Någon som har något hum om hur man räknar ut vad det kostar att dra vatten och el ut till en ö?
Eller vet vilken prisklass vi pratar om?? Vore oerhört tacksam för svar !!:)
 
Du får nog precisera dig lite mer. Hur långt från inkopplat el o vatten ligger ön och även vilken kommun, då det kan skilja betydligt. Vanligast är dock att el tillverkas med egen generator och att färskvatten fraktas ut med båt.
 
Det bästa för att slippa gissa vad gäller el är att be om en offert från den nätägare som gäller för ön. De har säkert ett formulär på sin webb som du kan fylla i. Eftersom det är lite speciella förhållanden så kan det säkert ta några veckor att få svar. Om man vill gå vidare så går det säkert att förhandla ner priset men man får åtminstone ett riktpris.
För vårt fritidshus så har vi fått en offert på ung 500.000:- (Vattenfall och ung 2 km till närmsta stolpe) så vi fixar egen el till våren; solpaneler, batterier och inverter för 220V. Kommer klara vattenpump, kylskåp, belysning, dator mm. Räcker för hela året förutom vintern, skulle man vilja vara där då blir det elverk för att hålla batterierna laddade. Landar på ung 100.000:- allt som allt. Och så slipper man betala en krona till något elbolag, känns inte fel.
Vatten får du kolla med kommunen, gissar att det sticker iväg om det är en bit till land.
 
Göran.W
Är det till enbart sommar boende lär det inte vara ekonomiskt försvarbart att dra in el och vatten utan då är det solceller tillsammans med ett mindre vindkraftverk som gäller och ev ett elverk.
Vattnet löser man tex med en sån här http://www.dometic.com/sv/Europe/Sw...enrenarmodeller/products/?productdataid=69220 den ligger pris mässigt på runt 15 000 kr och klarar rena vatten med upp till 7,5% i salt halt dock bara 2,5 liter i minuten och den får gå max 15 minuter per timma.
Dock är vattnet inte vidare gott iom alla salter och mineraler renas bort så det smakar som destilerat vatten.
Det finns modeler som som renar mer vatten om det behövs.
Till tvätt och toa använder man lämpligen regnvatten.

Hur ska avloppet lösas för det kan vara bökigt på en ö.
Ska man dra vatten kommer dom säkert kräva en hållbar avlopps lösning.
 
Det kan ju vara en ö i en sjö. Då blir det ju en vanlig brunn.
 
Göran.W
Det har du så rätt i att det kan vara en ö.
Nu utgick jag från att det var salt vatten eftersom vattnet uppenbarligen var ett probem och att det inte fanns el på ön.
Tror dom flesta öarna som det ligger hus på i våra sjöar har el till skilnad mot privat ägda skärgårds öar som ofta saknar el.

Nu kan jag ha fel för det har jag haft förr.
Det är för lite info för att ge TS ett korrekt svar
 
Mikael_L
cassie skrev:
Någon som har något hum om hur man räknar ut vad det kostar att dra vatten och el ut till en ö?
Eller vet vilken prisklass vi pratar om?? Vore oerhört tacksam för svar !!:)
Under vissa omständigheter, 62 miljoner kr ...

Men det kan ju bli både billigare och dyrare ... :)




Förlåt mig, jag kunde inte hålla mig.:blushing: Det är naturligtvis helt omöjligt att svara på denna fråga.
Det kan röra sig om mindre än en halvmiljon, säg 200-400'. Om det är synnerliga bra förhållanden och det kan lika gärna kosta många miljoner.

Vi vet ju inget alls om avstånd och andra förutsättningar.

Men det finns förvisso några elektriker här på forumet som av allt att döma jobbar med transportnätet. Dom kan säkert ange vad ungefärlig kostnad är för transformatorer och sjökabel per m.
 
Det är ingen vits att ens försöka ge ett svar på detta.
TS måste berätta mer om förutsättningarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.