Vi har en 1½-plan villa med källare där vi har sovrummen där uppe och badrummet används mycket sparsamt. Toalettbesök nattetid är väl det enda det används till. Handfatet och badkaret används således knappt, bortsett från handtvätt efter toalettbesök.

2-4 gånger per månad luktar det apa på övervåningen och det luktar från badrummet. Spolar jag vatten en stund i handfat och badkar så är det lugnt ett tag igen.

Inbillar mig att det är vattnet i vattenlåset som dunstar (golvvärme) och då luktar det när vattennivån blir för låg.

Finns det nån annan lösning på det än att använda badrummet oftare?

Man känner inte att "nu är det på gång" utan när man kommer upp på kvällen så luktar det även om det inte luktat kvällen före.

Nån med bra tips?
 
S
det är bara att fylla på med vatten i vattenlåsen.
 
Har för mig att det finns någon form av olja som man kan hälla i vattenlås som används sällan. Oljan ska förhindra avdunstning. Tror ändå att man ibland måste fylla på vatten och olja på nytt.
 
mbbohman skrev:
Handfatet och badkaret används således knappt, bortsett från handtvätt efter toalettbesök.
Denna användning borde räcka mer än väl för att hålla vattenlåsen i toa och handfat välfyllda.

mbbohman skrev:
Inbillar mig att det är vattnet i vattenlåset som dunstar (golvvärme) och då luktar det när vattennivån blir för låg.
Ja använder ni inte bad/dusch lär vattnet dunsta i det låset. Att det tar ett par veckor är nog inte orimligt.

mbbohman skrev:
Nån med bra tips?
Nej inga andra än att spola någon liter i bad/dusch kanske en gång i veckan. Du har inga andra vattenlås, exempelvis förberedelse för tvättmaskinsavlopp?
 
Användningen är nog 1, max 2 ggr/vecka.

Nej, inga såna saker. Bara ett "vanligt" kaklat badrum.
 
Väcker en gammal tråd till liv. Men har också någon mystisk lukt på badrummet på övervåningen (1½ hus). Det är svårt att beskriva, men typ tvålaktigt? Lite rengöringsmedel liknande.
Har krupit runt och försökt lukta i golvbrunn, handfat, toa men hittar inget ställe lukten skulle härstamma ifrån. Har även gjort rent golvbrunn utan förbättring. Lukten varierar även från dag till dag men kan inte hitta något samband.Tycker dock det luktar mer nu på vintern när det är kallare (ca 18-19c i badrummet)
Badrummet används inte varje dag men skulle gissa på att det badas 1-2 gånger i veckan, och spolning/handtvättning någon gång per dag.

Det är nyrenoverat för ett par år sedan, plastmatta och plasttapet.

Någon som vet vad det kan bero på?
 
Det är alltid bättre att skapa en egen tråd än att öppna en 7 år gammal tråd, inte minst för att du då blir trådägare. Plus att denna tråd aldrig fick något svar....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.