Hej

Har ett hus byggt -71, med stor källare. Källaren har bland annat gästrum, gillestuga och snart hemmabio... ;-). Huset är aldrig omdränerat, och det var innan jag flyttade in prio 1 att göra. Men efter att ha bott ett tag så börjar jag tvivla på behovet. Har iofs en avfuktare som står i tvättstugan (kommer ner till samma luftfuktighet som "ute" med den, och i angränsande rum några % mera). Känner ingen unken doft (inte heller gäster).

Huset är byggt högt, mkt högt på en sand / berg ås, det sluttar åt alla håll. Allt dagvatten leds ner dit det ska och funkar. Inga ytterväggar är påreglade, inga uppreglade golv (nålfilt direkt på betong). Vissa fuktgenomslag upp till 20cm på en vägg, men det beror troligen på plastfärg som släpper..

Nu till frågan, är det möjigt att hyra fuktmätare och på något sätt mäta upp om huset är i behov av dränering? Borde kunna mäta fuktkvoten i betongvägarna, men vilket värde är "normalt" för friska källarväggar? Vill gärna inte dränera om bara för att man i "teorin" ska göra det efter 40år, vill gärna veta om det verkligen behövs göras nu, eller om man kan vänta 10år eller mer.

Har hittat många trådar om dränering, men aldrig där man kan läsa vilken fuktkvot man bör ha i friska väggar.

Hälsningar / Opz99
 
Dränering har man främst för att dränera bort vatten som kan komma underifrån fex när grundvattennivå stiger upp visa tider på året. Det kan också komma stora mängder vatten uppifrån fex vid snösmältning och skyfall som dränering brukar ta hand om om marken lutar mot huset. Står huset uppe på en sandbacke och marken lutar från huset så skulle jag inte bry mej om att dränera.
Jag tycker själv att man ska dränera först när det står vatten på källargolvet eller om golvet är ständigt synligt fuktigt och om man har fuktskador typ puts-och färgsläp högt uppe men fortfarande under marknivå på källarväggar. Lite moderata fuktskador längst golvet är bara markfukt och det kan man tyvärr inte dränera bort. Jag gissar att de 20cm du har närmast golv är markfukt som spökar och om du reparerar putsen med likadan puts och byter färg till en som andas så är saken avklarat :). Planerar du inte några stora ändringar typ gräva ut och lägga golvvärme så tycker jag inte att du behöver röra din dränering.

Man kan också gräva runt huset bara för att samtidigt isolera källarväggar utifrån men det ger mindre värmebesparing och är så klart mycket jobbigare än att tilläggsisolera husväggar ovan mark . Hellre ökar jag innetemperatur i källaren några grader än gräver :). Hellre avfuktar jag sommartid för att slipa kondens och källarlukt som många tolkar som fel på dräneringen ....

Jag har faktiskt inte dränerat om och tänker inte göra det i mitt 70 år gamla suteränghus som står på en sand och grus backe. Tror inte att någon ägare före gjort det heller eftersom det inte fanns såna modetrender förr. Anser att det råder allmän dräneringshysteri och många husägare dränerar i onödan men något mandomsprov ska man ju avlägga när man har köpt sitt första gamla hus och det luktar unket i källaren :).
Tyvärr vet jag inte vilket fuktkvot man ska ha i betongväggar :)
gaia
 
Redigerat av moderator:
Hej

tack för svaret, kruxet med att inte dränera är väl primärt att man inte får möjlighet att känna sig manlig och köra minigrävare ;-).

Men jag resonerar ungefär som du.. Man måste ju inte göra det bara för att det "hör till" så att säga.

/ Opz99
 
Hej

Gör ett försök att "väcka" frågan en gång, finns det något sätt att mäta dräneringsbehovet på?

/ Opz99
 
Någon måste väl veta när de verkligen är dags för dränering, dvs riktiga bevis och inte bara för att ?
 
Hej, Jag är ute efter svar om jag behöver dränera precis som du. Jag tror dock att de fackfolk man frågar brukar vara av två kategorier
1) De svarar dränera om man frågar för att de säljer produkten själva
2) dränera inte förrän du har stående vatten in källaren. (Lite sent om man gillar sin källare)
Men det kanske är rätt inställning som 2) har att inte reparera något som inte behövs repareras.

Det där med marklutning bort från huset tycker jag känns riktigt läskigt då vatten rinner väl ner i marken av kapillär kraft och tyngdlag, men kanske stämmer det att tar bort markvatten när det regnar mycket.
 
S
placeringen av bostaden. vad för mark. mycke fuktigt i källaren
 
Steinlager skrev:
Det där med marklutning bort från huset tycker jag känns riktigt läskigt då vatten rinner väl ner i marken av kapillär kraft och tyngdlag, men kanske stämmer det att tar bort markvatten när det regnar mycket.
vatten rinner ner i marken av tyngdlagen och tar det lättaste väg neråt. Får den litet hjälp av lutningen så tar gärna den hjälpen och gärna missar dränering :). Vintertid med källe i markytan och frostfritt vid husgrunden med fel lutning - då kan vatten rinna långväga bara för att sjunka ner vid husgrunden där det inte finns någon isskorpa. På det sätt "bevattnas" huset i onödan och kan resultera i fuktgenomträngning på källarväggar vid minsta skada i fuktskyddet ( asfalt). Såna skador ser man oftast mitt på yttre källarväggar. En skadat stuprör kan göra samma skador.

