Nu var det väl iofs så att beloppet även inkluderade ekonomisk kompensation för några fel som är omöjliga att fixa, om jag förstod upplägget rätt.
 
Hur är uppskattningen av de 30 000 kronorna gjord?

Har ni t ex någon fackmannamässig värdering att hänvisa till för felen ni får leva med? Offert på ommålning inklusive material osv?
 
s043710 skrev:
Som jag misstänkte, fick vi nu ett mail från MS om att de hotar med inkasso. Vad tycker ni att man ska göra nu? Bestrida inkassobrevet när det kommer och se om de går viadre till tingsrätt??
Har du på fötterna så bestrid, bestrid, bestrid. De har inget att hämta hos inkasso.

Att hålla inne medel är det enda realistiska sättet man har att utöva press på entreprenörer.
 
Det här är ju ett sådant där fall där man frestas att komma med ett motkrav. Efterssom det tydligen delvis handlar om omöjliga fel som skall kompenseras ekonomiskt. Så kan man ju faktiskt komma med ett motbud. "vi var övverens om en kompromiss på 30 000, men iom. att ni nu backat från den övverenskommelsen så får vi återgår till det vi egenltigen tycker felen är värda 150 000. Och acceptera sedan en kompromiss runt 75000.
 
Vi har gett Myresjöhus chansen att åtgärda felen, vi har fört frågan fram och tillbaka i ca 7 månader under byggtiden. Det svar vi har fått från säljaren har varit att vi skall uppskatta vad kostnaden kommer att bli och sen dra av det från slutsumman. Det är precis det vi nu har gjort. Men som sagt de vill inte gå oss tillmötes...

Vi har som sagt haft enorma problem med MS, och det började redan efter kontraktskrivning att vi inte fick ritningarna till vårt hus när det var dax att börja med grunden. Vi fick ringa massor av samtal innan vi fick tag i våra ritningar. Först fick vi inte ens ritningar som var till vårt hus utan till någon annans Kornett. Säljaren sa att de skulle vara samma, men sen när vi äntligen fick tag på ritningarna var det ju naturligtvis inte samma. Huset var även 2 veckor försenat som vi av en slump fick reda på när vi jagade ritningarna från deras huvudkontor. Sedan dess har det bara varit problem efter problem. Och att de nu inte vill gå oss tillmötes gör att man blir så arg!!
 
Jaha då låg det ett inkassobrev i brevlådan idag. Vilket innebär att MS skickat ärendet till inkasso utan att vi kommit överrens. Vi ringde naturligtvis inkassoföretaget och bestred fakturan. De skulle kontakta MS för att få en förklaring och så får vi se vart det bär.
 
Jag skulle bestrida kravet från inkassoföretaget skriftligt för att förhindra att det hamnar hos Kronofogden, vilket är en onödig vända.
 
Om jag nu minns det här rätt sen jag höll på med liknande tjafs, så är det absolut förbjudet för ett inkassoföretag att försöka driva in en tvistig faktura. Gör det ändå det så dras deras inkassotillstånd in. Det är Datainspektionen som sköter tillstånden. Anmäl företaget dit om det behövs.

Men troligare är att Myresjöhus ljugit för inkassoföretaget och underlåtit att berätta att fakturan är tvistig. Då blir det hela en affär mellan inkassoföretaget och Myresjöhus.

Tänk också på att inkassoföretag inte är "farligare" än vilket annat företag som helst. De kan inte göra nånting, som införsel på lön eller komma hem och hämta saker hos er. Det enda de gör är att de lägger på ytterligare en avgift på fakturan, skriver hotfulla brev för att till sist, möjligen, lämna ärendet till kronofogden. Egentligen kunde Myresjöhus själva lämnat det till kronofogden med en gång, det är ingen skillnad för er.

Men som sagt, bestrid fakturan skriftligt även hos inkassoföretaget, med kopia på era tidigare bestridanden till Myresjöhus.
 
