Vi har fått en vattenskada i badrummet och när jag ringde försäkringsbolaget så säger de att en besiktningsman kontaktar oss om tre dagar för att boka en tid... Är det normalt så seg start när det med största sannolikhet handlar om ett dyngsurt bjälklag eller är det vårt bolag som struntar litet extra i oss?
 
Skulle tro att de sa "inom" tre dagar. Våra premier skulle nog va mycket högre om besiktningsmännen kunde komma med kortare varsel än så.
 
"Inom tre dagar" betyder "2 dagar och 23 timmar" i min erfarenhet :( Dessutom handlade det inte om att besiktningsmannen skulle komma inom tre dagar, utan skulle kontakta oss för att boka tid. Han kan ju boka in en tid om en månad såvitt jag vet.

Jag tänker mest på att det kan vara i deras intresse att kolla just vattenskador litet snabbt. Jag som lekman kan ju inte direkt avgöra om det just nu rinner vatten i bjälklaget hela tiden och kommer resultera i en enorm vattenskada eller om det "bara" är en läcka i tätskiktet.
 
Det viktiga är att du åtgärdar orsaken till vattenskadan snabbt. Kontakta en rörmockare som tittar på var läckaget kan finnas. Sedan få du göra upp om vem som tar vilka kostnader sedan.

När vi fick läckage och översvämning i källaren så ringde vi först en rörmockare som stoppade läckaget, sedan försäkringsbolaget. Försäkringsbolaget skickade sedan en kille som torkade ut utrymmena samma dag, sedan kom besiktningsmannen senare i veckan, när han hade tid.
 
Nu vet jag inte om TS har ett av de större välkända bolagen. Men det kan vara risken med att försäkra sig i ett litet okänt (ofta billigare) förs. bolag. De har i många fall sämre resurser för skadereglering.

En släkting råkade ut för brand i ett hyreshus för ett antal år sedan han hade ett billigt web baserat förs. bolag (som inte finns längre).

Skillnaden började redan på brandplatsen, de stora bolagen hade folk på plats som räddade lösöre ur huset medan det fortfarande brann, de lånade rökdyksutr. av brandkåren (eller om det var deras egen). Därefter ordnade försäkringsbolagen nödbostäder redan på natten, min släkting placerades på hotell av brandkåren. hans förs. bolags första åtgärd var att meddela att de inte tänkte betala hotellkostnaden, och tillfällig bostad fick han ordna själv.

Därefter nekade bolaget rent reflexmässigt alla ersättningsanspråk, typ förhöjd boendekostnad, flytt av telefonnummer till den tillfälliga bostaden röksanering av lösöre osv. Han gick på informationsmötena som Länsförs. IF osv. höll för sina försäkringstagare efter branden och fick lära sig vad han kunde begära av sitt bolag, som ändå nekade i det längsta.
 
Jo, vi valde tyvärr lilla bolaget Folksam.







:)

Skadan är i tätskiktet på nedervåningen mot krypgrund så det är inte hysteriskt akut egentligen. Vattenmätaren står helt still så det är inget rör som gått sönder utan duschvatten som gått in i golvspånet. Därför har jag inget superpanik men jag förstår inte att försäkringsbolaget inte vill bekräfta läget eftersom allt jag har sagt till dem är att "golvet i duschen är helt sprucket".

Men, det verkar väl vara kutym att det tar flera dagar då?
[edit] Såg just att Marlenes bolag skickade dit en person för akutåtgärd redan samma dag... Man skulle kanske sagt att man tyckte att det lät som det rann i golvet...
 
Precis, i ditt fall så blir det ju bara värre om du duschar så det kvittar ju om de kommer idag eller om några dagar. Man kan ju duscha på badhus etc om man inte har fler hemma.
 
Hade själv en vattenskada nyligen. Anmäldes fredag den 4 nov. Besiktningskillen kom den 14 nov. Han skulle ha hört av sig inom 2 dagar. Tog väl snarare 5 dagar efter många telefonsamtal. Är det inte akut (trycksatt vattenläcka) så tar det ett tag verkar det som. Killen som kom till oss jobbade med trygghansa, folksam och tre kronor. Södra stockholm.
 
Besiktningsmannen ringde efter två dagar men kom sedan redan dag tre så hans ledtid var kort.

Sedan var det konstigt att han upprepade gånger sa att deras kontraktsfirmor hade ledtid på 4-6 månader(!) så jag kollade upp egen firma som vi väl mer eller mindre bestämt oss för. Efter ett par dagar ringer en kontraktsfirma som FB kontaktat och de hade en ledtid på sisådär en vecka sa de...

Men, huvudsakligen bra skött av FB hittills måste jag nog säga. Sedan ska man ju inte ropa hej innan fakturorna är betalda.
 
Folksam har jag mycket goda erfarenheter från, vid en brand i grannens lägenhet då vår blev rökskadad.
Ordnade allt, ersatte allt vi behövde inkl nya kläder tills våra var sanerade. Snabba puckar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.