Den fukt man ser närmast golvet är oftast markfukt som dras med kapilärkraft från väggsulan in uppåt vägg. Marken har ju alltid sin egen fukthalt och är snustorrt enbart på ytan. Markfukten kan orsaka att en tätt färg typ plastfärg flagnar och putsen under förstörts efter en lång tid av konstant påverkan. Hade fukten fått chans att dunsta ut så skulle skador vara knappt synliga trots pågående moderat fuktvandring. Såna långsamt pågående skador kan man inte dränera sej ifrån eftersom väggsulor har alltid kontakt med normalt fuktig mark hur man än dränerar dvs det går inte att dränera sej ifrån detta fenomen.

Nu skriver jag om gamla hus med källare och jag själv bor i en av dom (70+) och har sett hur det gått till här.
Det var markfukten som orsakade putsreparationer och ommålningar med jämna mellanrum under decenier. Det började med att någon har målat med tätt plastfärg över den ursprungliga limfärgen som kunde andas. Då började en ond cirkel med nya reparationer ( cement, spackel, våtrumsspackel, fuktstopp-medel , våtrumsfärg osv) och ommålningar och det blev bara värre och värre. Färgen håll men bubblade nere vid golvet som plastpåse och under färgen såg putsen som blött sand. Cementlagningar håll också med kalkputsen runt om cementklumpen var förstört av fukt som bara flyttades högre upp. Betonggolv är belagt med klinker, gissar på 70-talet, och den håller än idag :).
Lösningen på eländet var inte omdränering men ny KALKputs och silikatfärg - billigt och enkelt jämfört med en omdränering :). Det har gått 6 år nu och inga fuktskador än :).
Har någon samma symptom så går det kanske att använda samma botemedel som jag gjort?
gaia
 
Redigerat av moderator:
Jag tycker att det är trösterikt att läsa hur du resonerar, Gaia. Vårt 84-åriga hus blir väldigt fuktigt i källaren på sommarhalvåret när värmen är avstängd...och jag vet att den 30-åriga dräneringen ligger för högt (i nivå med ök källargolv) p g a grund kommunal anslutning...så det rätta, enligt ett visst sätt att se, vore väl att dränera om och ha en dräneringsbrunn med pump. Men jag känner att, nej, varför egentligen?
 
Farzan skrev:
Men jag känner att, nej, varför egentligen?
Jag vet hur det känns ... när man bara tänker på att gräva så får man ont i ryggen :). En avfuktare kan göra underverk en regnig sommar :). Man slipper kondens och källarlukt.
Även om det inte alltid hjälper så kan man i alla fall börja med det och se om man är nöjd med resultat.
Kolla bara att du inte får vatten baklänges från kommunalt vid långa regnperioder som fex denna sommar och koppla bort kommunalt ifall den bevattnar ditt hus :). Är det grundvatten som stiger så hjälper inte bortkoppling ....

Jag har sett några skrämmande bilder med rasade hus då man håll på med ny dränering och fattar inte att folk tar såna risker frivilligt och ofta helt i onödan. Det behöver inte sluta så illa men sprickor och sättningar förekommer också och det är illa nog. Som sagt man kan inte dränera bort markfukten och är det bara det som spökar så kan man fixa det på enklare och billigare sätt. Hoppas mina svar får några husägare att tänka en gång till ...
gaia
 
Hej

Kul att tråden har fått lite fart. Skönt att höra att det finns flera som inte reflexmässigt dränerar om.

Blir allt mera övertygad om att ev. fukt kommer från grunden, och inte ytterväggarna, så jag kommer lägga dräneringen på hyllan. Surt bara att det inte finns något objektivt sätt att mäta behovet.. Kan jag tycka är lite konstigt.

Kommer istället lägga pengarna på ett FTX?- ventilation... känns som jag får mera valuta för pengarna.

/ T
 
Prova att tejpa upp en bit plast på väggen. Då får du en indikation på om det kommer in massa fukt genom väggarna.
 
Hade också alla tänkbara fuktsymptom i min suterrängdel (kan efter 5 år fortfarande inte stava till souterräng). Putssläpp, flytspackelsläpp, röta i reglade innerväggar. Experterna skrek "dränera" och jag fick en offert på 107'. Dräneringen var förvisso usel, men:

Konstaterade snabbt att det låg plast under de flytande källargolven så fukt underifrån kröp upp i väggarna istället. Ut med plasten, ut med väggarna. In med golvplaton och parkett samt lite plåtreglade väggar där det behövdes. En avfuktare på det så var problemen borta.

Senare skaffade jag LLVP i källardelen, vilket fick avfuktaren att gå mer sällan. Denna vinter kostade jag dessutom på bergvärme vilket gett ännu bättre klimat i källaren.

Som sagt, lägg gärna pengarna på något roligare, tex bergvärme, om källaren inte står i vatten.

/Q
 
quilding skrev:
Senare skaffade jag LLVP i källardelen, vilket fick avfuktaren att gå mer sällan. Denna vinter kostade jag dessutom på bergvärme vilket gett ännu bättre klimat i källaren.
/Q
En luftavfuktare har en avsevärd "värmepumpseffekt" så man sparar inget på vämenotan genom att låta den gå mindre eller att ersätta den med en LLVP.

Värmeenergin kommer från kondenseringen av fukten i luften (ångbildningsvärmen).
 
mycke_nu skrev:
En luftavfuktare har en avsevärd "värmepumpseffekt" så man sparar inget på vämenotan genom att låta den gå mindre eller att ersätta den med en LLVP.

Värmeenergin kommer från kondenseringen av fukten i luften (ångbildningsvärmen).
Möjligt, men jag har hellre en susande VP än en dundrande avfuktare för att värma mitt hus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.