Hej

Jag har en fråga jag skulle behöva få er hjälp att få svar på.

Vad är god affärsed enligt er avseende hur långt efter ett arbete man kan fakturera.

Vi hade en undermålig leverans avseende bygglovshandlingar (ritade ett hus som inte följde gällande stadsplan varken avseende bygghöjd eller byggyta trotts att vi varit mycket tydliga med att vi ville följa detta helt), Efter många turer gick handlingarna igenom och efter det när, vi (byggherrar), Entrepenören och Komunen behövde kompletterande information tydliggorde arkitekten att han/de inte ville ha med detta att göra mera.
Då ingen faktura skickades utgick vi att de kompenserade dåligt arbete med att inte fakturera och då de tydliggort att de inte var intresserade av mer arbete eller engagemang i ärendet utgick jag från att de avskrev fakturabeloppet.

Nu 16 månader efter bygglovet är godkännt och bygget är klart ringer arkitekten upp och är "tjenis" och undrar hur bygget gått, och vill skicka faktura på genomfört arbete...

Hur skall jag ställa mig till detta?
Tacksam för svar och råd,

Magnus
 
Upp till tre år kan man vänta med att fakturera en konsument. Så att arkitekten dröjt 16 månader förändrar ingenting i sak. Om du inte vill betala fullt pris på grund av att du inte är nöjd med produkten är en annan sak. Du kan förhandla ner priset eller bestrida fakturan om de är svårförhandlade.
 
Rent formellt så kan fakturabeloppet krävas in upp till 3 år efter leveransdatum när det är en privatperson som beställer.

Sedan är det ju klart svårt att bedömma om kvaliteten på handlingarna var så låg att man kan ha rätt till prisavdrag eller helt slippa betala. Om jag förstod inlägget rätt så har ni trots allt kunnat bygga huset någorlunda efter ritningarna, men haft en massa strul med att få igenom bygglovet? I så fall känns det inte rimligt att slippa betalning helt.

Utan att veta hur mycket strul detta innebar för er så skulle jag nog ändå gissa på att arkitekten rent formellt kommer att kunna driva in hela fakturabeloppet, men troligen kan du förhandla fram en jämkning.
 
är ert kontrakt anslutet till ABK så kommer du inte ha några problem med att bestrida fakturan.
om inte så är det lika självklart men det borde inte vara några större problem.

bestrid fakturan oavsett vilket!
 
Hej,
Tack för era svar, jag var rädd för att det var något sådant, men hoppades när jag läste på skatteverkets hemsida där det stod så här kring fakturering:

"Fakturor som gäller bygg- och anläggningstjänster ska du utfärda inom två kalendermånader efter den månad du utförde tjänsterna. Andra fakturor utfärdar du enligt god affärssed för den aktuella branschen. "

Jag kommer ta en "förhandlings diskussion" kring detta då hans ritningar skapade stora merkostnader för mig (fel angivna mått vid skjutdörrar och förnster...) mm

MVH
Magnus G
 
Kände iofs. inte till den regeln, men jag gissar att det har med skatteverket att göra, inte betalningsskyldigheten för beställaren. Det kan bero på de lite speciella momsregler som gäller inom vissa delar av byggbranschen. har för mig att underentrepenörer där skall fakturera utan moms, och sedan betalar uppdragsgivaren in momsen direkt till skatteverket. man vill då troligen undvika att momsredovisningen blir försenad.
 
Den typ av fel du nämner kan mycket väl gå på arkitektens ansvarsförsäkring. beror ju på om det är rena måttfel (typ måttkedjan går inte ihop), eller om det bara är olämpliga mått med tanke på standardstorlekar.
 
Men varför klaga på arkitekten? Pga honom fick ni ju bygga större än vad planen medger. Iofs fick ni extra kostnader men de extra kvm vill du väl inte vara förutan?
 
Haavard,
vi har inte byggt större eller högre än vad stadsplanen tillåter då vi inte ville skapa möjligheter för grannar att fördröja eller förhindra bygget, merkostnaderna kom sig av att fönsterspecen och måttangivelser i ritningar inte stämnde överens... ett skjutdörrsparti på 2,5 meter är inte gratis att "fel beställa" mm
återkommer efter när diskussionen är klar ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.