Hej,
Grannen har börjat elda med ved nu när kylan kryper inpå. Det bolmar rök över hela kvarteret och det sticker i hals, ögon och näsa inne hos oss i alla rum. Vi har FTX med intag mot hans hus. Sticker man ut näsan så är det ännu starkare ute.

Vad är rimligt att stå ut med? När vi elda så är det inte alls så ur vår skorsten så har ingen aning vad han elda med.. Sur ved?

Antar det är giftigt över tiden med sånt här?
 
Prata med kommnens miljökontor, de kan säga vad som gäller angående vedeldning i ert område.
 
b8q skrev:
Prata med kommnens miljökontor, de kan säga vad som gäller angående vedeldning i ert område.
Prata med grannen först!
 
Zixten skrev:
Prata med grannen först!
Men vad ska han kunna göra åt det då? Han värmer ju huset med eldning. Veden högg han i somras. Om jag säger det luktar väldigt starkt inne så måste han ju byta uppvärmningssystem eller så får jag vänja mig..?
 
Bricco skrev:
Men vad ska han kunna göra åt det då? Han värmer ju huset med eldning. Veden högg han i somras. Om jag säger det luktar väldigt starkt inne så måste han ju byta uppvärmningssystem eller så får jag vänja mig..?

Eller så får han elda annorlunda, han kan ju inte elda rätt om det är så illa att det sticker i hals näsa ögon i ditt hus.

Vad jag menar är att innan du går till kommunen tycker jag att det är bättre att du snackar med grannen innan...

Lite att läsa, och kanske visa grannen

http://nwt.se/ekonomi/article70323.ece

http://energimyndigheten.se/sv/hushall/Din-uppvarmning/Biobransle---ved-och-pellets/Ved/
 
Och vad jag menar är att det inte skadar att först kolla upp med din kommun vilka regler eller rekommendationer som gäller där du bor, så att du har lite kött på benen när du pratar med grannen.
 
Bricco skrev:
Men vad ska han kunna göra åt det då? Han värmer ju huset med eldning. Veden högg han i somras. Om jag säger det luktar väldigt starkt inne så måste han ju byta uppvärmningssystem eller så får jag vänja mig..?

Högg han veden i somras så har den knappast hunnit torka. Speciellt inte om han även fällde under sommaren. Ved ska fällas under vintern för att sedan huggas upp senast till tidig vår och eldas tidigast kommande vinter. Helst ska veden torka ytterligare till nästa vinter innan man eldar den.
 
  • Gilla
MBlixt
  • Laddar…
När jag läser så skriver man att om röken är vit så är det i stort sett bara vatten dvs ingen större fara (cancer etc). Men om den är vit och stickande stark då? Min kropp säger ju åt mig att det inte är bra genom att reagera. Jag kommer ju bo här i många år. Kommer behöva byta FTXen snart och tror mig ha läst om bättre filter mot just röklukt som kan sättas på på inkommande. För som det är nu trycks ju luften ute in i alla rum.. :(
 
Snailman
När min granne började elda med ved, (andra sidan gatan) så skymde han sin grannes hela hus, tänkte jag skulle ta nån bild men det varade inte så lång stund efter några år så lärde han sig elda... (har oxå ftx intag åt det hållet)
 
b8q skrev:
Och vad jag menar är att det inte skadar att först kolla upp med din kommun vilka regler eller rekommendationer som gäller där du bor, så att du har lite kött på benen när du pratar med grannen.
Kolla med kommunen för att få info är ju ok.
Men en del är ju snabba med att koppla in kommun och anmäla osv, läste kanske för fort innan, men det var så jag tolkade det då.
 
Bricco skrev:
När jag läser så skriver man att om röken är vit så är det i stort sett bara vatten dvs ingen större fara (cancer etc). Men om den är vit och stickande stark då? Min kropp säger ju åt mig att det inte är bra genom att reagera. Jag kommer ju bo här i många år. Kommer behöva byta FTXen snart och tror mig ha läst om bättre filter mot just röklukt som kan sättas på på inkommande. För som det är nu trycks ju luften ute in i alla rum.. :(
Så som jag ser det så kan det vara tre fel grannen gör, kanske i kombination med varandra.

1. Blöt ved, lösning. Han får skaffa torr ved, snabbtorka den han har eller köpa ny torr ved och sen se till att kapa tidigare så han får torr ved till kommande säsonger...

2. Han eldar fel. Lösning, han får lära sig elda, läsa på om eldning på nätet, fråga någon vedeldande granne om råd mm.

3. Han eldar skräp. Lösning, han får sluta elda skräp.

Kom på en sak till, han har fel utrustning, eldar han utan akumulatortank, då måste han pyrelda och det är inte bra. Lösning, skaffa bättre utrustning eller sluta elda med ved.
 
Zixten skrev:
Så som jag ser det så kan det vara tre fel grannen gör, kanske i kombination med varandra.

1. Blöt ved, lösning. Han får skaffa torr ved, snabbtorka den han har eller köpa ny torr ved och sen se till att kapa tidigare så han får torr ved till kommande säsonger...

2. Han eldar fel. Lösning, han får lära sig elda, läsa på om eldning på nätet, fråga någon vedeldande granne om råd mm.

3. Han eldar skräp. Lösning, han får sluta elda skräp.

Kom på en sak till, han har fel utrustning, eldar han utan akumulatortank, då måste han pyrelda och det är inte bra. Lösning, skaffa bättre utrustning eller sluta elda med ved.
Skulle tro det är en gammal pjäs och när blev ack tank på modet? Pyreldning innebär farlig rök eller?
 
Vi eldar i "en gammal pjäs", en Wamsler från tidigt 80-tal, och har inga acc-tankar men vi har jämn och fin värme inne och röken är i det närmsta osynlig...
 
Vad har grannen för vedanläggning och hur eldar han ??

Jag vet en stolle i Aneby som hade en gammal vedpanna UTAN acktankar
och laddomat. Han pyreldade (kokade tjära) och förpestade hela grannskapet.
Så får man naturligtvis inte göra.

Alltså: Din granne bör ha en miljögodkänd panna med ack-tankar och laddkoppel
som fungerar bra.
Dessutom bör han veta hur man eldar rätt !!
 
Håller helt och fullt med tidigare. Det är mycket teknik i eldningen! Skulle tro att grannen själv har lite problem med smog inomhus, så det är ju möjligt att grannen blir glad över att få hjälp att få det att funka, även om jag tycker att det borde husägaren komma på själv :p
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.