Uterummet börjar så smått ta form, men jag inte bestämmt varifrån jag skall köpa skjutdörrarna (glas)?

Är skånska byggvaror billigast?

Behöver 240-250cm brett och 199-200mm höjd. Det ska vara minst 3st dörrar, eftersom jag får en större öppning ju fler dörrar jag har. Optimalt vore väl 4 dörrar men det blir en kostnadsfråga antar jag.

Uterummet är isolerat med 100mm cellplast i golvet+tak, och 90mm i väggarna (plus asfaboard). Har i övrigt 3st fönster á 120x120cm, som bara är gamla vanliga 2glas.

1. Hur pass bra isolerat är detta skulle ni säga? (varmt på vintern om sätter in element?)
2. Isolerglas i skjutdörrarna eller inte?
3. Var köpa de billigast?
 
Jag köpte 32mm kanalplast + skjutdörrar/fönster från skånska byggvaror i sommars. Valde modellen med energiglas då prisskillnaden var liten. har 100cm cellplast i golvet och 70mm i bröstningen under fönsterna. Det är inga bekymmer att värma upp det med ett fristående 1Kw på någon timme vid +5 utetemp.

finns nog ännu billigare än skånska, men dom nog en av dom svenska lev. med bra/bäst priser. Kvaliten och att alla delar följer med är ju också viktigt.

Det är ju stora ytor med bara enkel glas och räls av aluminium som transporterar bort värmen effektivt. Så jag skulle inte vilja ha det permanent uppvärmt som en del grannar har valt. (vattenburen golvvärme...)

/b
 
För 1.5 år sedan köpte jag ett uterum från Halle. Kvalitén och passformen var den sämsta tänkbara. Efter ett antal samtal och skrivelser tog Halle tillbaka skjutdörrarna. :@

I år var det dags att färdigställa uterummet. Eftersom jag har mycket positiva erfarenheter från Byggmax, beställde jag mina skjutdörrar från där. Men gissa om jag blev förvånad :wow: när jag insåg att det var produkter från Halle (fast utan logotyper). Kvalitén och funktionen var lika katastrofal som året innan.

Så mitt tips satsa på kvalitet som är lite dyrare. Det vinner du på i längden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.