Har ett problem, har en dusch i ett hörn där det redan finns 3 helkaklade väggar.
Vill ersätta duschdraperiet med en duschvägg med dörr istället. problemet är att jag har en öppning på 1230mm. Såg att ett lokalt byggvaruhus hade ett bra kampanjpris på en vägg som kunde justeras upp till max 1200mm, det saknas alltså 3cm! Kan man lösa detta utan allt för mycket jobb? har också utanpåliggande vattenrör längst ner, annars funderade jag ett tag på att sätta en rad med "stenblock" (osäker på om det heter så). men det blir nog för krångligt med tanke på vattenrören. Någon som har ett bra tips på en annan lösning?
 
Jag har på gång att lösa precis samma problem på en dusch vi har i källaren. Handlade en duschdörr från skånska byggvaror som gick att justera ganska mycket, men i mitt fall är öppningen 10cm för stor. jag tänker bygga ut en klack av samma material som man bygger in badkar med (någon form av komposit med skum i mitten och hård yta). Kakla på den. För att få tillräcklig stabilitet för dörren tänker jag sätta gängad stång inborrad i den "riktiga" väggen, jag tror inte att min låda blir tillräckligt stabil för att bära upp dörren själv.

I mitt fall så är detta husets "3e dusch" så den kommer inte att användas ofta.

I ditt fall närd det är så lite som 30mm, så kanske man kan tänka sig att sätta en stapel med snygga plattor på väggen som utfyllnad, och komma på något snyggt sätt för kanten. Troligen då kanske 2 lager med en tjock platta för att komma upp i 30 mm. Det finns ju även granit skivor som är 30mm att köpa, trots den lilla ytan som i så fall behövs så misstänker jag att granit kan komma att kosta lika mycket som hela duschväggen.
 
Skulle det fungera med någon form av aluminiumprofil som "passbit"?
 
en aluminiumprofil som passbit kanske skulle kunna lösa det...det finns ju profiler till duschväggar/hörn som är förberedda för rörgenomföring...gäller bara att hitta något lämpligt...
 
De mer professionella tillverkarna (IDO, Ifö, Gustavsberg mfl) har alla extra aluminiumprofiler som kan användas både för att förlänga duschväggen och för att lägga utanpåliggande rår igenom.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.