När jag träffade hustillverkare så ratade jag myresjöhus för att jag tyckte att det var som som gav minst hus för pengarna men samtidigt så var det dom som gav det bästa intrycket vad gällde profffsighet och organisation. Vad skenet kan bedra...
 
Vet inte hur många av er som kommer ihåg den här historien:

http://www.byggahus.se/forum/el/99277-el-fel-eller-ok.html

Och sedan fortsatte Myresjöhus att anlita samma entrepenör för El och VVS, så det finns en tråd till som jag inte hittar nu där en medlem råkat ut för samma klantar i ett Myresjöbygge typ ett år efter ovanstående historia, fast då gällde det VVS. Entrepenören har både VVS och El som inkompetensområde.
 
andersmc skrev:
...Gör det ändå det så dras deras inkassotillstånd in. Det är Datainspektionen som sköter tillstånden. Anmäl företaget dit om det behövs....
Datainspektionen??? Borde det inte vara Finansinspektionen som håller i sådana saker?
 
Henri skrev:
Jag skulle bestrida kravet från inkassoföretaget skriftligt för att förhindra att det hamnar hos Kronofogden, vilket är en onödig vända.
Exakt. MS har helt enkelt sålt fakturan till ett inkassoföretag. Om man dels bestrider kravet med tydliga orsaker till reklamationen så kan inget annat hända än att inkassoföretaget dumpar tillbaks fakturan till MS.

A och O i alla sådana ärenden är dokumentation, dels på orsakerna till reklamationen och dels på kommunikation i ärendet. Den som är skickligast på detta vinner tvisten, garanterat.
 
vojma skrev:
Datainspektionen??? Borde det inte vara Finansinspektionen som håller i sådana saker?
Datainspektionen är det faktiskt. Saxade följande från myndighetens hemsida:
Datainspektionen ska verka för att god sed iakttas i kreditupplysnings- och inkassoverksamhet.
 
Nu har vi MS tagit kontakt med oss igen. Och de anser ju sig inte ha gjort något fel utan agerat korrekt. Alltså de tycker att det är helt okej att på grund av att deras produkter har varit felkonstruerade har orsakat läckage på väggar och tak. Vilket innebär att vi i en yttervägg fortfarande har en fuktighet på ca 25 % i jämförelse med övriga väggar som ligger på 8-10 %. 3 stora väggar måste målas om, och vi måste måla om utsidan där de bytt vårt alu-parti. Sedan har vi saker som vi inte kan åtgärda som vi får leva med.

När vi har påtalet felen för säljaren på Myresjöhus i Borås har han hela tiden sagt att vi skulle uppskatta ett värde på felen. Vi har försökt få dem att själva rätta till problemen men som sagt de vägrar. Det har nu gått över 1 år sedan vi första gången påpekade bland annat ovanstående problem, men vi har inte kommit någon vart. Vi har meddelat MS att vi vill ha 30 000 kr för alla fel som varit och är fortfarande. Säljaren på MS kontaktade oss och godkände summan, men har som bekannt nu tagit tillbaka det han sa. Skrattretande! Nu antyder de till och med att de anser sig vara oerhört generösa med att erbjuda oss 15 000 kr för de fel som återstår. Man blir så jäkla förbannad!

Skrattretande är även att de sa att de varit schyssta att inte skicka ärendet till inkasso??!! När vi påpekade att de har ju visst redan skickat det till inkasso, blev idioten på MS tyst och bara sa att det visste han inte om.. BULLSHIT! Det visar isig gen på vilket inkompetent företag Myresjöhus är!

Men som sagt det är svårt att argumentera med en person som inte förstår innebörden av de fel Myresjöhus har orsakat oss. Vi kommer ju ingen vart med idioten från MS, så frustrerande! MS erbjudande nu var att vi skulle få 18 000 kr och då bara för att de hade skickat ärendet till inkasso. Vi orkar inte bråka längre och gav med oss. Det svider så jäkligt men nu kan vi gå vidare.

Vi känner oss grundlurade av detta företag och hoppas att folk som går i byggtankar tänker sig för många gånger innan de skriver kontrakt med detta oseriösa byggföretag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.