vi har rivit ur en plastmatta med linoliummatta under i källaren för att lägga klinkers.
linoliummattan satt fast med svartlim (tjärlim) som efter en analys visade sig innehålla asbest. vi har innan vi visste det rivit ur och även dammsugit med vanlig dammsugare.vi har inte slipat underlaget.
och det dammade inte utan är mer fast på underlaget (lite som en färg).
förhoppningsvis har detta inte orsakat någon skada.
frågan är nu om man inte bara kan lägga över det. om man inte slipar och rör upp det så borde man kunna prima över och sedan lägga klinker? eller fäster det inte?

det känns som om 7-8000 som en sanering kostar inte är det mest skojiga sättet att bli av med pengar.

tacksam för svar.
 
Är det betong under? Då är det nog bara att köra på. Om underlaget är ojämnt (p.g.a. limmet) kan ni ju lägga ett tunt lager flytspackel för att jämna av.
 
TS har skrivit två likadana trådar och jag skrev i den andra att jag gjort precis likadant. Får väl plocka det bästa av de två trådarna.

Men om nu trappan är av trä, vad göra då? Ska man utgå från att det är asbest i tjärlimmet? Jag har läst i andra trådar att andra helt enkelt värmt limmet med luftpistol och skrapat bort det. Men nu är jag ju såklart tveksam...
 
Så länge det inte dammar är det inte farligt. D.v.s. finns det ingen risk att man andas in asbestfibrerna behöver man inte vara så orolig.
 
Och när är det ingen risk för det? När man inte rotar i det brukar svaret vara. Men hur renoverar man då utan att sanera hela huset? Läste mer om asbest igår och inser att jag nog fått i mig lite. Misstänker att det har funnits lite där och var i huset.

Skickat från min mobil
 
Ringde och kollade idag med fackhandeln. Enligt dom måste nan få bort tjärlimmet som annars kan orsaka färgförändringar och andra reaktioner på materialet över. Primer skulle man inte använda i källargolv pga det blev för tätt. Han tyckte inte man behövde oroa sig för asbesten när det var så litet utrymme. Använd riktigt munskydd bara. Och vädra länge sen. Hur nog diamantslipskål inkl luftrenare/dammsugare för asbest och gör det själva...
 
Du menar att missfärgningar från tjärlimmet skulle ta sig igenom klinkern? Det betvivlar jag starkt. Kör man även ett tunt lager flytspackel över har jag ännu svårare att se att detta skulle kunna inträffa.

Blev ditt gamla linoleumgolv missfärgat av det underliggande tjärlimmet? Är svaret nej, inser du säkert att inte heller klinker kommer att missfärgas.

Att börja slipa i asbest med endast ett munskydd är absolut inget jag skulle göra. Asbestfibrerna lägger sig överallt där slipdammet flyger runt och är definitivt inget man "vädrar ut". Men var och en gör sina egna riskbedömningar. Ett råd i all välmening är dock att du använder en riktig mask och inte bara ett munskydd, gärna en skyddsdräkt också eftersom dammet (inkl. asbestfibrerna) sätter sig i kläder. Säkerställ även att dammet inte kan ta sig till andra boytor genom t.ex. ventilationen.

(ang. primer finns det diffussionsöppna varianter).
 
Redigerat:
tack eviljava!
lite så tänkte jag från början. det är sånt här som gör det klurigt för en lekman att göra något själv. alla har olika råd.
jag får helt enkelt ringa till någon mer "expert" för att höra ytterligare en åsikt.
hmm. klurigt detta.
 
Hur gick det, slutade allt väl?
 
  • Gilla
ThiasGbg
  • Laddar…
@Riggen. det gick bra. vi anlitade en asbestsaneringsfirma som låg bra i pris och var duktiga.
eftersom golvet skulle slipes så ville vi inte göra det själv utan undertryck. priserna från de olika firmorna som vi tog in offert från skilde sig rejält. kanske kan vara bra att veta om man kollar.

lotta
 
Vi bor ju i samma del av landet, kanske har du tips på firma?

Du kan skicka via PM om du vill :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.