Hej!

Har en granne som tar vatten igenom min Vattenpump till ett annat hushåll,

Pumpen går rättså ofta. och undrar hur mycke den kan tänkas dra per dag.? Den går igång ca 20-30 gånger per dag..
 
Hur är pumpen ansluten?, ifall den sitter med en stickkontakt så är det lätt att montera en energimätare som räknar ihop antalet kwh den förbrukar.
 
En annan variant är att köra en driftidsmätare, den måste kopplas in efter tryckströmbrytaren. Om man inte vill köpa en "riktig" drifttidsmätare så kan man köpa en mekanisk veckotimer och se hur många "dagar" som gått på en vecka (eller om man orkar läsa av oftare så kan man köra med en mekanisk dygnstimer).

OBS att om det är trefas så är det inte säkert att nolla finns framdraget, då kan man inte använda 230V-mätgrejer (utan att bygga om dem).


Annars har väl pumpen en märkning om hur mycket den drar max, räkna effektn i kilowatt gånger tiden den är igång. (Räkna tiden i timmar).

Exempelvis 700 watt = 0,7 kilowatt, pumpen går en halvtimma per dygn = 0,5 timmar. 0,7 * 0,5 = 0,35 kWh per dag, gånger 365 (dagar på ett år) ger 127,75 kWh på ett år.

En del brunnar kan ha klart kraftigare brunn, och en halvtimma per dag hittade jag bara på.
 
yxis

"En del brunnar kan ha klart kraftigare brunn," ??????
du menar kraftigare pump väl !
 
En vatten mätare skulle jag ha använt mig av om man ska göra upp ekonomiskt.
 
Enk Projektet skrev:
En vatten mätare skulle jag ha använt mig av om man ska göra upp ekonomiskt.
Det är nog lättare att motivera energikostnaden än vattnet ifall det rör sig om en egen brunn..
 
Spelar väl ingen roll egentligen vad el kostnaden är om man ska göra upp ekonomiskt, huvudsaken är väl att man är överens?
Vattenmätare är väl ett enkelt sett att lösa detta.
Det är ju inte bara antal kwh som är intressant....
 
nisse123 skrev:
yxis

"En del brunnar kan ha klart kraftigare brunn," ??????
du menar kraftigare pump väl !
Ja, absolut, jag skriver som en kratta :blushing:
 
snaggletooth skrev:
Elmätning på hydroforpumpen rekommenderas starkt.

Läs den här tråden så förstår du varför :)

[länk]
Jo men det var ju fel på den...
Och å andra sidan utesluter väl inte det ena det andra....
Lätt sätt att komma övrens om ett m3 pris på vatten och inte behöva fundera över vad som ingår och inte...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.