lösning. Skaffa ett antal passande doftande tvålar el. dyl, så täcker de över doften/symptomen. I bästa fall försvinner källardoften/orsaken med tiden. Om källardoften beror på att skåpet varit i en källare är vistelsen i torr rumsmiljö en lösning i sig, kanske ställer du dörrarna öppna i perioder när det passar så torkar doften ut.
 
LillaMini skrev:
Att köra dem i tvättmaskinen är inget alternativ, för det finns ingenstans att torka dem, och som sagt - de vi tvättat luktar fortfarande källare.
Varför kan de inte torka ute så som de hänger nu? Tvätt torkar även i minusgrader.

Om skåpet: Håller också med om att stoppa in trevliga lukter och vädra mycket. Om det inte går/passar att måla.
 
Angående lukten i skåpet rekommenderar jag liskom någon ovan att du ställer in ett fat eller en liten skål med ättika i några dagar. Alternativt låt skåpet stå öppet så mycket som möjligt och nu inne i värmen kommer mycket av lukten förmodligen försvinna med tiden.
Angående mattorna så är mitt bästa tips att tvätta dem i maskin och även då med ättika. Häll en rejäl skvätt i tvättmedelsfacket och inget tvättmedel. Förutom att effektivt ta bort lukten (som inte kommer kännas helt borta när du tvättat klart och de ännu är blöta) så håller ättikan färgerna intakta. Jag har tidigare tvättat många mattor med vanligt tvättmedel och det är trist när framförallt det röda fäller så man får rosa nyans på hela mattan. Genom att använda ättika händer inte detta! Det fungerar även på andra saker som riskerar att fälla såklart.

Om du har möjlighet att låta dem hänga ute och lufta under tak kan du även torka den där. Som TorpSara skriver så kommer de troka även om det är kallt fast det tar ju längre tid.
 
Hade stark lukt av potatiskällare i ett skåp som förvarats på olämpligt ställe och prövade då att måla det invändigt med träolja. Resultatet blev snarare konservering av den dåliga lukten än minskning. Jag avråder således från den åtgärden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.