Jag hoppas jag lägger frågan i rätt forum.

Ska ända om planlösningen i huset och i samband med detta få rivet en vägg och murat upp en ny bärande vägg i leca.

Vad kan vara en rimlig kostnad att betala en murare inkl material för ett sådant arbete. Har fått en offert men tycker det verkar dyrt.
 
Hur långt är ett snöre?

Är den gamla väggen också bärande? I så fall, hur skall det avväxlas? För jag antar att den nya väggen inte skall upp på samma ställe.
Denna kostnaden är omöjlig att uppskatta utan fler uppgifter.

Hur stora är de två väggarna (den gamla och den nya)?

MYCKET generellt, räkna med en halv timmes rivningsarbete per m2 gammal murad vägg och en timmes murningsarbete för att få dit ny lecavägg.
Summa, vid timmpris 500:- 750:-/m2
Tillkommer material, åtta lecablock á 20:-, samt en halv säck murbruk á 50:- per m2 => ca 200 kr per m2

Totalt knappt 1000:- per m2, förutsatt att väggarna är lika stora.
Räkna med en "typisk väggstorlek", 2,5m hög, 3,5m lång => ca 10000:-, efter ROT 6000:-

/ Fredrik
 
Redigerat:
  • Gilla
lenaxxxx
  • Laddar…
Ska den nya väggen putsas?
 
Ja ... hur långt är ett snöre? :blushing: Läste min fråga och inser att det inte är lätt att svara. Missade ju en hel del. Sorry!

Den gamla väggen är bärande och den nya ska upp på samma ställe.
Längden är ca 7 meter och höjden ca 2,30 m.
Nya väggen ska ha en öppning för en skjutdörr (dubbeldörr). Har dessvärre inte exakta mått för detta ännu. Kanske 1,60 m.
Väggen ska putsas på båda sidor.

Jag hoppas det blev lite bättre info nu.
 
Ok, nu fick vi lite mer info.

Totalt ca 13m2, när dörren är borträknad. => 13000:-
En balk över dörren, material + "lite fixande" => 2000:-
Puts, 25m2, ett pålägg. Sex timmar + fyra säckar bruk => 3100:-
Körersättning två dagar (murning en dag, puts en annan), 45 min enkel resa. 1500:-

Totalt 20000:-
Kanske 13000:- efter ROT

Om putsen skall vara ytskikt tillkommer ytterligare ett besök, med sex timmars jobb, total 4000:-

Vad är offerten på?

/ Fredrik
 
Tack för svar.

Bra att ha fått en indikation. Offerten är nästan dubbelt upp. :(
 
Du har inte funderat på om det kan vara ett alternativ att regla upp väggen, antingen med träreglar eller stålreglar? Går snabbare och är billigare...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.