Hej,
jag har precis köpt en bostadsrätt som är i stort behov av en renovering. Badrummet ska göras om totalt och när jag ändå gör det skulle jag vilja passa på att riva ner en vägg och göra det lite större då det i dagsläget är alldeles för litet. Jag har varit i kontakt med föreningen och för dem är det helt ok så länge jag är säker på att det inte är en bärande vägg. Har lyckats fiska fram en A-ritning av väldigt dålig kvalitet, är det möjligt att uttyda något från den tror ni?


Länk till stor bild, högupplöst men otydlig:
http://img849.imageshack.us/img849/8210/aritning.png

Min lägenhet är den i mitten och väggen jag vill riva är markerad i rött. Väggen är antingen i makadambetong, tegel eller gasbetong vilket framgår av ritningen. Kvaliten (på ritningen) är dock så dålig att jag inte kan avgöra vilket av dem...

Huset är från 1930-talet om det kan vara till någon hjälp..

Jättestort tack på förhand!
Hälsningar Olle
 
Oj, postade visst denna i helt fel avdelning, sorry. Kan någon moderator flytta den till "Byggnadsdelar & arbetsmoment > Planlösningar" vore det jättebra?!
Tack!
 
Lätt fixat
/Mats
Moderator
 
Hej!

Jag skule till 99% säga att väggen INTE är bärande. Om valven är platsgjutna ser jag ingen anledning att ha en bärande "liten" vägg på en del av sträckan. Det troliga är att lägenhetsskiljande väggar och vägg mot trapphus är bärande. Om någon av innerväggarna är bärande så borde det vara den vägg som löper tvärs hela lägenheten längs köket och sovrummet.

Men som sagt, 99% säker...

Mvh Wasa
 
Och jag tror den är bärande...
Förlängningen av den "röda" väggen skiljer av de 3 smålägenheterna och har bara några små "uppehåll" på sin väg genom huset.
 
S
så du menar att dom har olika matriall på vissa bärandeväggar??
som ger olika förhållanden?
bara nyfiken nu
 
Redigerat av moderator:
det är bara dom lägenhetsskiljande väggarna som är bärande. inte badrumsväggen.
dvs att de bärande väggarna i din lägenhet är den översta, som badrummet står mot samt de som vätter mot trapphus och granlägenheten neråt. Har jobbat med renoveringar av såna här hus, och alla funkar likadant. de bärande väggarna går tvärsöver eller mellan lägenheter. (eftersom du uppfyller brandkrav och bärning med samma väggtyp så lägger man dom där brandskydd behövs=mellan lägenheterna)

men jag vill nog ändå inte att du håller mig ansvarig ifall huset trillar ihop ;)
 
harry73
Jag skulle tro att vägen är bärande ifall den är makadambetong och inte ifall den är gasbetong, tegel eller träregel.

Testa med en borrmaskin, då märker du skillnaden i materialets hårdhet
 
Hej igen,

tack för alla svar!

Det känns dock som att det inte går att få någon riktig klarhet i hur det ligger till utifrån den ritningen. Jag har också varit i kontakt med en byggingenjör och hon säger utifrån den ritningen med 95% säkerhet att den inte är bärande..
Då jag verkligen vill vara säker innan jag börjar riva så har jag genom statsbyggnadskontoret fått en ritning med bättre upplösning. Det ser enligt den ut som att väggen är i makadambetong och att den har samma tjocklek som de lägenhetsavskiljande väggarna?

Ny ritning: http://imageshack.us/photo/my-images/600/201111071630121.jpg/
och en zoom: http://imageshack.us/photo/my-images/442/2011110716301212.jpg/

Betyder detta att den är bärande tro?

Stort tack för all hjälp!

Hälsningar Olle
 
Redigerat:
O
Jag gissar att den är bärande. om man kollar hur väggar annars ritas. När det gäller hus från den tiden så vet man en sak säkert.... ingen vet vad dom tänkte då....

I min förening så är det ett gäng lgh som ligger ovanpå varandra som har en vägg som inte en är inritad på ritningen ifrån SBK. Vi utgår ifrån att den är bärande tills motsatsen bevisas. Så om någon vill riva den väggen, så får han/hon ta in en ingenjör som räknar och garanterar att väggen inte är bärande.

I ditt fall så skulle jag utgå från att den är bärande. Om du vill vara riktigt säker så får du anlita en byggnads ingenjör som sedan räknar och berättar och sedan lämnar garantier.
 
Hej!
Med tanke på att de båda badrumsväggarna är olika tjocka är väggen som du tänkt riva säkerligen en stabiliserande vägg till den lägenhetsskiljande väggen! om nu så är fallet så har ju grannen en likadan väggstump som fyller samma funktion. så sätt borde det räcka med den ena. Men som tidigare sagt kan man inte vara säker förren man undersökt material osv.
//oscar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.