Såg på en husvisning (vilken jag bevistade enbart för bastuns skull ;)) att de byggt bastun helt i glasbetong, dvs. de nya bastuväggarna som de hade satt upp i ett befintligt badrum (alltså inte husets redan existerande innerväggar då)!!
Det var jättesnyggt och ffa. så gav det ett luftigt och ljust intryck inne i själva bastuutrymmet trots att det var väldigt litet :), bastun upplevdes dessutom inte så skrymmande i själva badrummet.

Hur fungerar detta egentligen, blir blocken så varma att man riskerar att bränna sig, håller 'standard'-betongglas för värmen som blir i en bastu eller finns det någon särskild sort man ska använda för det ändamålet??
Är glasbetong lämplig ur isoleringssynpunkt i en bastuvägg, eller blir det lika varmt i resterande badrum som i själva bastun??

Någon som vet, tror eller har någon egen erfarenhet av hela glasbetongväggar i en bastu??
Tacksam för alla synpunkter :)

MVH :)//Christina.
 
Jag ställde en fråga till AB Glasbetong ang glasbetong i vägg mellan bastu och dusch (finns någon tråd här på forumet)
Här är svaret:
"Om skillnaden endast skulle bli 80grader mot 20grader skulle det gå...
Men om bastun skulle hålla runt 90grader i många timmar och sedan tar ngn en iskall dusch tex 10grader så kan glasen pricka på grund av termochocken
som uppståer vid en snabb avkylning.
Så jag skulle INTE rekomendera glasbetong i en bastu med en intillliggande dusch.
Det finns speciella brandglas som tål detta mycket bättre men dessa är mycket dyra."

Det verkar som om de vanliga blocken håller för värmen, men som han skriver undrar jag om de inte blir lika varma som luften i bastun. Kanske att träväggar också blir det men de har jag inte upplevt att de bränns ;)

Duschen ska man tydligen inte ha direkt intill iaf...

Var bastun byggd i ett hörn med två väggar av glasbetong? (fattade inte din beskrivning riktigt :-/)



 
morsan skrev:
Var bastun byggd i ett hörn med två  väggar av glasbetong? (fattade inte din beskrivning riktigt
Tack för svaret, bastun var byggd precis som du beskriver :).
Aggregatet stod emellertid placerat mot en av 'hörnväggarna' i trä, men duschen var placerad på andra sidan glasbetongen, vilket iof. sig var på motsatta sidan mot själva aggregatet, men iaf. hmmm........... :-/

Fler synpunkter??

MVH//Christina.
 
Lire mera info här
http://www.viivilla.se/articles.asp?mode=ShowArticle&articleid=848&Cat=&sCat=115
bl a
Glasblock i bastu
Vill du använda glasblock i en bastu är det viktigt att använda typgodkända och brandklassade glasblock. Upphettade glasblock kan spricka om det kommer vatten på dem, lite stänk gör inget men det är alltså inte lämpligt att installera en dusch utanför bastun. Dessutom är upphettade glasblock, just, heta och kan brännas rejält
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.