Hej

Skulle behöva lite idéer på vad som kan vara kasst på min kyl/frys.
Kylkompressorn går hela tiden, vilket resulterar i att det tillslut blir minusgrader i kylen.
Har frostat av och kollat så det inte är stopp i dräneringshålet i bakre väggen.

Funderade först på om termostaten är kass, men på displayen så kan man avläsa temperaturen (brukar ligga mellan 0 o 2 plusgrader, eller ett minustecken om det är minusgrader. Detta får mig att tänka att om kontrollenheter tror att det är runt nollan, eller minusgrader så borde väl kompressorn stanna.
En tanke kan vara att det är olika givare som mäter temperaturen i kylen (som visas), samt mäter temperaturen som styr kompressorn.
Letade runt inne i kylen och där finns det bara en givare och om jag värmer den ordentligt med handen så reagerar inte temperaturen i displayen alls.
Detta får mig att undra om det är givaren som är kass, eller om det är två givare..

Hur brukar det fungera i en modern kyl/frys?

Någon här som känner att de är världsmästare på vitvaror, för jag behöver idéer.

Tyvärr så var förra ägaren en idiot så jag har inte möjlighet att dra ut kylen utan att demontera delar av köket så jag behöver veta lite mer innan jag sliter isär skiten och leker vitvarunesse.

Kylen är en Gorenje Pinninfarina K 336/2 P
Några papper eller manualer finns inte, men jag har för mig att den är från 2004.
 
Har du inget vred med gradering i kylen som du kan vrida på, och på det viset få det att bli varmare? Eller fungerar inte detta?
 
Oavsett vad vredet står på så blir det minusgrader.
I ena ändläget så stänger man kylen helt.
 
Om frågan är huruvida det finns mer än en tempgivare? Så tror jag att det kan tänkas att det finns mer än en. Kylskåp med dolt kylellement och fläkt som blåser runt kalluften kan ha en givare i kyldelen nära kompressorn och en i själva skåpet.

Det bör dock i så fall vara den i skåpet som visas på displayen.

Jag är absolut ingen expert på det här, men när reparatören var hemma och lagade vår Huskvarna kyl (med fläkt) så vill jag minnas att jag såg 2 givare.
 
Har inte Gorenje någon kundtjänst man kan ringa och fråga?
 
Om termostaten är paj så kan det väl vara så att kontrollenheten upplever det som att temperaturen kommer ner till sitt börvärde utan kompressorn bara går och går. Jag hade ett likande fel på en äldre kyl utan visning av temperaturen. Man borde kunna byta dessa delar utan att dra ut kylen. På äldre kylar gick det i vart fall, men utveclingen går ju inte allttid famåt.
 
Jag mailade gorenje och frågade efter en servicemanual så ser vi vad de svarar.
Använde jobbmailen. Vi jobbar trots allt med el/vvs o kyla.. ;-)
 
Fick inget vettigt av dom så frågan kvarstår...
 
Mazchi skrev:
Jag mailade gorenje och frågade efter en servicemanual så ser vi vad de svarar.
Använde jobbmailen. Vi jobbar trots allt med el/vvs o kyla.. ;-)
Då vill jag passa på och tipsa om elforumet www.fluxio.se . :)

//Patrik
 
Om en display visar att det är runt nollan och du på samma display kan ställa in börvärdet (t.ex. 4-6 grader) så låter det som kortis i en triac som bryter kompressorn eller kanske troligare ett fastbränt relä som styr kompressorn eller nåt liknande.

Medan du väntar på service så kan du köra hela skiten på en timer ställd så att kylen sängs av lite då och då så att det inte blir minusgrader. Praktiska studier visar att en gammal 70-talskyl hamnar kring 10 grader om man kör den en kvart en gång per timma eller per 45 minuter ;)

OBS att om det är kombinerad kyl-frys så kommer givetvis även frysen styras av timern, ingen höjdare...

Jag tror att det inte är någon bra idé att låta kompressorn köra dygnet runt.
 
Kombinerad kyl o frys..
Har fixat en lånekyl, har en frysbox i källaren så snart har jag möjlighet att mecka lit med den.
Upptäckte att frysen har två givare. Kanske är det en till gömd i kylen.. Får se när jag lyckas komma åt alla anslutningar..
 
Du bör sätta i termometern i ett glas vatten och mäta där i. Om du mäter luften bara så kommer du ha minus ibland..

Dagens kyl/frys går kompressorna ca 18 av 24h per dygn.
 
Redigerat:
Det verkar som om det finns en marknad för ersättningsstyrkort...
http://www.nettoparts.co.uk/shop/control-board-gorenje-5166p.html

Jag gissar att felet inte är tempgivare utan kraftelektroniken/elen som styr kompressorns av/på. Styrkortet lär alltså försöka stänga av men misslyckas.

Om det sitter reläer på kortet så lär reläet ha bränt fast i påslaget läge.

Om det sitter effekthalvledare så är det säkert en triac som pajat, de brukar paja så att de leder konstant. Först lär ena halvperioden ha börjat leda konstant, vilket lär ha gett rejäl överström (kompressorn lär inte gilla pulserande DC) varpå andra halvan också pajat i stort sett direkt efteråt så att den också leder konstant, varpå kompressorn går konstant.

Ett (tillräckligt högupplöst) foto av kretskortet uppslängt här på forumet vore bra!
 
Ska se om jag lyckas ta mig in i skten utan att bryta sönder allt..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.